1 יולי 2015 | ג'ייסון דה-מר
9 טעויות נפוצות של יזמים מתחילים

נקיטת צעדים להימנעות מטעויות שנעשות תדיר על ידי יזמים חדשים היא חלק מתהליך הקמת המיזם. הנה תשע טעויות שעליכם להימנע מהן כאשר אתם מקימים עסק.

חלק גדול בהקמת עסק הוא שיהיו תכניות, יותר מאשר המשמעת לפעול על פיהן. להיות חלק מסטארט- אפ זה לא תמיד זוהר, ולעיתים קרובות דורש מכם פשוט להכניע את עצמכם לתהליך.

 

בספרו "The Lean Startup", אריק רייס מדגיש את הנקודה הזו טוב יותר: "דרך ההצלחות והכישלונות שלי ודרך אלו של אחרים למדתי שהדברים המשעממים הם אלה שחשובים הרבה יותר. הצלחת סטארט- אפ אינה צירוף מקרים של גנים טובים או הימצאות במקום הנכון בזמן הנכון. הצלחת סטארט- אפ יכולה להיות מתוכננת על ידי צעידה בתהליך הנכון, משמע ניתן ללמוד זאת, משמע ניתן ללמד זאת."

 

נקיטת צעדים להימנעות מטעויות שנעשות תדיר על ידי יזמים חדשים היא חלק מהתהליך. הנה תשע טעויות שעליכם להימנע מהן כאשר אתם מקימים עסק:

 

1. לא מוציאים מספיק כסף או מבזבזים יותר מדי כסף.

 

כיזם מתחיל, ככל הנראה כסף יהווה את דאגתך הגדולה ביותר. תזרים מזומנים של קדם- השקה סביר שיהיה קרוב לאפסי, כך שעשיית כסף והוצאת כסף בדרך כלל יהיו בעדיפות ראשונה על פני כל שאר הדברים.

 

אני נוטה לראות שני הלכי רוח שקיימים בקרב יזמים חדשים: או ש"אתה חייב לבזבז כסף כדי להרוויח כסף" או "אני אוציא את המינימום ההכרחי עד שיהיה לי תזרים מזומנים סביר".

 

כשהן נלקחות לקצה, שתי הגישות הללו עלולות להיות מזיקות. הוציאו את כספי הסטארט- אפ שלכם בחוכמה, אבל אל תפחדו להשקיע באנשים טובים ובמוצרים איכותיים. הדבר ישרת אתכם היטב בטווח הארוך.

 

2. חושבים שאין לכם מתחרים ישירים.

 

ההתרגשות בנוגע למוצר או לעסק חדש יכולה לעיתים קרובות להביא יזמים מתחילים לחשוב שבאמת אין להם תחרות ישירה, או שהמוצר שלהם לא רואה ממטר את זה של היריבים שלהם כך שהם למעשה בקטגוריה משל עצמם.

 

במציאות, זה נדיר ביותר שאין מתחרים ישירים. אלא אם כן המצאתם מוצר חדש לחלוטין, תמיד יהיה מישהו שכבר יש לו נתח שוק בנישה שלכם.  מחובתכם לעשות את המאמצים לגלות מהן החברות הללו ואיך אתם מבדילים את העסק שלכם.

 

3. מקבלים החלטות לשכירת עובדים על סמך עלות.

 

הדבר הזה קשור בעבותות לטעות מספר 1, אך כל כך חשוב שמגיע לו להיות מוזכר בנפרד. כשהכסף לוחץ, מפתה להתקמצן על העלות של עובדים חדשים. אולם, הבעיה עם האסטרטגיה הזאת היא שלבסוף אתם תשלמו, בטווח הרחוק.

 

עובדים ויועצים בשכר נמוך בדרך כלל עובדים בשכר הזה מסיבה מסוימת- יותר סביר שהם בלתי מנוסים, בלתי מוכשרים או בלתי אמינים (או כל השלושה יחד).

 

4. לא קובעים יעדים בני- ביצוע.

 

יזמים חדשים עשויים להיות כל כך מוקסמים מ"הרעיון הגדול" שלהם, כך שהם עובדים ללא תכנית מוצקה. אך המציאות היא שאתם חייבים לקבוע יעדים ריאליסטיים ובני- ביצוע על מנת להצליח.

 

זכרו להציב גם מטרות לטווח הקצר וגם לטווח הארוך, וודאו שהן מפורטות. אל תאמרו פשוט "אני רוצה להרוויח מיליון דולר השנה". קבעו מטרה סבירה ואז קבעו בפירוט מהם הצעדים שעליכם לנקוט על מנת להגיע אליה.

 

5. לא חושבים על שיווק.

 

"אם תבנה את זה, הם יבואו". זוהי אמונה רווחת (לעיתים מודעת, לעיתים לא) בקרב יזמים מתחילים. הם חושבים שהמוצרים שלהם כל כך מהפכניים שהם יכולים פשוט להסתמך על יח"צ חינמי ומילה בדיבור.

 

במציאות, הרוב המוחלט של הסטארט- אפים יצטרך להשקיע רבות בשיווק. זה עשוי לכלול מנהל שיווק, תוכן שיווקי, יחסי ציבור ופרסום ממומן. העיפו מבט היכן המתחרים שלכם מוציאים את כספי השיווק שלהם ושאלו את עצמכם כיצד תוכלו להתחרות בהם ולהבדיל את עצמכם מהם.

 

6. שיעורי רווח נמוכים מדי.

 

שיעור רווח בריא יהיה קריטי להצלחתכם. קביעתו כנמוך מדי עכשיו תהפוך את חייכם לקשים יותר בעתיד לאין שיעור- הלקוחות שלכם ודאי לא יהיו ששים ושמחים כשתצטרכו להעלות את המחירים שלכם מאוחר יותר.

 

הביטו בעלויות ההפקה והביצוע שלכם, וקבעו כמה גמישות קיימת. האם תוכלו להוריד את העלויות הללו בעתיד, במקרה הצורך? אם לא, בחרו בשיעור רווח גבוה יותר עכשיו על מנת להתאים לעלויות הללו.

 

7. חושבים שאתם יכולים לעשות את הכול בעצמכם.

 

בהתחלה, נפוץ לחשוב שאף אחד לא יכול לבצע את העבודה טוב כמוכם. אתם מכירים את המוצר מבפנים ומבחוץ, ואתם היחידים שיש להם באמת את התשוקה לגרום לעסק להצליח.

 

אבל הדבר הזה אינו רק מתכון לשרוף את עצמכם, הוא יכול לעכב את ההצלחה שלכם באופן משמעותי. יועץ או מנטור מנוסה ובעל ידע נרחב יכול לתת לכם פרספקטיבה אובייקטיבית נצרכת במיוחד על העסק והשוק שלכם.

 

8. משותקים מהפחד של "מה אם".

 

רוברט פ. קנדי אמר, "רק אלו שמעזים להיכשל בגדול יכולים להשיג גדולה". הקמת עסק חדש היא מפחידה, ואינה לבלעי לב חלש. פחד מכישלון או מדחייה הוא מובן לגמרי, אך לתת לעצמכם להפוך למשותקים בעקבות הפחד הזה יכול לעצור משמעותית את ההתקדמות שלכם.

 

הכרה בפחדים נפוצים היא צעד ראשון נהדר בזה שהוא מבטיח לכם שאחרים היו היכן שאתם עכשיו.

 

9. שמים את המוצר ראשון ואת האנשים אחרונים.

 

כאשר אתם יוצרים את המוצר שלכם וקובעים את המודל העסקי שלכם, קריטי ביותר שתהיה לכם מנטליות של הלקוח קודם. בעוד יזמים חדשים רבים כל כך מודאגים על להרוויח כסף (מובן לחלוטין), הם שוכחים שהמפתח לעסק בר קיימא הוא לקוחות נאמנים ומרוצים שימשיכו לקנות גם בטווח הרחוק.

 

אין זה קל להיות יזם מתחיל, וטעויות יהיו חלק בלתי נמנע מהתהליך. אבל זה לא אומר שעליכם לחזור על אלו של אחרים!

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.