27 יולי 2015 | מערכת StartIsrael
סיכום החציון הראשון של 2015 בהייטק ובביוטק- מחסור ניכר במהנדסים

מגמת הצמיחה הנמשכת בשוק התעסוקה הישראלי מאפיינת גם את סקטור ההייטק והביוטק, עם המשך עלייה מרשימה בביקוש לעובדים בכלל התפקידים, ובתפקידי פיתוח והנדסה בפרט. יחידת המחקר של חברת ההשמה אתוסיה סיכמה ומנתחת את הנתונים שעלו מאיסוף המידע שביצעה.

מגמת הצמיחה הנמשכת בשוק התעסוקה הישראלי מאפיינת גם את סקטור ההייטק והביוטק, עם המשך עלייה מרשימה בביקוש לעובדים בכלל התפקידים, ובתפקידי פיתוח והנדסה בפרט. יחידת המחקר של חברת ההשמה אתוסיה סיכמה ומנתחת את הנתונים שעלו מאיסוף המידע שביצעה. הנה הם לפניכם.

 

שוק התעסוקה בהייטק ובביוטק נמצא במגמת צמיחה וצובר תאוצה בכמה מהפרמטרים, לאחר שהרבעון הראשון של השנה היה אחד הבולטים מבחינת השקעות ואקזיטים בהייטק הישראלי. הסכום הכולל של האקזיטים עמד לחצות את רף 2 מיליארד הדולר. שיעור האבטלה בכלל המשק, שירד לרמה הנמוכה ביותר שנמדדה במשק זה 30 שנה (5.3%), מעיד על חוזקו של שוק התעסוקה במשק בכלל ובהייטק בפרט. הרבעון השני ממשיך את המגמה הזו.

 

"כלל מדדי השוק התחזקו מאוד בחציון החולף, כתוצאה ישירה של שיעורי הצמיחה במשק. יחד איתם ממשיך לעלות גם הביקוש לעובדים בתעשיות ההייטק והביוטק, בשיעורים שלא הכרנו בשנים האחרונות," מסביר אייל סולומון, מנכ"ל אתוסיה. "שוק התעסוקה נמצא כיום בחוסר מובנה של למעלה מ- 6,800 מהנדסים בכל מקצועות ההנדסה והמדעים המדויקים, כגון הנדסת חשמל, הנדסת מכונות, הנדסת כימיה וכו'. כל עוד מצב זה יימשך, אנחנו נחווה עליות בשכר והתפשרות מצד ארגונים על הקריטריונים שהם מציבים לעצמם בגיוס עובדים חדשים לשורותיהם."

 

המחסור במהנדסים מתבטא בבירור בפער בין היצע המשרות, ההולך וגדל בשיעור של עשרות אחוזים, לבין מספר העובדים העוזבים את מקום עבודתם מרצון, שנותר יציב. שיעור העוזבים מרצון מעיד אולי על הימנעות של העובדים מלקיחת סיכונים בתקופה זו, ולטענתו של אייל סולומון, "מספר העובדים העוזבים מרצון נותר יציב כיוון שארגונים מקיימים פעילויות שימור אקטיביות וקפדניות של כל עובד ועובד". משך הזמן הממוצע של איוש משרה נשאר יציב ועומד על 5 שבועות.

 

בניתוח של הביקוש לעובדים לפי תעשיות, קל להבחין כי הביקוש לעובדים ממשיך לגדול באותם תחומים שהתאפיינו בגידול בביקוש ברבעון הראשון של השנה. תחום התקשורת, שסבל בשנה החולפת מגלי פיטורים גדולים ומירידה בכמות הגיוסים, שב להראות נתונים חיובים ברמת הביקוש לעובדים, בעיקר בשל האצת הגיוס בחברות העוסקות בפיתוח תשתיות חדשניות בתחום ה-Networking, ה-Storage וה-Data Centers. גם בתעשיית השבבים, שסבלה בשנים האחרונות מירידה חריפה בביקוש למהנדסים ומקיפאון בשכר, ניכרת התעוררות, ונראה שרמת הביקוש למהנדסים בתחום זה נמצאת במגמת שיפור, בעיקר בשל ההודעה של אפל בישראל על האצת גיוסים של מהנדסי אלקטרוניקה לשורותיה וכן בשל ביקוש למהנדסים בחברות הזנק עם מוצרים מעולם התוכן של תחום ה-IoT (האינטרנט של הדברים).

 

הביקוש למהנדסי תוכנה רק הולך וגדל, ולדברי סולומון הפתרון טמון, מאז ומתמיד, בקידום תחום ההשכלה הטכנולוגית עוד בגילאי התיכון, מה שיביא לזרימת מהנדסים ואנשי תוכנה בעתיד לשוק ההייטק.

 

"המחסור במהנדסים במגוון תחומי החומרה והתוכנה מביא את חברות ההייטק לגמישות גדולה יותר בדרישות ההשכלה באיוש תפקידים שעד השנים האחרונות נחשבו מתאימים למהנדסים בלבד," הוא מציין. "עיקר הדרישה היא עדיין לבוגרי לימודי מדעי המחשב והנדסת תוכנה, בעיקר מהאוניברסיטאות המובילות, אך ניכרת גמישות רבה בשווקים המתאפיינים במחסור במתכנתים, כגון iOS ואנדרואיד. כמו כן מייחסים חשיבות רבה לוורסטיליות של העובדים וליכולתם להיכנס ולהסתגל במהירות לתחומים חדשים."

 

לפי נתוני בנק ישראל, התוצר העסקי צמח ברבעון הראשון והשני בשיעור שנתי ממוצע של 3.2%. מדובר בשיעור הצמיחה הרבעוני הגבוה ביותר מאז 2013 (להוציא את הרביע הרביעי אשתקד), ובשיעור דומה לקצב הצמיחה הרבעוני הממוצע בשלוש השנים האחרונות, עובדה המעידה על חוסנו של הסקטור העסקי. במבט קדימה, ההערכה היא כי הפעילות הריאלית ברבעונים הבאים תצמח בשיעור דומה לזה של הרבעון הנוכחי, או אף מעט גבוה יותר, כך שבשנת 2015 תחול האצה בקצב הצמיחה לשיעור של 3.5%. נראה כי המגמה בשוק המניות המקומי הושפעה מהמגמה החיובית בשוקי המניות בעולם, ובמיוחד בארה"ב, שהתחוללה על רקע ההתאוששות בפעילות הכלכלית בכמה מהמדינות הדומיננטיות בעולם.

 

"מתחילת השנה אנחנו רואים קפיצה משמעותית בכמות הסטארט-אפים המצליחים לגייס כספים בשלב הסיד," אומר סולומון. "אנחנו מזהים עלייה של כ-30% במספר הסטארט-אפים המגייסים בקלות יחסית הון ראשוני ממשקיעים פרטיים או מקרנות." ומוסיף: "אנו סבורים שהיקפי גיוסי הכספים, המצב בנאסד"ק והמחסור המובנה בשוק במהנדסים ייצרו לחץ כלפי מעלה ברמות השכר, במיוחד לעובדים חדשים".

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.