5 ספטמבר 2015 | אסף נייגר
לא רק מבחנים ומסיבות

סטודנטים רבים בישראל תוהים כבר במהלך הלימודים מה יעשו לאחר התואר. הקושי למצוא עבודה, התחרות הרבה והשכר הנמוך יחסית במקצועות רבים מערימים קשיים על מחפשי העבודה, וזה עוד לפני שדיברנו על עלות הלימודים והרצון לסיים בהצטיינות. לסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב, ישנה גם אופציה נוספת.

סטודנטים רבים בישראל תוהים כבר במהלך הלימודים מה יעשו לאחר התואר. הקושי למצוא עבודה, התחרות הרבה והשכר הנמוך יחסית במקצועות רבים מערימים קשיים על מחפשי העבודה, וזה עוד לפני שדיברנו על עלות הלימודים והרצון לסיים בהצטיינות. לסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב, ישנה גם אופציה נוספת.

 

תכנית BEE היא חוד החנית של StarTAU, מרכז היזמות של אוניברסיטת תל אביב, ארגון ללא כוונת רווח שמטרתו לקדם יזמות במגוון רחב של תחומים בקרב סטודנטים ובוגרי האוניברסיטה. הייחוד של תכנית BEE הוא בכך שאל התוכנית מתקבלים סטודנטים בודדים שאינם מאורגנים כצוותים אורגניים. גיבוש הרעיון ובניית הצוותים נעשים במהלך התכנית. רוב הסטודנטים שמתעניינים בתחום היזמות מגיעים חסרי צוות, רעיון וניסיון בתחום. סגל התוכנית מחלק את הסטודנטים לצוותים ע"פ הרקע והמיומנויות שלהם עם תחילת העבודה.

 

התוכנית אורכת כשלושה וחצי חודשים ובמסגרתה הסטודנטים באים פעמיים בשבוע למפגשים עם מנטורים, הרצאות על נושאים חשובים ליזמים ומפגשי עבודה. בנוסף, הקבוצות נפגשות גם מעבר לשעות הפעילות במסגרת הזמן הפנוי שלהם. המיזמים השתתפו גם ביום החדשנות של האוניברסיטה יחד עם עשרות מיזמים מכל העולם וזכו להתעניינות מצד משקיעים פוטנציאלים.

 

עכשיו, משהסתיימה תקופת המבחנים באוניברסיטה, ישבנו לשיחה עם ארבעת היזמים הצעירים שזכו השנה בתחרות שנערכה בסוף תוכנית BEE.

 

התחרות התקיימה באוניברסיטת תל אביב לאחר חודשים של תוכנית אינטנסיבית אותה סיימו 35 סטודנטים מהפקולטות השונות של האוניברסיטה. ששת הצוותים שהגיעו לקו הסיום של התכנית התחרות ביניהם על הצגת המוצר הטוב ביותר עליו עבדו במסגרת הסדנה. שופטי התחרות היו מאיה ליפקין (סמסונג), טדי נחמד (שיא קפיטל), פול דהג'יב (מנטור בינלאומי) ונועם אילוביץ' (משרד המדען הראשי).

 

המיזם שזכה השנה נקרא באזזינגה, והוא פותח ע"י ארבעה סטודנטים: אביאל אליזה, דיויד מרקס, שניהם סטודנטים להנדסת חשמל, אסף נייגר מהחוג לקולנוע ושי ריבק שלומד לתואר בפיסיקה ומדעי המחשב. על פניו, נראה שהרעיון לחבר צוותים אד-הוק בלי שום רקע של היכרות מוקדמת לעבודה אינטנסיבית שכזו טומן בתוכו אתגרים לא פשוטים, אך הצוותים שהגיעו אל התחרות אמרו כי דוקא המפגש עם אנשים חדשים תורם ערך מוסף. בסדנה נפגשים סטודנטים בעלי דיעות, רקע, תחומי עניין, יכולות וגישות שונות, כשהמשותף לכולם הוא מוטיבציה גבוהה לעבוד ומשיכה לתחום היזמות. כך הסדנה עוזרת לפתח תכונות חשובות לעולם היזמות כמו יכולת עבודה בצוות, ניהול מו"מ, סיעור-מוחות, שכנוע ושמירה על ראש פתוח.

 

המשתתפים אמרו: "זה נכון שכשאתה בא עם חברים שאתה מכיר אז זה נראה שיהיה יותר קל, אבל כשאתה פוגש חברים שהם שונים ממך, אבל נחושים כמוך לעבוד ולהצליח – אז העבודה המשותפת פותחת לך אופקים חדשים ואפילו חברים חדשים".

 

"באזזינגה" הוא פלטפורמה של רכישות קהילתיות. מטרת המיזם היא לעזור לצרכנים להוריד מחירים באמצעות הכח החברתי של האינטרנט. כולנו מכירים את בעיית המחירים הגבוהים, שלא פוסחת גם על האינטרנט. למרות היכולת שלנו, הצרכנים לעשות מחקר והשוואת מחירים, אין לנו שום דרך לשאת ולתת עם הספקים, היצרנים או היבואנים. באזזינגה מאפשרת לצרכנים לחפש את המוצר שהם רוצים, ליצור, להצטרף ולשתף קבוצות של לקוחות פוטנציאלים שמעוניינים באותו המוצר. ספקים מקבלים הודעה אוטומטית על ביקוש למוצר שברשותם והם יכולים להציע הצעה שתשתלם להם ולצרכנים. בקבוצות אלו אפשר גם לשאול שאלות ולהתייעץ אודות המוצר שאותו רוצים לקנות.

 

בסופו של דבר, החיבור בין צרכנים משתלם גם לספקים מפני שהם יכולים לדעת מראש מה יהיה הרווח שלהם כתלות בכמות ההנחה שהם נותנים. בנוסף, כמובן, הספק חוסך מעצמו הוצאות על שיווק והשגת הלקוחות.

 

הצוות מספר כי הדינמיקה הקבוצתית שלהם הייתה מצויינת, הייתה אווירה נעימה לכל אורך התוכנית וחלוקת התפקידים בינם לבין עצמם עברה חלק: "היה מאד ברור במה כל אחד טוב וכולם נתנו את המקסימום, כל אחד בתחומו. שי היה הכח מאחורי הפיתוח הטכנולוגי, אסף תכנן את השיווק והמיתוג, דיויד התרכז בניהול המוצר על היביטיו השונים ואביאל, שלו היה הידע המקיף ביותר בנושא, ניצח על הכל בתור המנכ"ל."

 

"בפעמים הראשונות, למשל, כשהלכנו לדבר עם משקיעים, היה לנו מאד מפחיד. חשבנו 'מי אנחנו? בסה"כ כמה ילדים עם רעיון' אבל פגישה אחר פגישה ראינו שיש לנו משהו בידיים שאנשים רוצים, האמנו בעבודה שלנו ובערך שאנחנו מביאים למוצר וראינו התעניינות."

 

גם לאורך הדרך היו קשיים:

 

"נתקלנו בהרבה בעיות לאורך הדרך: ראשית, הפיתוח הוא לא פשוט ויש הרבה עבודה טכנולוגית נדרשת, שנית, גם בתחום המוצר והשיווק צריך היה הרבה לתכנן כדי להסביר איזו אסטרטגיה ננקוט ואילו פיצ'רים המוצר יכיל כדי שיהיה אפשר להבטיח, עד כמה שניתן, שהוא יהיה שימושי, פונקציונלי ושיגיע לכמה שיותר אנשים. מעבר לזה יש כמה בעיות שספציפיות לתחום הזה כמו כל נושא הניהול הלוגיסטי ורגולציה שבאים לידי ביטוי כשחושבים להרחיב את העסק לחו"ל. על כל הבעיות האלו אפשר להתגבר כי רואים שהרעיון קוסם לאנשים. הקונספט עובד גם בתיאוריה וגם בניסוים שעשינו בשטח ואחרי הכל – מי לא רוצה להוריד מחירים?"

 

המיזם הוא מיזם טכנולוגי מורכב ועדיין נמצא בשלבי פיתוח. היזמים מחפשים משקיעים ואנשי תוכנה שמאמינים ברעיון של רתימת הכח החברתי של האינטנט כדי להוריד מחירים ולהיטיב עם הצרכנים, שהם, בעצם כולנו.

 

מיזמים נוספים שהגיעו לשלב הגמר היו אפליקצייה למציאת חניה בערים גדולות, מוצר לאיתור מזוודות אבודות, אפליקציה המחברת בין משתמשים בעלי טעם מוסיקלי דומה, מקלדת שניתן להוריד לפלאפון המאפשר למשתמשים ליצור אימוטיקונים עם הפרצופים שלהם ורשת חברתית של מחקרים אקדמאים.

 

לגבי ההמשך אומר הצוות: "אמנם לא הצלחנו לגייס משקיע במסגרת הסדנה אבל למדנו הרבה ואנחנו לוקחים את הכלים שלמדנו להמשך. בפרוייקט הזה וגם בפרוייקטים אחרים. יצא לנו לעבוד הרבה ביחד וגם לבד, פגשנו המון המון אנשי מקצוע, מנטורים ומשקיעים ומכל אחד מהם למדנו משהו. בסופו של דבר, יזמות זו דרך חיים, היא תובענית, היא קשה, היא מלאה בחוסר ודאות וצריך להקריב בשבילה הרבה אבל מי שבאמת רוצה – מצליח."

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.