10 אוקטובר 2015 | ליאת קציר
10 טיפים לסטארטאפיסט שרוצה יחסי ציבור מתוצרת בית

עולם התוכן של יחסי הציבור הפך נגיש יותר עבור יזמים וסטארטפיסטים צעירים בתחילת דרכם. בהיעדר תקציב מתאים ועד שיגיע המיליון הראשון, שיאפשר לקחת מקצועני יח״צ - הנה מדריך וטיפים כיצד ניתן לעשות את רוב העבודה התקשורתית לבד.

עולם התוכן של יחסי הציבור הפך נגיש יותר עבור יזמים וסטארטפיסטים צעירים בתחילת דרכם. בהיעדר תקציב מתאים ועד שיגיע המיליון הראשון, שיאפשר לקחת מקצועני יח״צ - הנה מדריך וטיפים כיצד ניתן לעשות את רוב העבודה התקשורתית לבד.

 

יחסי ציבור (כן, כן, גם יחסי ציבור לטכנולוגיה) אינם עוד עיסוקם הבלעדי של בעלי מקצוע עתירי ידע וניסיון בתחום. כפי שהטכנולוגיה הפכה את כולנו (או לפחות את חלקנו...) למומחים בתחומים אשר בעבר היו נחלתם של בוגרי קורסים מפרכים, או כישרונות מולדים בלבד, כך גם עולם התוכן של יחסי הציבור הפך נגיש יותר עבור יזמים וסטארטפיסטים צעירים בתחילת דרכם. אז נכון, נערה צעירה שאוחזת בחשבון אינסטגרם עמוס עוקבים וגדוש בתמונותיהם של קאפקייקס צבעוניים היא עדיין לא נחתום במאפייה מצליחה, אבל היא בהחלט למדה דבר או שניים, ובהיעדר תקציב מתאים גם היא, כמו צעירים אחרים, יכולה לעשות את רוב העבודה לבד - עד שיגיע המיליון הראשון שיאפשר לקחת מקצועני יח״צ.

 

לפניכם עשרה טיפים אשר יעזרו לכם לספר את הסיפור שלכם בעולם התקשורתי:

 

גבשו את הזהות שלכם

חמשת ה-W, או חמשת המ"מים בשפת הקודש – מי, מה, מתי, מקום (איפה), מדוע וכיצד (למיטיבי לכת), הם אולי הצעד הראשון והבסיסי ביותר בכל תהליך איסוף מידע, אך עם זאת, מהווים כלי עוצמתי ומשמעותי בגיבוש הזהות אשר תייצג את הסטארט-אפ שלכם בתקשורת. אתגרו את עצמכם בעזרת שאלות כגון "מהי הבעיה שאנו פותרים" ו"למה שלאנשים יהיה אכפת מעבודתנו" וצרו את הנרטיב הייחודי שלכם. בתהליך הגיבוש, כדאי לערוך את המחקר על מגוון אנשים אשר מתעסקים בתחומים שונים בחברה שלכם, כך שמגוון התשובות יביא אתכם לזהות המקיפה והנכונה ביותר. לא סתם מצא אריסטו את חוכמת ההמונים כיעילה במיוחד.

 

Less is more

הכינו לעצמכם מסמך מסרים אשר יהווה את קוד ההתנהלות המוביל שלכם בתחום יחסי הציבור. המסמך יפתח במסר, אחד, קריא, נגיש וברור אשר יזקק את הזהות העסקית שלכם במספר מילים. לאחריו, יגיעו משפטים אשר יפרטו (שוב, בקצרה!) את החזון שלכם, המטרות שלכם ודרך הפעולה שלכם. הימנעו משימוש בשפה מקצועית מדי, מכפילויות או מפירוט יתר. על המסר להיות קריא וברור גם לאלו אשר לא בקיאים בתחום, ולהסביר בקצרה את עיקר העיסוק שלכם. מסמך המסרים יכול להיבנות לתקופה של זמן מוגבל, אך עליו להיות עקבי ולייצג אתכם בנאמנות לאורך זמן. זכרו: מסר טוב  הוא קול ייחודי וברור ולאורך זמן.

 

מה המטרה שלי?

עליכם להגדיר כבר בתחילתו של התהליך את המטרות העיקריות אותן תרצו להשיג. האם המטרה שלכם היא גיוס עובדים חדשים ומוכשרים? האם יצירת קשרים עם הציבור והגדלת החשיפה למוצר שלכם? האם בכלל גיבוש הזהות הפנימית והעלאת המורל בקרב העובדים? יחסי ציבור מוצלחים יכולים להביא למגוון של תוצאות רצויות, אך עליכם לבחור מבעוד מועד לאילו תוצאות תרצו להגיע, על מנת שיהיו אפקטיביות יותר. בשוק צפוף, הומה ומשתנה בתדירות גבוהה, זו איננה משימה קלה.

 

תכננו קדימה, אך היו ערים לשינויים

עבודה עם גאנט סדור, מותאם לאירועי השנה ומתוכנן מבעוד מועד, תביא ליצירת הזדמנויות חדשות ועבודה יעילה לאורך כל השנה. התאימו את יחסי הציבור שלכם הן לאירועי מפתח סביב המוצר שלכם כגון השקה של פיצ'ר חדש, השתתפות בתערוכה או בכנס; אך בעיקר, לאירועים אשר מתרחשים סביבכם: בין אם אלו חגים או ימים בינלאומיים מיוחדים אשר טומנים בחובם הזדמנויות תקשורתיות. עבודה מותאמת גאנט תביא להפחתה בכמות הבלת"מים (בלתי-מתוכננים) אשר תאלצו להתמודד איתם, ולעלייה בכמות התוצרים האיכותיים שתניבו בזירה התקשורתית. עם זאת, עליכם להיות ערוכים לשינויים אשר עתידים להתרחש על אף התכנון המוקדם, ולהיות נכונים להתמודד עמם בזמן אמת.

 

הכל מתחיל ונגמר באנשים

חקרו מי הם אנשי התקשורת – עיתונאים, בלוגרים וכו' שרלוונטיים למוצר שלכם. שימו לב לדיוק: שהרי לא כל כתב טכנולוגי או כלכלי, יהיה הכתב הנכון ביותר ספציפית למוצר שלכם. צרו מאגר של אנשי קשר רלוונטיים, כולל דרכי התקשרויות ועדכנו אותו מפעם לפעם. הימנעו מרשימות תפוצה; התאימו את התכנים שאתם מעבירים לאדם הספציפי אשר מקבל את התוכן. קראו עבודות קודמות של אנשי הקשר שלכם, עקבו אחריהם ברשתות החברתיות ונסו להתאים את עצמכם לתחומי העניין והסיקור שלהם – אך עם זאת, הקפידו לחדש ולמצוא את העניין החדשותי שלא הוצע להם קודם. קשרי עבודה ידידותיים הם חשובים, אך זכרו כי מדובר בקשרי עבודה והימנעו מחשיפת מידע שאתם לא מעוניינים לחשוף.

 

מתי העוגה מוכנה?

ונחזור לרגע למאפייה שלנו: כפי שלא יוציא הנחתום מהתנור אפילו לא דקה קודם את העוגה עליה עמל על אף רצונו העז להפיץ את ריחה המשכר בסביבתו, כך גם לא נחשוף את המוצר עד לרגע בו יהיה מוכן באמת לצאת לאוויר העולם. לעיתים, חשיפה מוקדמת מהווה יתרון וגורם מגרה, אך לפעמים היא עלולה להוות מכשול וסיכון מיותר. שימו לב לכך שהחשיפה מגיעה בדיוק ברגע בו המוצר שלכם מוכן לחשיפה ולסיקור.

 

להתאמן מול המראה

אתם, היזמים, מהווים את ליבו הפועם של המוצר. אנשים רוצים לראות, לשמוע ולקרוא אתכם – ועל כן, עליכם להתאמן על מיומנויות חשובות כגון עמידה מול קהל או ראיון. השתמשו זה בזה, או אפילו בטריק הישן והידוע – פשוט לעמוד מול המראה, על מנת להכין את עצמכם. זכרו להשתמש בכלים כגון מידע לרקע (Off the record– לציטוט ולא לייחוס), השתמשו בשפה ברורה ובאמצעי רטוריקה – והכי חשוב – פשוט תהנו!  כאשר אתם נהנים, אתם יוצרים סביבכם תחושה נעימה ומזמינה.

 

השאירו את הכביסה נקייה

דעו מי המתחרים שלכם והכירו אותם לעומק, אך זכרו לכבד אותם, בייחוד בהתבטאויות תקשורתיות. תחרות, אשר לעיתים היא צפופה ורבת משתתפים, היא דבר חשוב ובריא, אך חשוב להשאיר אותה נקייה. השליליות לעולם לא מנצחת, ושחצנות או עוקצניות אינן רצויות כלל וכלל. זכרו להגדיל את עצמכם אך לא על חשבון האחרים, ואם אתם מעוניינים להשתמש בנימה ביקורתית – עשו זאת על ה'גדולים', כך תקשרו את שמכם להצלחות אשר הוכיחו את עצמן.

 

"הכל כלול"

בדקו שהתוצר התקשורתי שלכם עמוס וגדוש בתוכן אשר יעצים אותו, יגדיל את נפחו ואת הבולטות שלו. נתונים מספריים או גרפים, תמונות באיכות גבוהה, תצלומי מסך ועוד, הם רק חלק מהדברים שיהפכו את התוצר שלכם מקטן ואגבי – למשמעותי ורחב. חשוב לספק לעיתונאי, ולא ב"זמן פציעות", את כל המידע לו הוא זקוק על מנת להשלים את הכתבה, תמונות טובות באיכות גבוהה אשר ילוו אותה וכמובן – כל יתר הכלים שהמדיה החדשה יכולה להציע: סרטונים, קטעי קול תואמים, ברקודים מקשרים וכל דבר שיעצים את התוצר התקשורתי שלכם.

 

Always double check

שגיאת כתיב קטנה יכולה להפוך למשבר התקשורתי הבא, ותמונה לא נכונה יכולה לגרום לנזק משמעותי הרבה יותר מ"פדיחה" קלה. תמיד בדקו את עצמכם: האם צירפתי את הקובץ הנכון? האם ההודעה שלי כתובה בצורה תקינה? האם אני בקיא בכל פרטי ההודעה, ובטוח באמינותם? זכרו, Double check  קטן אולי יגזול מכם עוד שנייה, אבל ירוויח לכם שקט לזמן ממושך.

תגובות

1. חיים קליגר | 12 ינואר 2018

פשוט מעולה!

קראתי ונהניתי מכל מילה. תודה רבה!


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.