30 אוקטובר 2015 | מורן בן עטר
סופ"ש חברתי: הבוידעם

הבוידעם היא חנות בגדים מעוצבת ומדליקה, שמטרתה העיקרית היא להיות תכנית שיקום מעברית עבור אנשים עם מוגבלויות. רוב צוות הבוידעם הם אנשים שעברו משבר נפשי ומחפשים את דרכם לשילוב מוצלח בקהילה ובתעסוקה בשוק החופשי. השיקום מתקיים על ידי הפעלת חנות בגדים יד שנייה, בה המשתקמים מתנסים בכל היבט של הפעלת החנות.

מי אנחנו

החנות החברתית החדשנית – הבוידעם, היא חיבור של הצוות, התורמים שמביאים את הבגדים והלקוחות שקונים את הבגדים. את המערך מובילים גיא אביהוד ואלי לדרמן, יזמי הפרוייקט. גיא אביהוד, מנכ"ל "העמותה לשיקום ושילוב" שמפעילה את הבוידעם הוא איש שיקום עם עבר עסקי מוצלח. אלי לדרמן, שמנצח על קשרי החוץ והרשתות החברתיות של הבוידעם, הוא איש עסקים ומנהל השקעות מצליח שהפך יזם ומשקיע חברתי. 

 

 

מה אנחנו עושים

את הבוידעם, שאנחנו רואים כסטארט-אפ חברתי, פתחנו לפני מעט יותר משנה, בתלפיות שבירושלים. הבוידעם היא חנות בגדים מעוצבת ומדליקה, שמטרתה העיקרית היא להיות תכנית שיקום מעברית עבור אנשים עם מוגבלויות. רוב צוות הבוידעם הם אנשים שעברו משבר נפשי ומחפשים את דרכם לשילוב מוצלח בקהילה ובתעסוקה בשוק החופשי. השיקום מתקיים על ידי הפעלת חנות בגדים יד שנייה, בה המשתקמים מתנסים בכל היבט של הפעלת החנות. אנחנו מקבלים בגדים מתורמים, ממיינים אותם, מסדרים אותם בחנות המעוצבת בקפידה, ומוכרים אותם ללקוחות מרמות סוציו-אקונומיות שונות. בצוות החנות, לצד המנהלת והסטייליסטית, ישנה מרפאה בעיסוק שמכינה עם העובדים תכנית שיקום אישית המותאמת לצרכיהם האישיים. בסוף תקופה של בין ששה חודשים לשנה העובדים עוברים לתעסוקה נתמכת בשוק החופשי.

 

 

הערך מוסף שלנו

 

הערך המוסף העיקרי שלנו הוא שלא רק רווחי החנות מיועדים לטובת המשתקמים, כפי שמצוי במודלים אחרים של חנויות יד שנייה כגון ויצ"ו בישראל ואוקספם בחו"ל, אצלנו העבודה עצמה היא חלק אינטגרלי בשיקום של העובדים. החיבור הקהילתי שיצרנו, עם חלקים רחבים בחברה האזרחית ועם חברות באזור ירושלים, מייצב אותנו כפורצי דרך בתחום היזמי חברתי.

 

 

שורת הרווח החברתי/קהילתי/מקומי שלנו

הבוידעם עובדת לפי מספר שורות רווח, המתמזגות אחת בחברתה. בתחילה, נציין את שורת הרווח הכלכלית. הבוידעם מתנהלת לפי אמות מידה עסקיות שמטרתן להגיע לאיזון תפעולי שיבטיח את עצמאות התכנית וחוסר תלות בתרומות כספיות. שורת הרווח החברתית היא מורכבת ביותר: היא כוללת שיקום של אנשים עם מוגבלות וסיוע בהחזרתם לשוק העבודה, פעולה המחזקת את החברה וחוסכת עשרות אלפי שקלים בשנה על טיפולים של אנשים אלו. ישנו גם החיבור הקהילתי שנוצר וכפועל יוצא ממנו גם צמצום הסטיגמה. שורת הרווח האחרונה, היא שורת רווח קיימותית: הבוידעם מקדם שימוש חוזר של ביגוד ומיחזור של בגדים שאינם ראויים עוד ללבוש. עשרות טונות של בדים מועברים על ידנו למיחזור ושימוש בתעשייה. 

 

 

במה אנחנו הכי גאים

אנחנו גאים להיות פורצי דרך בשיקום. בכל יום יש פריצות דרך אישיות של העובדים שלנו. למשל, אחת מהעובדות שלנו, ג' (30) לא הצליחה להתמיד בעבודה בשוק החופשי בשל הקושי הנפשי שלה שגרם ללחץ גדול בסיטואציות חברתיות. בתחילת עבודתה בחנות, היא צמצמה את פעילותה לאזור המיון של החנות. לאט לאט העזה לצאת אל תוך החנות, אחר כך לדבר עם לקוחות, וכעת היא מייעצת ללקוחות ומוכרת להם. בקרוב היא תעבור לתעסוקה בשוק החופשי. אנחנו מאוד גאים בקשרים החברתיים שייצרנו ובדרך בה אנחנו סוחפים קהלים רחבים איתנו.

 

 

אנחנו לא דורכים במקום ועובדים במרץ על

החזון שלנו הוא להפוך לרשת של חנויות חברתיות. בקרוב נפתח את החנות השנייה של הבוידעם – במרכז העיר ירושלים, ולאחר מכן מחוץ לירושלים. אנחנו עובדים על שיתוף פעולה עם חברות מסחריות ורשתות בגדים כדי למנף את נס ההשפעה החברתית.

 

 

מי הם שחקני הנשמה שתורמים להצלחה שלנו

שחקן הנשמה מספר אחד שלנו הוא אלי לדרמן, הוא איש עסקים מצליח שחי ונושם את הבוידעם. הוא מפיח רוח ואנרגיה בלתי נלאית במערכת וכל הזמן לוחץ לדחוף קדימה. שחקן הנשמה השני הוא גיא אביהוד, שמווסת את האנרגיה של אלי ומתרגם אותה לשטח, לצוות החנות והצוות המקצועי. החיבור של השניים הוא חיבור מנצח שרואה רחוק.

 

 

מי מתאים לשחק אצלנו בנבחרת

אנחנו לא מחפשים אנשים עם יכולות מצוינות, אלא אנשים עם מוטיבציה גדולה. אנשים שמאמינים בשינוי חברתי ובשינוי עצמי. אנחנו מחפשים אנשים שלא מקבלים את המציאות מולם כקבועה, אלא כנקודת התחלה לשיפור.

 

 

האליפות בשבילנו היא...

לפתוח עוד חנויות חברתיות ולסחוף עוד אנשים לעשייה חברתית.

 

 

ככה שומרים אתנו על קשר:

בעיקר בפייסבוק, בשנה הראשונה אספנו כ3700 לייקים, שאנחנו מקבלים כחיבוק אדיר מהציבור. אבל, הדרך הטובה ביותר היא להגיע לחנות בתלפיות, ברחוב צרת 15, ובקרוב בכיכר ציון ברחוב הרברט סמואל 4, ולראות את הדברים בעיניים.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.