9 נובמבר 2015 | ג'ייסון דה-מר
אם נוח לכם, שנו משהו

"אזור הנוחות" שלכם כיזמים עשוי להיות שונה מאזור הנוחות של איש מקצוע מועסק. לדוגמה, אתם תרגישו נוח לעבוד צמוד לדד ליינים והתדיינויות אינטנסיביות עם ספקים מסוימים מאשר שתרגישו נוח עם זמן עבודה של תשע עד חמש. אבל אזור הנוחות הזה הוא מסוכן בדיוק כמו השאר.

יזמות היא אחת ה"עבודות" המאתגרות ביותר שיש. תחבשו כובעים רבים, תקבלו החלטות קשות ותעבדו שעות ארוכות בשכר נמוך, לפחות בתחילת המיזם שלכם. ודאי, היתרונות שבלהיות הבוס של עצמכם וההכנסה הפוטנציאלית הבלתי מוגבלת מאזנים את אותם אתגרים, אך עדיין יזמות היא מתישה ומרגשת.

 

וזה מה שמוזר: אפילו בעמדה מותשת כזאת, לא ייאמן כמה קל להרגיש נוח.

 

"אזור הנוחות" שלכם כיזמים עשוי להיות שונה מאזור הנוחות של איש מקצוע מועסק. לדוגמה, אתם תרגישו נוח לעבוד צמוד לדד ליינים והתדיינויות אינטנסיביות עם ספקים מסוימים מאשר שתרגישו נוח עם זמן עבודה של תשע עד חמש. אבל אזור הנוחות הזה הוא מסוכן בדיוק כמו השאר.

 

אם אתם רוצים להצליח כיזמים, אתם חייבים לפרוץ החוצה מאזור הנוחות הזה.

 

למה חוסר נוחות מוביל לצמיחה.

 

לשים את עצמכם בעמדה של חוסר נוחות כמו פגישה עם סוג לקוח חדש או יצירת סוג חדש של מוצר, יכול להוביל את העסק שלכם לצמיחה. ההיסטוריה משופעת במחדשים מצליחים שהתקדמו קדימה רק בזכות זה שהם היו מוכנים לעשות את מה שאחרים לא רצו או לא יכלו לחשוב על לעשות. ככל שרעיונותיכם חדשניים יותר ובלתי רגילים, כך סביר יותר שתפרצו את הנורמה ותמצאו הצלחה. לעשות את זה גם זה סיכון, אבל אם אין סיכון גם אין תגמול.

 

לנסות דברים חדשים גם שומר על החדות שלכם. רוב התאונות האוטומטיות מתרחשות במרחק של עד כ-8 מטרים מהבית וחלק מהסיבה לכך הוא שאנשים שמים פחות לב לסביבתם כאשר היא מוכרת להם. נהיגה למקומות חדשים דורשת מהנהגים להיות יותר מודעים למה שקורה, ולקיחת העסק שלכם למקומות חדשים (פיזיים או אחרים) תאלץ אתכם לשים לב יותר באופן דומה לסביבתכם.

 

לבסוף, לשים את עצמכם בסביבה חדשה מגרה את היצירתיות שלכם. תוכלו לחשוב יותר בחופשיות ובביקורתיות על נסיבות המקיפות את העסק, מה שיפתח את הדלת לחידושים ויוזמות חדשות.

 

למה זה קשה לעזוב את אזור הנוחות.

 

אפילו כשמכירים ביתרונות של עזיבת אזור הנוחות שלכם, זה יכול להיות קשה לעשות את זה. בתור יצורים אנושיים, באופן טבעי אנו מחפשים "אזורי נוחות" כי הם מקטינים את הסיכונים עבורנו, וכתוצאה מכך מפחיתים לחץ. יכולת ראיית הנולד היא תכונה חשובה כשזה נוגע להישרדות. אם אתם יודעים שבשיחים מסוימים אורב טורף אבל לא באחרים, יהיה לכם נוח בשיחים "בטוחים" ולעולם לא תיזמו מעבר להם. אם סוג שלישי של שיח יצוץ, שייתכן שמכיל טורפים או שלא, העדיפות האבולוציונית היא להימנע ממנו ולדבוק במה שנוח לכם בו.

 

העיקרון הזה, כיוון שהוא נטוע כל כך חזק במוחנו, נכון גם לגבי עסקים. אתם הופכים ליותר מדי מיודעים ובהרגשה נוחה עם הרוטינות ששמרו עליכם בטוחים, ואינכם מוכנים לקבל החלטות שיש להן את האפשרות לאיים על ביטחונכם. ההבדל הוא שאין טורפים המאיימים להרוג אתכם- ישנם סיכונים בלקיחת החלטה לא נכונה, אבל ההבטחה של מה ש"שיח שלישי ולא מוכר" אולי נושא בתוכו שוקלת הרבה יותר מהסיכונים הללו.

 

איך לפרוץ ולשנות משהו.

 

עבור חלק מהיזמים, גישת לקיחת הסיכונים הזו היא טבעית. עבור אחרים, על מנת להשלים את זה הם נדרשים לגבור על החרדה. אם אתם משתייכים לקבוצה השנייה, נסו להשתמש באחת או יותר מהאסטרטגיות הללו כדי לעזור לכם לפרוץ את אזור הנוחות שלכם:

 

·         לא לחשוב על זה יותר מדי. חשבו על הדברים, אבל אל תבלו יותר מדי זמן על נושא כך שלבסוף תשכנעו את עצמכם פסיכולוגית לרדת מזה.

·         דברו עם אנשים אחרים. מצאו מערכת תמיכה שתעזור לכם לאורך תהליך קבלת ההחלטות (וההתשה)- אפילו אם מדובר בצוות שלכם עצמו.

·         התחילו בקטן. אל תתחילו עם החלטות ענקיות, משנות עסק. התחילו עם אפליקציות קטנות יותר ועבדו כל הדרך עד למעלה.

·         צרו תוכנית אל-כשל. בנו רשתות ביטחון כדי להגן על עצמכם למקרה שמשהו אכן משתבש.

 

הדבר הנהדר ביותר בהפיכה של עצמכם לפחות נינוחים הוא שזה הופך לקל יותר עם הזמן. בפעם הראשונה שבה תצאו מאזור הנוחות שלכם אולי תחושו פחד וחרדה, אבל עד הפעם העשירית זה יבוא באופן טבעי ועדיין תיהנו מהיתרונות של הפריצה החוצה.

 

בפעם הבאה שתתחילו להרגיש קצת יותר נוח בעסק שלכם ובעמדתכם בו, הכריחו את עצמכם לשנות משהו. שמרו על הלחץ, ולא יהיה גבול לגבהים אליהם תוכלו להגיע.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.