11 נובמבר 2015 | נחום דוניצה
לבלוג או לא לבלוג. זו השאלה

בימים עמוסי ׳רעש׳ תקשורתי מכל מיני כיוונים, בלוג חברה, אם הוא עשוי כהלכה, יכול לשמש כעוגן של יציבות וככלי עבודה אפקטיבי שמעביר את המסרים רצויים החוצה בצורה יעילה. הוא יכול לשדר את ה׳קול האנושי׳ של העסק שלך, לתרום משמעותית לעיצוב המותג (ובמיוחד כשמדובר בחברות צעירות) ולבנות את הכותב אותו כ׳גורו׳ בתחומו המקצועי. מדריך וטיפים לבלוגר המתחיל.

בימים עמוסי ׳רעש׳ תקשורתי מכל מיני כיוונים, בלוג חברה, אם הוא עשוי כהלכה, יכול לשמש כעוגן של יציבות וככלי עבודה אפקטיבי שמעביר את המסרים רצויים החוצה בצורה יעילה. הוא יכול לשדר את ה׳קול האנושי׳ של העסק שלך, לתרום משמעותית לעיצוב המותג (ובמיוחד כשמדובר בחברות צעירות) ולבנות את הכותב אותו כ׳גורו׳ בתחומו המקצועי. מדריך וטיפים לבלוגר המתחיל.


בלוגים הפכו כבר מזמן לאחת הדרכים הפשוטות והיותר פופולריות בהם משתמשים ארגונים כדי לתקשר החוצה את ה׳פנים׳ היותר אנושיים של העסק שלהם. ואכן, בלוג היא דרך אידיאלית לחלוק מגוון רחב של תכנים, עם מגוון רחב עוד יותר של קהלי יעד.

 

בין אם מדובר בווידאו, מאמר, סיפור לקוח, או ׳סתם׳ סיפור אנושי, השימוש בבלוג מאפשר להעביר מסרים במהלך קבוע ועקבי. וכן, גם סטארטאפים צריכים לראות בבלוג את אחד מכלי העבודה היותר אפקטיביים שלהם. ולמה? פשוט: בלוג מאפשר לך לומר יותר. הרבה יותר. בשעה שארגונים נאבקים עם הצורך להעביר את המסר והמיצוב הארגוני שלהם באמצעי התקשורת היותר מסורתיים, השימוש בבלוג מאפשר ליוצרו לחלוק עם ה׳עולם החיצון׳, ובצורה אפקטיבית ביותר, את הקול האנושי של העסק. הוא מאפשר להעביר תכנים מקוריים, שבסוף היום תורמים למודעות גדולה יותר למותג.

 

 

ויש גם צדדים יותר ׳פרקטיים׳: בלוג המוטמע באתר החברה מניע תנועה אליו. מחקר של Hubspot כבר הראה שחברות המפעילות בלוג השיגו מעל 55% תנועה יותר מאלה שלא עשו דבר בכיוון. וזה די הגינוי, שהרי אתה חולק עם העולם משהו שיניע אנשים לחזור אליך, לאתר בו יושב הבלוג. בלוג המוטמע באתר שלך גם נותן לקהל הקורא נקודת מוצא לא רעה בכלל לבניית קשר ולחיזוקו עם המותג. ומעבר לכך, הוא יכול להוות בסיס ל-Engagement, לאותו דיאלוג נחשק כל כך בין הקורא לארגון, שכן, האתר הרשמי ברוב המקרים כלל אינו ערוך לדיאלוג דו-סיטרי והוא די פאסיבי, בעוד הבלוג הארגוני, ולמעשה, כל אמצעי התקשורת החברתיים (הרשתות החברתיות, ה-Social), מאפשרים שיחה פתוחה ודו-סיטרית.

 

בלוגים מסייעים גם לחלוק עם העולם את המומחיות שלך ושל העסק שלך ועל הדרך מסבים את תשומת הלב הציבורית למותג, מעוררים מודעות אליו, ומסייעים לעצב אותך כ׳מוביל דעת קהל׳ בתחום העיסוק שלך. ובסוף היום? בסוף היום בלוגים מסייעים להגדיל את הקהל ההולך אחריך ואחרי המותג שלך. אתה מעניין אותם? הם מעריכים את מה שיש לך לומר? הם ימשיכו לעקוב אחרי מה שאתה אומר, ולא רק זאת, יש סיכוי טוב שיחלקו עם החברים שלהם את התובנות שלך. כמה שתאסוף יותר אוהדים שילכו אחריך באש ובמים, כך גם גדלה ההזדמנות שניתנת לך להרחיב את השפעתך ולהפוך אותם, בסופו של דבר, ללקוחות נאמנים...

 

 

 

אז מה צריך כדי להפוך לבלוגר איכותי?

 

 

1. נושא טוב ומעניין. משהו שהקורא, הגולש יוכל להתחבר אליו. משהו שיביא לו תועלת, שישעשע אותו, שיחכים אותו. טיפים ומדריכים ׳הולכים׳ כאן מצויין, כך גם דירוגים - קצר וקולע. מצד שני, לא לשכוח שחייבים לשמור על רמת עניין גבוה, כלומר, צריך דווקא לגוון מבפנים ותוך כדי לא לאבד את הקלילות, את המומחיות, ולהמשיך ולסקרן את הקורא ולהדגים לו כמה אתה שולט בחומר.

 

 

2. שמור את הפוסטים בבלוג קצרים וקולעים. לא כדאי לחרוג מהיקף ה-400-500 מילה. נכון, ניתן להעלות גם פוסטים של שני משפטים, אחרים יכולים להיות בהיקף עמוד. אבל, לא משנה כמה מילים יש בפוסט, העיקר שיהיה מעניין, אמיתי וייתן את התחושה של משהו שמגיע מהלב פנימה. ועם זאת, כשיש לך משהו חשוב וארוך לומר, קח בחשבון שניתן ללכת על סדרה בהמשכים - לשבור את הפוסט לכמה חלקים וכך גם, בעקיפין, לגרום לקורא הסקרן לחזור אליך.

 

 

3. בלי שגיאות. טעויות כתיב מסוגים שונים, גם אם נעשו בתמימות רבה, לא מתקבלות בברכה - להיפך, הן פוגעות באמינות הכותב. זה הזמן, לפני שלוחצים על ה׳שלח׳, להכניס לפעולה את בודק האיות שלך.

 

 

4. השתמש בתמונות, איורים, אינפוגרפיקה וכד׳, כדי לשבור את רצף הטקסטים ולהכניס עניין. יש די הרבה אתרים כיום שמציעים חומרי ויזואליה איכותיים ובחינם - כולל מאגרי אינפוגרפיקה אקטואליים, אל תהסס לעשות בהם שימוש. לא לשכוח: אם אתה לוקח חומרים של מישהו אחר, ודא שהם מותרים בשימוש ושנתת את הקרדיט למי שמגיע לו...

 

 

5. מבלוג לוידאו-בלוג (Vlog). שווה לשקול ותלוי במשאבים והזמן שעומד לרשותך (והנכונות), להמיר את התכנים שלך לקליפים קצרים של וידאו. יש לא מעט אנשים שיעדיפו לקבל את המסרים שלך כמסרים נעים של קטעי וידאו קצרים וממוקדים.

 

 

6. לך על כותרות מושכות כדי לייצר עניין להמשך קריאה. קח בחשבון שלא מעט קוראים נכנסים לתכנים רק אחרי שהשתכנעו שהם באמת ובתמים הולכים לעניין אותם. הדרך לעשות זאת היא לתת להם משהו מסקרן, מושך דיו - ברמת הכותרת. משהו שימשוך אותם פנימה, אבל גם אם יחליטו לעבור הלאה - המסר שלך כבר חלחל אליהם - ברמת הכותרת.

טיפ: שאלות, הנחיות ומספרים עובדים לא רע (10 טיפים לכתיבת בלוגים, האם פייסבוק יעילים יותר מלינקדאין? וכד׳).

 

 

7. לטובת מנועי החיפוש שימצבו אותך במיקום טוב, נסו לשלב את מילות המפתח שלכם לאורך הטקסט וגם בכותרות.

 

 

8. נסה לשמור על לו״ז קבוע של פרסום תכנים וחשוב מכך, שמור על מרווחי זמן קבועים בין פרסום לפרסום. בלוג הוא עסק מחייב. הוא מצריך להיות ׳באוויר׳ כל הזמן. אין אפשר להעלות פוסט ולהיעלם מהזירה לחודש. זכרון הקוראים קצר והם לא ישבו לחכות לך. המלצה שלי: לשמור על לפחות 3 פוסטים שבועיים שיתפרסמו תמיד בשעות אחר הצהריים.

 

 

9. שווה לשקול להכניס קריאה לפעולה במהלך הפוסט. ׳הירשם לבלוג׳, ׳הורד את המדריך שלנו לבלוגר הישראלי׳, ׳שמרו על קשר׳ וכד׳. ובאותו הקשר: כדי להעמיק בקריאה ולחזק את הקשר עם הקורא תן - כשיש לכך מקום - לינקים שיחברו אותו לתכנים רלוונטיים באתר שלך, בין אם מדור בהפניה למוצר, לשירות או להרחבת הקריאה. ובכלל, צריך לזכור כל הזמן כי הבלוג הוא חלק בלתי נפרד מהמערך השיווקי הכולל שלך. הוא צריך לשדר את אותם מסרים ולהתחבר לערכי המותג.

 

 

10. בצע פעילות קידום לבלוג, אצלך באתר וכמובן באמצעים אחרים, דוגמת קמפיינים של דואר אלקטרוני, כרטיסי ביקור של הצוות, פרסום בגוגל, בפייסבוק, בעיתונות יומית וכד׳. מדובר בסופו של דבר בכלי שיווקי יקר ערך וחשוב שכמה שיותר אנשים רלוונטיים יגיעו אליו.

 

 

11. חלוק את הבלוג עם האנשים הנוספים בזירה החברתית. אם אתה והארגון שלך מפעילים פעילויות מדיה חברתית נוספות, אל תהסס להתחבר אליהם בטבור ולקדם באמצעותם את הבלוג. שימו לינקים לפוסטים חדשים בלינקדאין, בפייסבוק ובטוויטר הארגוניים. אם יש לך קצת אקסטרה זמן, בצע קידום אקטיבי בקבוצות רלוונטיות לך, ומצב את עצמך ואת הבלוג שלך כמובילי דעת קהל. וכן, לא לשכוח: בקש ממי שבונה עבורך את הבלוג לשלב בו כפתורי שיתוף - זה אף פעם לא מזיק.

 

 

12. כתוב עבור ה׳רשת׳. במהלך הכתיבה של הפוסטים, אסור לשכוח לאן הם מיועדים. תזכורת: הם מיועדים לאינטרנט ושם אנשים הרי לא ממש קוראים, נהיה ריאליים - הם רק סורקים. המסקנה: חייבים לתת טקסטים קצרים, פסקאות קצרות וממוקדות, משפטים קצרים, כותרות ביניים, נקודות והבלטה. וכן, שוב - לא לשכוח את הלינקוק המתאים.

 

 

13. כתוב ׳שימושי׳. נסה לספק כמה שיותר חומרים מעשיים, בסגנון של ״איך ל...״. הקורא ילמד מהר מאוד ששווה לו לחזור אליך שכן אתה מחלק עצות טובות ובחינם. כדי למשוך אנשים תן להם משהו - הם כבר יבואו.

 

 

14. אל תמכור. כדאי מאוד שלא תנסה למכור מוצרים או שירותים בבלוג שלך. אנשים ממש ממש ממש לא אוהבים את זה, הם לא בעד מודעות במסווה של טקסט בלוגי, בשביל זה יש מקומות אחרים. הם באים אליך לבלוג כדי להקשיב לעצות חכמות ומועילות, הם באים להתעדכן בחדשות בתחום בו אתה מבין, הם באים ללמוד, ונכון - על הדרך אתה בהחלט מבסס את מעמדך כבר סמכא מקצועי.

 

 

15. אם אתה ממש פעיל ואתה כותב במקומות אחרים ובאמצעי תקשורת שונים, או לחלופין מופיע בתוכניות טלויזיה, או רדיו - אל תשכח לקבץ את ההופעות ולהעלות אותן לבלוג שלך. למה לא לקדם את עצמך גם כאן?

 

 

16. אל תתבייש להצמד לכוכבים. עד שתהפוך בעצמך לכוכב, למה שלא תצמד לבלוגרים הגדולים כיום בתחומך? זו הזדמנות טובה ללמוד מהם וכשצריך ונכון - אלא תהסס להגיב על טקסטים שלהם אצלם בבלוג ולהתחיל לבסס לעצמך שם משלך.

 

 

17. אל תהסס גם לבקש מאחרים לכתוב פוסטים אורחים בבלוג שלך. אם אלה בלוגרים מבוססים או אנשי מפתח בתעשייה, הם יביאו איתם אליך את החבר׳ה שלהם ואתה רק תרוויח.

 

 

18. וזו עצה שכדאי לאמץ בכלל: צור לעצמך את המקבילה הכתובה של ״נאום המעלית״. טקסט קצר וקולע המתאר אותך, את הבלוג שלך ותכניו, וצרף בקצה לינק לאתר החברה/ארגון/עסק. כשמישהו יעביר את הפוסטים שלך לחברים לעבודה הוא בעצם יישא איתו חלק ממך.

 

 

19. אל תשכח לקשר את הפוסטים שאתה כותב לפוסטים אחרים שכתבת בעבר. כך, אתה מראה לקורא העוקב אחריך שיש לך עוד הרבה מה לומר בנושא שמעניין אותו.

 

 

20. בסוף היום הכל הרי מסתכם בסיפור טוב. למד לספר את הסיפור שלך כך שיעניין, ישעשע, ילמד, ירתיע. שכח מהפורמליות והנוקשות - כאן מספרים סיפורים באווירה נינוחה ורגועה.


 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.