5 דצמבר 2016 | דוראל ישי
אבטחת מידע בסמארטפון

כיום פרצות האבטחה ברשת האינטרנט הן רבות ומגוונות, והאקרים רבים מנצלים אותן על מנת לגנוב נתונים אישיים כגון סיסמאות וקודי גישה לבנקים וחשבונות אישיים. בשנים האחרונות, לאחר שהסמארטפונים השתלטו על שוק הסלולארי, רבו המקרים בהם נגנבו פרטים אישיים ממחזיקי המכשירים, לא פעם בגלל חוסר ערנות או תשומת לב של בעל המכשיר.

דמיינו לעצמכם לרגע את הסיטואציה הבאה: סיסמת הגישה לחשבון הבנק שלכם נגנבת, ואין לכם שום מושג שזה קרה. בו בזמן, כל חסכונותיכם מועברים לחשבונות שונים ברחבי הגלובוס, הכספים נמשכים באותו רגע מאותם חשבונות, והכסף פשוט מתאדה. אתם נשארים עם חשבון בנק מרוקן ומפח נפש אדיר.

 

נשמע הזוי? אז זהו, שלא. כיום פרצות האבטחה ברשת האינטרנט הן רבות ומגוונות, והאקרים רבים מנצלים אותן על מנת לגנוב נתונים אישיים כגון סיסמאות וקודי גישה לבנקים וחשבונות אישיים.

בשנים האחרונות, לאחר שהסמארטפונים השתלטו על שוק הסלולארי, רבו המקרים בהם נגנבו פרטים אישיים ממחזיקי המכשירים, לא פעם בגלל חוסר ערנות או תשומת לב של בעל המכשיר.

 

 

בחודשים האחרונים, השיקה חברת SirinLabs את הסמארטפון Solarin, אשר מתהדר ביכולות אבטחת מידע מתקדמות. ב-SirinLabs הבינו את הצורך בסמארטפון המאפשר שימוש מאובטח, וניצלו את זה לייצור מכשיר עם תג מחיר של 54,000 (!!!) שקלים.

אז איך נמנעים ממקרה לא נעים של גניבת פרטים אישיים מהסמארטפון גם אם אין לנו 54,000 שקלים?

 

את הדרכים היעילות ביותר להפוך את המכשיר שלנו ל"חסין", אפרט בפסקאות הבאות:

 

1. סיסמא חזקה

כפי שכולנו נדרשים להקיש סיסמא כאשר אנו נכנסים לאתר הבנק, או לאתר קופ"ח, כך יש צורך בהזנת סיסמא כאשר נכנסים למכשיר המרכז את כלל המידע עלינו. בתוך מכשיר הטלפון מתבצעות התקשרויות עם קופות החולים, עם בנקים, עם שרתי הדואר האלקטרוני והרשתות החברתיות, ובמידה והמכשיר ייגנב יתכן ותהיה אפשרות לדלות את הסיסמאות הסמויות שהוקלדו בסמארטפון, ולגרום לנו נזק רב. על כן, ישנה חשיבות רבה להגן על המכשיר על ידי סיסמת גישה, המגבילה את הגישה למכשיר למי שאינו מורשה. כיום, מרבית המשתמשים לא מגנים על הטלפון שלהם בעזרת סיסמא, ולא פעם כאשר נגנב מכשיר, הם מביעים חרטה גדולה שלא השכילו להגן על המכשיר מלכתחילה. בנוסף, כיום מוצעים מכשירים מתקדמים עם נעילה בטביעת אצבע, מה שמקשה מאוד על פריצת המכשיר.

 

 

2. רכישה בחנויות מקוונות

בימנו חנויות וירטואליות נפתחות כפטריות לאחר הגשם, וכמעט כל אחד מאתנו נתקל באפשרות של רכישה וירטואלית דרך הסמארטפון. כיום, ישנם אמצעי הגנה רבים בעת רכישה מאובטחת, אך פעמים, ישנן תוכנות המדמות רכישה מאובטחת, כשכל מטרתן היא לדלות את פרטי כרטיס האשראי שלכם. הזנת הנתונים באתר כזה, המדמה רכישה מאובטחת, עלולה לעלות לנו ביוקר. על כן, יש לשים לב האם האתר הוא אכן מאובטח, ובמידת האפשר – להימנע מרכישה דרך הסלולארי.

 

 

3. הורדת אפליקציות

אחת האפשרויות להידבקות בווירוסים היא על ידי הורדת אפליקציות לא מאובטחות או אפליקציות דמה. כאשר עולה אפליקציה לחנות, ישנה בקרה הבודקת שהאפליקציה בטוחה. הורדת אפליקציות על ידי קישורים שאינם מהחנויות המורשות והמוכרות – מסוכנת ועלולה להדביק את המכשיר שלכם ברוגלות ובווירוסים הרסניים.

 

 

4. לחיצה על קישורים מחשידים

לא פעם אנו נתקלים בהודעת SMS המבטיחה הטבה מסוימת, אם רק נואיל ונלחץ על הקישור המצורף להודעה. חשוב לדעת שקישור ממקור לא ידוע עלול להכיל בתוכו מגוון רחב של אפשרויות פריצה, שעלולות לסבך אותנו בבעיות רבות בעתיד. לכן ההמלצה היא לא להיכנס בכלל לקישורים חשודים, כאשר אין וודאות ומידע אודות אמינות שולח ההודעה.

 

 

5. תוכנות אבטחה

למי יש מחשב בלי אנטי וירוס? כיום, ידוע לכל שצעד חשוב ביותר בדרך לשמירה על המחשב שלנו מוגן הוא להתקין עליו תוכנת אבטחה. תוכנות האבטחה לא פסחו גם על שוק הסמארטפונים, וישנן תוכנות רבות המספקות כלים מרובים לשמירה על הטלפון. התוכנות יסרקו כל אפליקציה שתורידו, יתריעו בפני קישורים מועדים לפורענות או קבצים המכילים וירוסים.

 

 

לסיכום הדברים, אל תזלזלו בחשיבות הרבה של הגנה על הסמארטפון. כיום, אנשים מרבים לזלזל בחשיבות זו, אך לא פעם מצטערים על כך מאוד, כאשר המכשיר נפרץ, נגנב, או שנדלו ממנו פרטים אישיים.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.