12 נובמבר 2013 | נור נחמן-איתן
לגייס מפתח או לשכור פרילנסר? 7 שאלות לגיבוש ההחלטה

תקציב, בדיקת קוד והתנהלות יומיומית: השיקולים המנחים לעבודה עם מפתחים

 

האם לגייס עובד קבוע או לשכור פרילאנסר? יזמים רבים מגיעים לנקודת ההחלטה הזאת כשהם עובדים על הפרויקטים שלהם. לכל גישה, לגייס עובד או לעבוד עם פרילנאסרים, יש יתרונות וחסרונות. ריכזתי כמה שאלות שיעזרו לכם לקבל החלטה מושכלת:

 

1. האם הפרויקט הוא משימה קצרה או פרויקט ארוך?

 

אם הפרויקט הוא משימה קצרה והצפי לביצועה הוא עבודה של כמה חודשים ופחות משנה, פחות מתאים עבור היזם לגייס מפתח קבוע.

 

מה יקרה כשהפרויקט יגיע לסיומו?המפתח ישתעמם ויעלה לכם כסף או שתצטרכו לסיים את עבודתו. בנוסף,מפתחים רבים יודעים לשאול כבר בראיון העבודה האם העבודה מובטחת לטווח הארוך או שאחרי תקופה ״יזרקו״ אותם (זה נכון בעיקר בחברות סטארט-אפ בשלביהם הראשונים).

 

לפרויקטים קצרים משנה - מומלץ לשכור פרילאנסר.

 

2. מה תקציב הפרויקט?

 

האופציה המשתלמת מבחינת עלות-תועלת היא לשכור מפתח פרילאנסר. תקציב הוא תמיד אחת המגבלות בפרויקט. רבים שוכרים היום מפתח פרילאנסר כי אופי התשלום לפרילאנסר הוא לפי העבודה שבוצעה, ולא לפי כמה זמן הוא הקדיש לה.

 

3. מה הן הציפיות להתנהלות?

 

לעתים השיקול האם לשכור מפתח פרילאנסר או לגייס עובד קבוע תלוי בציפיות להתנהלות בעבודה. אם אין צורך שהמפתח ישב במשרדי החברה - לשכור פרילאנסר היא אופציה מצוינת. אם רוצים שהמפתח יגיע למשרדי החברה בשעות מסוימות - כדאי לשכור עובד קבוע.

 

4. מה אתם מחפשים במפתח?

 

אם הפרויקט דורש ידע מעמיק בנושא מסוים,עדיף לשכור מפתח פרילאנסר. מפתחים פרילאנסרים לרוב מכירים תחום מסוים לעומק ולעתים הם מובילים בידע ובניסיון בנישה הספציפית. בנוסף, מבחינת המוטיבציה, מפתח פרילאנסר צריך "להילחם" כדי לשרוד לעומת מפתח שכיר קבוע, ולכן פרילאנסר לרוב יתן יותר מעצמו כדי לעשות עבודה טובה ומוצלחת.

 

5. האם דרישות הפרויקט ברורות?

 

בכדי שפרילאנסר יפתח פרויקט תוכנה, צריך לתת לו מערכת סופית ומוגדרת של אפיונים שאינם משתנים. אם אתם לא בטוחים לגבי האפיון, ומקווים שהפיצ׳רים והדרישות יתבררו עם הזמן, מפתח פרילאנסר פחות מתאים. בנוסף, פרילאנסרים רבים מעגנים בחוזה את האפיון כנספח קבוע.

 

6. האם אתם עוברים על הקוד?

 

פרילאנסר מפתח פתרונות לפי האפיונים והדרישות שניתנו, ומספק תוצאה בתאריך הסופי שנקבע. לעומתו, את עבודתו של מפתח שכיר קבוע בחברה אפשר לבדוק מדי פעם ולעבור על הקוד שלו (Code Review). עם פרילאנסר התהליך פחות מקובל, בעיקר משום שהפרילאנסר מתחייב לרמה גבוהה של מקצועיות ודיוק.

 

7. מה הן דרישות שיתוף הפעולה בין חברי צוות שונים בפרויקט?

 

בפרויקטים גדולים, שיתוף קוד הוא חלק יום-יומי מתהליך הפיתוח. לעומת זאת, פרויקט שניתן לפרילאנסר לרוב נועד לפיתוח לבד. אם אין צורך בשיתוף פעולה נרחב, ולפי פרמטרים שונים הפיתוח יכול להתבצע לבד - פרילאנסר מאוד מתאים לצורך.

 

לאחר שתענו על השאלות הנ״ל, הבחירה בין לגייס עובד קבוע לבין לשכור שירותי מפתח פרילאנסר תהיה ברורה. בעוד שפרילאנסרים חוסכים לכם כסף ומספקים תוצאות ברמה ואיכות גבוהה, הזמינות שלהם יכולה להוות אתגר.

 

העלות של מפתח קבוע גבוהה יותר, גם כשאין פרויקטים, והתוצאות שהוא יספק יהיו לעיתים ברמה פחותה מזו של פרילאנסר, אך הוא יהיה זמין לכם בכל רגע נתון בעמדה הקבועה שלו.

 

לקריאה נוספת:

האם יש לך את מה שדרוש כדי להיות סולו-יזם?

היברידית או נייטיבית: איזו אפליקציה כדאי לפתח?

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.