2 מרץ 2018 | יוסי דהן
אף פעם לא מאוחר להגשים את חלום היזמות

שמעון אקהויז גדל במעברה בתקופת הצנע, הוריו היו ניצולי שואה. הוא למד פיזיקה בטכניון כעתודאי ועם סיום לימודיו הצטרף לחברת רפאל. המעבר מהמעברה לחברת רפאל והעבודה שם כפיזיקאי הייתה עבורו התגשמות של חלום ובמשך שנים רבות ראה בהתגשמות החלום הזה אושר רב.

שמעון אקהויז גדל במעברה בתקופת הצנע, הוריו היו ניצולי שואה. הוא למד פיזיקה בטכניון כעתודאי ועם סיום לימודיו הצטרף לחברת רפאל. המעבר מהמעברה לחברת רפאל והעבודה שם כפיזיקאי הייתה עבורו התגשמות של חלום ובמשך שנים רבות ראה בהתגשמות החלום הזה אושר רב.

 

אקהויז עבד 17 שנים ברפאל ולאחר מכן עבר לחברת Maxwell, חברה בין־לאומית בסן דייגו, קליפורניה שם עבד כמנהל פיתוח מוצר. חמש השנים שלו בחברת Maxwell הובילו אותו לגלות כי קיים בו החיידק היזמי. אקהויז החליט שכשישוב לישראל יהיה יזם. בינואר 1991 שב לארץ עם פרוץ מלחמת המפרץ. אקהויז לא העלה על הדעת כמה יהיה לו קשה לגייס את הסכומים שנזקק להקמת מיזם. השנים ההן היו שנים קשות בתחום ההשקעות בישראל. בעוד שהיום קרנות הון סיכון בארץ מנהלות כ־20 מיליארד דולרים, בתחילת שנות ה־90 הן ניהלו כ־30 מיליון דולרים בלבד. אומנם אקהויז היה מנהל מנוסה ואיש מחקר ופיתוח, אך לא היה לו כלל וכלל ניסיון ביזמות. ובכל זאת אקהויז הצליח לגייס כעבור שנה 510 אלף דולרים בתמורה לחמישים נקודה חמש אחוזים מהחברה. אומנם כבר בגיוס הראשון הוא נאלץ לוותר על שליטה בחברה, ועדיין הוא זוכר שבאותו רגע בו קיבל את הצ'ק הוא היה המאושר באדם, הצ'ק שפתח לו את הדלת להקים את החברה שעליה הוא חלם. וכך, בגיל 47 הגשים אקהויז את חלומו השני – להיות יזם. החברה הראשונה שהקים נקראה ESC Medical Systems. החברה פיתחה מכשירים להסרת שיער ולקעקועים בטכנולוגיית לייזר. בהמשך, שינתה החברה את שמה ל-Lumenis.

 

ארבע שנים בלבד לאחר מכן Lumenis הונפקה בנסד"ק ושוויה הגיע בשלב מסוים ליותר ממיליארד דולרים. שלוש שנים לאחר ההנפקה אקהויז עזב את החברה והקים את חברת Syneron, גם היא הונפקה בנסד"ק לאחר ארבע שנים בלבד וגם היא הצליחה להגיע לשווי של מעל למיליארד דולרים. במקביל אקהויז הקים עשרים חברות נוספות וחלקן כבר נרכשו. לפני ארבע שנים הקים את Alon MedTech Ventures, חממה טכנולוגית לחברות בתחום הרפואה.

 

מתוך הריאיון:

"אחת התכונות הכי חשובות ליזמים, וזה לא אומר שאני דווקא מחפש אותן, אבל אני חושב שהם צריכים לשאול את עצמם, זה שהם מרגישים שזה לא מפחיד אותם לעשות את זה. האויב הכי גדול של יזמות בעיניים שלי זה הפחד. זה לא אומר שאסור שתהיינה חששות, זה לא אומר שלא צריך להיות מציאותיים, אבל אסור לפחד. כי פחד הוא אויב מאוד גדול של יזמות, כי יזמות היא ללכת אל הלא נודע, כמו בשיר... אז זה אלמנט אחד. אלמנט שני, שאני לפחות מנסה מאוד לראות אותו ולא תמיד אנחנו יודעים לאבחן אותו נכון, זה מה שנקרא יושר אינטלקטואלי, ויושר אינטלקטואלי הוא לא רק בזה שכשאני מדבר איתך אני מנסה לספר לך אמת כמה שיותר צרופה אלא בעיקר כשאני מדבר עם עצמי, כמה אני באמת יודע להכיר מה קורה במגבלות, ב-upside, בסיכונים, ביתרונות וכו'".

(שמעון אקהויז על שתי התכונות החשובות ביותר ביזם).

 

לראיון המלא עם שמעון אקהויז באתר הפודקאסט "יזמות או למות".

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.