28 דצמבר 2013 | ליאור אלדן
עשר השניות שגוגל מוכנה לשלם עליהן 4 מיליארד דולר

למה כל כך רוצים לרכוש את סנאפצ'ט ומה זה אומר על פייסבוק

לא בכל יום חברה המפתחת אפליקציה מסרבת להימכר תמורת 3 מילארד דולר לפייסבוק ו-4 מיליארד דולר לגוגל. Snapchat החליטה לסרב לשתי ההצעות הללו ולהישאר עצמאית, סירוב שמעלה את התהיה למה?

 

בעולם בו נרשמת נטישה של בני נוער מעולם הפייסבוק לטובת פלטפורמות המיקרו-בלוגינג, האם החבר'ה בסנאפצ'ט עשו צעד נכון?

 

לא פחות מ-350 מיליון תמונות וסרטונים משותפים מדי יום ב-Snapchat, זאת הסיבה שבגללה גם גוגל וגם פייסבוק ניסו לנכס את האפליקציה לעצמן ולהחזיר אליהן את בני הנוער הנוטשים.

 

גיוס המשתמשים האדיר הוא לא ההצלחה הראשונה שנרשמה אצל מייסדי האפליקציה: בשנת 2011 הם השיקו את אפליקציית picaboo, המאפשרת השמדה עצמית של מסרים ותמונות הנשלחים לנייד. וגם זה לא היה ניסיונם הראשון: הם רשמו לא פחות מ-34 ניסיונות לייצר יישום מוצלח שיכבוש את קהל הגיקים ובעיקר בני הנוער שבהם. העקשנות כנראה משתלמת.

 

מדובר בחבורת יזמים צעירים אמביציוזיים, שותפים לאחווה באוניברסיטת סטנפורד,שהאמינו בכל ליבם שיש להם יכולות לשנות את העולם. לסקי מיץ', מקרן בנצ'מרק שהשקיעה 13.5 מיליון דולר ב-Snapchat, כתב בבלוג שלו על הפוטנציאל של Snapchat להפוך לאחת מחברות הסלולר שתשנה את העולם.

 

יתכן שזו הסיבה שהם לא ממהרים להימכר. פייסבוק הציעה להם את עסקת הרכישה היקרה ביותר עד כה בשווי של 3 מיליארד דולר, הצעה שנדחתה על הסף, זמן קצר לאחר מכן הציעה להם גוגל עסקת רכישה של לא פחות מ-4 מיליארד דולרים שגם אותה דחו בנימוס.

 

אז למה כל כך רוצים לרכוש אותם?

 

1. הם פונים לקהל שקשה להגיע אליו

 

משרדי הפרסום יודעים כי צרכני המדיה שהכי קשה להגיע אליהם הוא קהל בני הנוער בגילאים 13-18.

 

מדובר בקהל שנוטש את הפלטפורמות הגדולות כמו פייסבוק שם נמצאים ההורים והסבתא שלו, לטובת דרכים מקוריות וחדשות יותר להביע את עצמו.

 

2. הם גדלו במהירות

 

בתוך קצת יותר משנה הצליחה Snapchat להגיע למצב בו הם מייצרים ביום את אותה כמות התמונות העולות לפייסבוק מדי יום: כ-350 מיליון תמונות. מדובר בהצלחה מסחררת בכל קנה מידה ובוודאי שהחברות הגדולות ירצו לקחת בה חלק.

 

3. מהלכי פרסום מוצלחים

 

נרשמו סיפורי הצלחה של מותגים מתחום המזון, אלקטרוניקה ואופנה שהצליחו לפנות לקהל בני הנוער ולהביא אותם לנקודת המכירה באמצעות מהלכי פרסום בסאנפצ'ט.

 

4. הכשלון של Poke

 

לפני ההצעה פייסבוק ניסתה לייצר אפליקציה מתחרה והעתיקה כמעט אחד לאחד את Snapchat עם אפליקציית ה-Pokeשלה, שלא זכתה להצלחה רבה.

 

 

התקשורת האמריקאית מזהירה מפני סנוור

 

על אף ההצלחה המסחררת והעליה המהירה בשווי האפליקציה, בתקשורת האמריקאית לא מאחלים עתיד זוהר למפתחי היישום שהחליטו לסרב להימכר לחברות הגדולות: בניו יורק טיימס אפילו השוו את ההימור שלהם להתעקשות של אנשים לשחק בלוטו.

 

המגזין הטכנולוגי TechCrunch ניסה לחשב את ההכנסות הנדרשות לסאנפצ'ט על-מנת להגיע להערכת שווי של 3 מיליארד דולר, בהתבסס על נתוני ההנפקה של טוויטר. לפי החישוב, סאנפצ'ט רחוקה "רק" 50 מיליון דולר מלהצדיק הערכה כזו.

 

סוד ההצלחה: ביטוי קיצוני בלי מבוכה

 

כל מי שנחשף לתופעת ה-Snapchat יודע שמדובר באפליקציה ממכרת. הרעיון הוא לשתף עם החברים תמונה שמופיעה פעם אחת בלבד למשך מספר שניות, עשר שניות לכל היותר. המשמעות היא שניתן לשתף תכנים אינטימיים וסודיים, כאלה שיש חשש לשלוח אותם ב-MMS או ב-Whatsapp, תכנים שההורים לעולם לא יוכלו לקרוא והחברים לא יוכלו לשתף לאחר מכן בבית הספר (ראינו לאחרונה מספיק מקרים של אכזריות בני-נוער ובני-זוג לשעבר במדיה החברתית).

 

סאנפצ'ט עלתה על הצורך של בני-נוער לבטא את עצמם בדרך קיצונית ויוצאת דופן מבלי לייצר מבוכה.

 

העובדה שהתוכן שנשלח בסאנפצ'ט לא יישמר בשום מקום מאפשרת למשתמש להרגיש משוחרר יותר ולהעלות תכנים שספק אם היו מועלים בפלטפורמה אחרת. יש הטוענים שצורת תקשורת זו מחזירה אותנו לשיח הטבעי והלא-מתועד בין בני אדם.

 

אך דווקא הייחודיות של סאנפצ'ט עלול להיות בעוכריה, שכן אם כל ההודעות נמחקות, כיצד היא תוכל לעשות כסף מהצעה של שירותי פרסום מפולחים?

 

ימים יגידו אם Snapchat עשו החלטה נכונה ויצליחו לגדל חברה מצליחה או להירכש בסכום גדול יותר. מה שבטוח, המלחמה על המשתמשים הצעירים עדיין בעיצומה: לפני כשבועיים השיקה פייסבוק ניסיון נוסף להתחרות בסאנפצ'ט בדמות Instagram Direct: שירות הודעות בתוך אינסטגרם.

 

קצת קודם לכן, הצליחה סאנפצ'ט לגייס לשורותיה את מי שהובילה בפייסבוק את מערך הפרסום של אינסטגרם. השאלה הגדולה היא האם תופעת  סאנפצ'ט היא עוד טרנד חולף של בני נוער או הדבר הגדול הבא.

 

מה דעתכם? אשמח לשמוע את דעתכם בתגובות.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.