31 מרץ 2019 | מערכת StartIsrael
אחת לתמיד: איך לבחור באקסלרטור הנכון ביותר עבורכם?

אקסלרטורים צצו בשנים האחרונות בכל פינה בישראל, אבל מהי באמת המהות של אקסלרטור וכיצד נבחר בתכנית המתאימה ביותר עבור הסטארטאפ שלנו?

אקסלרטור, כפי שנרמז משמו, הוא תכנית האצה לסטארטאפים. בדרך כלל מדובר בתכנית הנמשכת כשלושה עד חמישה חודשים, כאשר במהלך התקופה היזמים מקבלים חלל עבודה ייעודי בו הם נחשפים לתכנים רלוונטיים בתחום היזמות, מקבלים שירותי ייעוץ וליווי של מנטורים וביניהם מומחים טכנולוגיים מן השורה הראשונה, משקיעים, אנשיו שיווק ואנשי עסקים.  

אחת השאלות הראשונות שעולות אצל יזמים בהקשר הזה היא האם התכנית מתאימה לנו? האם כדאי לנו להיכנס לתוך עולם האקסלרטורים? וכמובן – מה אפשר להרוויח (או להפסיד) מכך, שהרי כבר גייסנו את הכסף ויש לנו מוצר שאנחנו מתקדמים איתו, אז אולי עדיף להמשיך בעצמנו? 

 

לכל סטארטאפ יש מכסה 

השאלה שבאמת צריכה להישאל היא כיצד נגרום לאקסלרטור לעבוד עבורנו ואיך לבחור באקסלרטור הנכון ביותר. כמו כל דבר טוב, גם אקלסרטורים איכותיים מוגבלים במספר המשתתפים ועל כן התחרות להתקבל אליהם לא פשוטה. עם זאת, שווה לנסות ולהגיש מועמדות למספר אקסלרטורים שיכולים להזניק את הסטארטאפ לשלב הבא במהירות גבוהה הרבה יותר ותוך חסכון משמעותי במשאבים. אז מה חשוב לבחון לפני שנרשמים? 

 

מי המנטורים? 

לפני שמסתכלים על המותג, על המעטפת ועל שאר הדברים – הכל מתחיל מאנשים וכאן נכנסים לתמונה המנטורים. אלו בעצם האנשים שילוו אתכם במהלך החודשים הללו, יתרמו מזמנם וילמדו אתכם על בסיס הידע והניסיון שלהם. חשוב לבדוק כי אלה אכן אנשים מנוסים עם מוניטין גבוה ובעדיפות גם בעלי ניסיון רלוונטי לתחום הסטארטאפ שלכם, שכן כך הערך המוסף יהיה משמעותי יותר וגם הקשרים שלהם יוכלו לשמש לטובתכם ככל שייווצרו חיבורים משמעותיים. 

 

המלצות והוכחות 

נסו לאתר מכרים וקולגות שהשתתפו בתכנית אליה אתם מעוניינים להירשם. אין הוכחה טובה יותר מהמלצה אישית, לכן - שאלו אותם את כל השאלות הכי קשות עד שתהיו מסופקים ותדעו שיש לכם את כל המידע הדרוש לכם קבלת החלטה. בנוסף, חקרו על האקלסרטור ברחבי האינטרנט. שאלו את עצמכם: האם יצאו ממנו סטארטאפים מוכרים ומצליחים? כמה מחזורים כבר היו לו? לניסיון והצלחה קודמת יש ערך רב ויש לקחת אותם בחשבון. 

 

 

 

תמיכה וקשרים 

חשוב לבדוק האם התכנית אותה בחרתם נתמכת בגוף בינלאומי גדול, ובהתאם – מה הערך המוסף שהיא תוכל להביא לכם מבחינת קישור לארגונים גלובאליים אחרים. האם לאקסלרטור יש רשת קשרים גם בחו"ל והאם יוכל לפתוח לכם את הדלתות לשוק הבינלאומי? זהו מדד חשוב מאוד שכן כל סטארטאפ שואף בסופו של דבר להכניס את מוצריו ושירותיו לגופים הללו ועבודה איתם משלב התחלתי יכולה לשפר ולסייע בדיוק המוצר כך שיתאים לשווקים הללו. 

 

סביבת עבודה 

זה אולי נשמע מובן מאליו אבל מכיוון שמדובר בעבודה מרובת לחצים עם יעדים בפרקי זמן קצרים, חשוב לבחור סביבת עבודה נעימה, שתהיה בה התמיכה לה אתם זקוקים. גם מבחינת המנטורים וגם בין הסטארטאפים השונים שישבו אתכם במתחם, שכן גם מהם ניתן להפיק שיתופי פעולה וערך רב. 

 

מוניטין 

זכרו שמדובר בעתיד החברה שלכם ובעתיד שלכם, ועל כן סביר להניח (ובצדק), שלא תרצו להפקיד אותם בידי חברה לא מוכרת. כשאתם ניגשים לבחור את האקסלרטור איתו תרצו לעבוד, חשוב לבדוק מה הרקע שלו. אקסלרטור שעומדת מאחוריו חברה בעלת שם עולמי עם ניסיון בתחום יוכל לפתוח לכם הרבה דלתות וייקח אתכם למקומות גבוהים אליהם אתם שואפים להגיע. 

 

 

עכשיו, לאחר שעשינו סקירה של כל הדברים החשובים שצריכים להיות באקסלרטור הנבחר, אנחנו רוצים להתמקד באחת מהתוכניות המעניינות שיש היום בשוק הישראלי. 

מדובר באחד מהאקסלרטורים הבולטים והמובילים בשוק IBM Alpha Zone Acceleratorהאקסלרטור של חברת IBM שפותח בקרוב את המחזור ה- 9 שלו. 

"אצלנו הסטארטאפים הם שותפים לכל דבר" 

איזה יזמים וחברות מתאימים לתכנית? סטארטאפים ישראליים בשלבים מתקדמים לאחר שלב גיוס ההון הראשוני (Seedעם מוצר בבטא וצוות פיתוח במשרה מלאההדגש הוא על סטארטאפים שמכוונים ללקוחות Enterprise במודל B2B או B2B2Cומשלבים טכנולוגיות בתחומי ה-AIענןMobile, IoTBlockchain, digital health ועוד. 

לאחרונהIBM הגדילה משמעותית את צוות האקסלרטור והוא מורכב כיום מארכיטקטים בכיריםאנשי פיתוח עסקי מנוסים וכן אנשי פיתוח תוכנהבנוסף לעבודה עם IBMיהנו המשתתפים משירותי יעוץתמיכה ועבודה מול השותפים המובילים של החברה כדוגמת פירמת רו"ח ארנסט אנד יאנגבנק הפועליםחברת השיווק Marketing Envy, משרד עוה"ד ועורכי הפטנטים Ehrlich & Fensterחברת הייעוץ לעיצוב ממשק וחווית המשתמש Inkod Hyperaחברת Barry Katz המתמחה בהכנת סטארטאפים להצגה בפני משקיעיםחברת הייעוץ הפיננסי Brooks  Keretוכן רשות החדשנות (לשעבר המדען הראשי). התכנית פועלת במסגרת קבוצת הסטארט-אפים והמפתחים ב-IBM ישראל בניהולו של גיל מי טל. 

 

צילום: שאולי לנדנר
 

(צילוםשאולי לנדנר) 

 

כל מחזור של התכנית נמשך חצי שנהבמסגרתו מתמקדות החברות הנבחרות בהאצת פיתוח המוצרעד להבאתו לרמת "Enterprise Gradeובמקביל ביצירת תשתית ליחסים עסקיים ארוכי טווח עם חברת IBM ועם לקוחותיה בעולםהתכנית כוללת ליווי טכנולוגי ועסקי אישי לכל חברהשימוש חופשי במוצרי התוכנה וכלי הפיתוח של    IBM בענן בשווי של עד 120 אלף דולר וכן גישה לשירותי ייעוץ המתבססים על הידע והניסיון של מאות אנשי טכנולוגיהחוקריםמפתחים ומומחי תעשייה המועסקים על ידי IBM בישראל ובעולם 

כמו כן, הסטארטאפים שייקחו חלק בתכנית האקסלרציה של IBM, יקבלו חשיפה מול הלקוחות הגדולים של החברה באירוע הדגל Think Tel Aviv, וכן ב-Demo Day המסורתי בנוכחות שותפיםמשקיעיםמנטוריםראשי התכנית והיזמיםבאירוע מציגים בוגרי המחזור הנוכחי של האקסלרטור את הישגיהם ונחשפים הסטארטאפים שהתקבלו למחזור החדש. 

חושבים שאתם מוכנים לקחת את החברה שלכם לשלב הבא? בדקו את התאמתכם לתכנית האקסלרציה של IBM והגישו מועמדות - http://term.zone/ibmalphazonart 

 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.