2 ספטמבר 2014 | נילי שוחט
לא רוצים לבזבז הרבה כסף על תוכנית עסקית? יש פתרון

בניית תוכנית עסקית למיזם היא הכרחית כבר בתחילת הדרך היזמית. היא עוזרת למקד את היזמים בדרך הנכונה להקמת המיזם, מסייעת בגיוס שותפים לדרך והכרחית לגיוס השקעה.

בניית תוכנית עסקית למיזם היא הכרחית כבר בתחילת הדרך היזמית. היא עוזרת למקד את היזמים בדרך הנכונה להקמת המיזם, מסייעת בגיוס שותפים לדרך והכרחית לגיוס השקעה.

 

תוכנית עסקית נוגעת בנושאים כמו שוק היעד הנכון למוצר, היתרונות של המוצר על פני המתחרים, אסטרטגיית השיווק, תמחור ומוניטיזציה, עלויות הקמת המיזם עד הגעה לאיזון כספי, וכמובן, באופן הצגת המיזם למשקיעים ומתן מענה חכם ומקצועי לשאלותיהם הרבות.

 

הכנת תכנית עסקית דורשת מומחיות וליזמים רבים, במיוחד כאלה המגיעים מרקע טכנולוגי או מדעי חזק, אין את הניסיון והזמן הנדרשים להכנת תכנית טובה במהירות וביעילות.

 

אין ספק שבתכנית עסקית זמן שווה כסף - תכנית עסקית שמתעכבת עלולה לדחות את ההשקעה. יזם שמקדיש זמן רב לתכנית העסקית עושה זאת על חשבון קידום היבטים אחרים בעסק,  וגרוע מכך, תכנית עסקית לא מספיק טובה וממוקדת עלולה לא רק להפיל השקעה, אלא לסכן את המיזם כולו בשל חוסר מיקוד נכון.

 

יחד עם זאת, יזמים אשר נמצאים בשלבים הראשונים להקמת המיזם משתדלים, בדרך כלל, לחסוך כל שקל אפשרי ונרתעים לשלם למומחה עבור בניית התוכנית העסקית.

 

אז מה הפתרון?

 

כמי שבנתה מאות תוכניות עסקיות עבור מגוון רחב של עסקים ומיזמים קטנים כגדולים, אני יכולה להמליץ על שני הפתרונות הבאים:

 

הצגה של תמצית מנהלים בלבד ודחיית התוכנית העסקית המלאה למועד בו היא הכרחית- אמנם כל מיזם חייב לנתח ולהבין בכל אחד מהנושאים שעובדים עליהם בבניית התוכנית העסקית (השוק, הלקוחות, מיצוב המוצר יחסית למתחרים, התמחור, התזרים הפיננסי וכו'), אך מבחינת ההצגה ברוב המקרים מספיק להשקיע רק בהצגת תמצית המנהלים של התוכנית ובמקרים מסוימים אף עמוד אחד. 

 

תמצית המנהלים מציגה את כל העבודה שנעשתה בנקודות עיקריות על פני מספר עמודים בודדים בלבד (כ- 3-5 עמודים). היא מתמצתת את עיקר פרקי התוכנית העסקית ומעבירה את עיקרי הרעיון – הצורך, המוצר, השוק, האסטרטגיה ותמצית התחזית הפיננסית.

 

תמצית המנהלים הינה אפקטיבית ביותר לשלב הראשון בו נדרש לייצר עניין אצל המשקיעים על מנת להגיע להמשך הידברות והתעמקות במיזם. המסמך הינו קצר וקולע, אינו מייגע את הקורא ומסקרן את הקורא לשמוע עוד.

 

אציין כי השימוש בתוכנית עסקית מלאה (שהינה כ- 30 עמודים) בא לידי ביטוי בעיקר בתוכניות עסקיות עבור:

 

תחרויות מיזמים למיניהם.

 

הגשה לקבלת מענקים/כספים מתוכניות מדען שונות.

 

הגשה לקבלת מימון מבנקים

 

 

בנייה משולבת של התוכנית העסקית (תמצית ו/או מלאה) על ידי היועץ והיזמים יחד– התוכנית העסקית כוללת כ- 10 פרקים, אשר את חלקם היזמים יכולים להכין והיועץ יערוך אותם בלבד מבחינה שיווקית הצגתית. פרקים אלו יכולים להיות פרק המוצר, המתחרים, היתרונות העסקיים, השוק אליו פונה המוצר וכו'.

 

לרוב היזמים צריכים עזרה בעיקר במספר תחומים:

מיקוד המיזם והתווית דרכו לפריצה לשוק

הערכת גודל השוק

בניית התחזית הפיננסית

עריכת הפרקים הכתובים, כך שהתוכנית העסקית תהיה שיווקית מספיק למשקיעים ותציג את המיזם באופן שישכנע את המשקיעים כי המדובר במיזם שווה עסקית וטכנולוגית.

 

יישום של כל אחד מהפתרונות לעיל, בהנחה שהיועץ מסכים לכך, יכול לחסוך משמעותית בשעות העבודה שעל היועץ ולצמצם משמעותית את העלויות.

 

מעבר לכך, בניה משולבת של התכנית על ידי היזם והיועץ לא רק מוזילה את העלויות אלא גם יוצרת מעורבות גבוהה יותר של היזם בבניית התכנית וכפועל יוצא מכך מחויבות גבוהה יותר שלו אל התכנית.

 

כל אחד משני הפתרונות מבטיח שילוב בין מחיר אופטימאלי לניתוח המיזם ובניית התוכנית העסקית, יחד עם ביצוע של עבודה מעולה ללא פשרות, תוך הגעה לתוכנית העסקית הטובה ביותר עבור המיזם.

 

שיהיה בהצלחה!

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.