20 אפריל 2015 | ג'פרי א. ברקוביץ
רישום פטנטים בתחום הפינטק ב-2015

"פינטק" הוא מונח חדש המתייחס לענף הצומח שנמצא בצומת בה נפגשים מגזר השירותים הפיננסיים ומגזר ההייטק.

"פינטק" הוא מונח חדש המתייחס לענף הצומח שנמצא בצומת בה נפגשים מגזר השירותים הפיננסיים ומגזר ההייטק. מוצרי ושירותי פינטק כוללים חידושים ואמצאות לעיבוד תשלומים, העברת כספים, מניעת הונאות, חיסכון כספי, קידום תכנון פיננסי, וכדומה. מוצרים ושירותים אלה מוצעים היום לא רק על ידי חברות השירותים הפיננסיים המסורתיות, כגון בנקים ומוסדות פיננסיים, אלא חברות הייטק כמו אפל וסמסונג נכנסו אף הן לתחום הפינטק באמצעות פיתוחים משלהן ובאמצעות רכישות של חברות. לנוכח החידושים האלה, אין להתפלא על הדיווחים בדבר צמיחה עצומה ברישום פטנטים בתחום הפינטק. ואכן, הנתונים הסטטיסטיים על הגשת בקשות לפטנטים שמפרסם המשרד לפטנטים וסימני מסחר של ארה"ב מאשרים את הדיווחים האלה. לדוגמה, Bank of Americaהגדיל את מספר הפטנטים שלו מ-15 בשנת 2009 ליותר מ-250 ב-2013.

 

אך לא על כל האמצאות בתחום הפינטק ניתן לרשום פטנט בארצות הברית. חובה לנסח בזהירות את הבקשות לפטנט על מנת להפחית את הסיכון שהמשרד לפטנטים וסימני מסחר של ארה"ב יסרב להעניק את הפטנט, ושבית המשפט, בעקבות זאת, ישלול את התקפות של פטנט לאחר הוצאתו. פסקי דין שנתנו לאחרונה מספקים הנחיות חשובות לגבי ניסוח בקשות לרישום פטנט על אמצאות בתחום הפינטק.

 
בתי משפט בארה"ב שללו את תוקפם של פטנטים רבים הקשורים לפיתוחי פינטק על בסיס הטענה שבפטנטים אלה לא נתבע תוכן כשיר להירשם כפטנט (וללא תלות בפרטיהם של פיתוחים קודמים בתחום). בדחיית הפטנטים האלה יישמו בתי המשפט מבחן בן שני חלקים: 1) האם תביעות הפטנט מתייחסות לרעיון שאינו-כשיר לרישום פטנט: חוק טבע, תופעה טבעית או רעיון מופשט; וכן 2) אם תביעות הפטנט מתייחסות לרעיון שאינו-כשיר לפטנט, האם התביעות מצטברות למשהו "יותר במידה משמעותית" מאשר הרעיון שאינו-כשיר כשלעצמו.

 

עם זאת, באחד המקרים שנדונו לאחרונה וקשור לתחום הפינטק, קבע בית המשפט בארה"ב שדן בכל ערעורי הפטנטים שתביעת פטנט מסוימת כשירה לרישום פטנט, מכיוון שהיא מושרשת בטכנולוגיית מחשבים. באופן מפורש, בית המשפט קבע שהאמצאה הנטענת מתגברת על בעיה שמתעוררת באופן ספציפי בתחום של רשתות מחשבים, ולפיכך, היא מהווה תוכן כשיר לרישום פטנט.

 

לנוכח השינוי המשמעותי שחל בנוף רישום הפטנטים והנחיות בית המשפט האחרונות, על המפתחים בתחום הפינטק להימנע מהדברים הבאים: [1] לתבוע פטנט על שימושים שגרתיים או מקובלים במחשב או באינטרנט, וכן [2] מתביעות פטנט שמנסות למנוע-מראש כל יישום של רעיון מסוים. לדוגמה, עליהם להימנע מתביעות פטנט לגבי חישוב מספרים, השוואת ערכים, אחסון נתונים או שליחת וקליטת נתונים. כמו כן יש להימנע מתביעות רחבות וגנריות לגבי שימוש באינטרנט לצורך ביצוע פעולה עסקית מופשטת. במקום זאת, התביעות צריכות להציג שינויים באופן הפעולה לעומת השימוש האופייני או הקונבנציונלי במחשב. בתי המשפט מבכרים תביעות פטנט שמתארות דרך ספציפית לביצוע תהליך מסוים, על פני תביעות שאפילו רק למראית עין מתייחסות לכל הדרכים לביצוע התהליך. הימנעות מהמלכודות האלה בתביעות הפטנט אמורה לסייע להבטיח שתביעות הפטנט שלכם בתחום הפינטק מושרשות בטכנולוגיית המחשבים לצורך התגברות על בעיה שמתעוררת באופן ספציפי בתחום המחשבים.

 

אמנם למשך זמן מסוים נראה היה שהניסיון להשיג פטנט בר-תוקף בתחום הפינטק שישרוד את הבחינה המדוקדקת על פי המבחן לקביעת הכשירות הוא חסר תקווה, אך היום יש בידי הממציאים בתחום הפינטק הנחיות מבתי המשפט שעליהן ניתן להסתמך לצורך ניסוח תביעות הפטנט. הנחיות אלה הגיעו בזמן. שכן, ככל שגדלה התחרות בתחום הפינטק, כך גדל הצורך להגן על אמצאות פינטק מפני מי שינסו להעתיק אותן.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.