15 פברואר 2017 | אלי קציר
״כולם רוצים להמציא את הפייסבוק הבא. מה שלא הפייסבוק הבא, לא נחשב. לא מספיק״

הדבר הראשון שעולה לראש ברגע שמזכירים את עולם היזמות, הוא לרוב סטארטאפים וחברות כגון פייסבוק, וויז, פייפל, אפל, חברות סייבר וכל שאר חדי הקרן למיניהם. חברות שמתחברות במהרה לעולם הטכנולוגי. גם אני חשבתי כך עד שנחשפתי ליזמות מסוג טיפה שונה. הרבה אנשים חושבים שבשביל להיות יזם או להפוך רעיון למשהו בר קיימא, הם חייבים לדעת לתכנת או לכל הפחות לחבור למישהו שיודע.

הדבר הראשון שעולה לראש ברגע שמזכירים את עולם היזמות, הוא לרוב סטארטאפים וחברות כגון פייסבוק, וויז, פייפל, אפל, חברות סייבר וכל שאר חדי הקרן למיניהם. חברות שמתחברות במהרה לעולם הטכנולוגי. גם אני חשבתי כך עד שנחשפתי ליזמות מסוג טיפה שונה. בתור מנהל קהילה ב-Merkspace, רשת מתחמי עבודה ומשרדים בתל אביב, אני נמצא באינטראקציה יום יומית עם סטארטאפים וחברות שונות אשר ברובן הן טכנולוגיות. הרבה אנשים חושבים שבשביל להיות יזם או להפוך רעיון למשהו בר קיימא, הם חייבים לדעת לתכנת או לכל הפחות לחבור למישהו שיודע.

 

חברת "Frame By Frame" היא דוגמא מצוינת ליזמות פורצת דרך בתחום קצת שונה. מרעיון בודד של מזכרת ספורט, התפתחה החברה לחברת צעצועים אשר מייצרת ומפיצה בכל העולם רעיונות ייחודיים, פרי פיתוחם והכל אין-האוס. "כולם רוצים להמציא את הפייסבוק הבא. מה שלא הפייסבוק הבא, לא נחשב. לא מספיק", מספר דורון קסמי, אחד המייסדים וה-CMOשל החברה. "חשוב לי שיזמים ידעו שלא כל רעיון חייב להתבטא ביכולת טכנולוגית. לאורך הדרך למדתי, שהרבה פעמים דווקא יכולות כגון יצירתיות, יכולת מכירה ואמביציה לא פחות חשובות מידע טכנולוגי. יזמים בתחילת הדרך חייבים להבין שהמכשול הטכנולוגי אינו אמור למנוע מהם להתקדם וליצור."

 

איך גייסתם?

את ההשקעה הראשונה שלנו גייסנו על פי בסיס רעיון, לא טכנולוגי, עם מוצר ראשוני בסיסי ותכנית עסקית הממחישה את הפוטנציאל."

 

איזה מהלך לדעתך מייחד אתכם?

"להבדיל מחברות טכנולוגיות אשר משקיעות את מרב ההשקעה בפיתוח המוצר וכוח אדם, אנחנו השקענו הרבה כסף בקשרים בין אישיים. הגענו פיזית לכל תערוכה רלוונטית והצלחנו לבנות רשת קשרים והפצה בין לאומית שמהווה נכס משמעותי של החברה. מערכת הקשרים הבינלאומית שלנו היא ״הקוד״ שלנו לצורך הדוגמא. רשת הקשרים וההפצה שלנו היא הבסיס לכל רעיון ומוצר חדש שהחברה מפתחת."

 

מהי לדעתך המכשולים שמונעים מאנשים ליצור?

"לדעתי אחד המכשולים הכי גדולים שאנשים חווים הוא אינו חוסר ידע או חוסר מקצועיות, אלה ביישנות וחוסר ביטחון. אני מתכוונן שהרבה פעמים מה שעוצר אותנו מלעשות זה ה-״לא נעים״. אתה נמנע מלשלוח מייל או לפנות לאדם שאתה לא מכיר. מה שאתה לא יודע, שדווקא האדם הזה מכיר מישהו שמכיר מישהו שהולך לשנות לך את כל התמונה. אחת הסיבות להתקדמות המהירה שלנו היא היכולת להתגבר על הפחד והיציאה מאזור הנוחות".

 

יש לך דוגמא ?

״לתערוכת המותגים הראשונה שלנו בלונדון הגענו בלי קשרים בכלל. אפשר להגיד שפשוט נחתנו שם. הגענו בלי ידע בעולם הצעצועים והמותגים ועם מוצר בתחילת הדרך. לא התביישנו לרגע והשתדלנו לנצל כל דקה ודקה. על ידי זה שהגענו למקום שבו הכול קורה פיזית, הצלחנו להבין את צורכי השוק. מהבית אי אפשר להבין את צורכי השוק. זה פשוט לא עובד. מיילים לפעמים זה פשוט לא מספיק."

 

ספר לי על המכירות של החברה?

"משחק האיסוף שלנו מכר כמיליון יחידות ברחבי אירופה. יש לנו שיתופי פעולה עם כל המותגים המובילים בעולם ביניהם ברצלונה, ארסנל, מנצסטר סיטי, WWE ואפילו אנגרי בירדס. 

היום אנחנו בשלבים מתקדמים להוציא מוצר חדש לשוק הילדים שיושק בכל העולם בשיתוף פעולה עם ניקולודאון ודיסני."

כמו בכל רעיון שמתגבש יש תמיד עליות וירידות מספרים אלון גלעדי ואלון חלבן, שני המייסדים הנוספים: ״תמיד מצחיק להיזכר איך הכול התחיל... שלושה חברים עם רעיון, שלחצי מהאנשים נשמע לא ריאלי ועם הרבה אזהרות לאורך הדרך. התכנסנו שלושתנו והחלטנו פה אחד לתת לזה צ'אנס. בגיל 26 לקחנו רעיון והפכנו אותו למציאות. נשמע מאד קלישאתי אבל בגדול זה מה שעשינו. אני לא אשכח משפט שאמר לי אחד מעורכי הדין בתחילת הדרך: 'אל תיגעו בזה, זה עולם של כרישים. יאכלו אתכם'. אם היינו מקשיבים לכל רעשי הרקע, לא היינו מתקדמים." 

 

 


אלון אלון ודורון בתערוכת הצעצועים העולמית - Nuremberg Toy Fair, גרמניה 2017

 
 

 

ומה עם גישה?

"לגישה שלך יש הרבה משקל. גם בזמנים קשים כשלא הכול הולך חלק, מה שיקבע אם תמשיך לעבוד או לא, היא הגישה והרצון לעשות. הרצון להוכיח. באחת התערוכות הגענו וקיבלנו פידבקים שליליים ממרבית הלקוחות. הגענו עם הרגשה שאנחנו הולכים לסגור עסקאות ולאט לאט הבנו שאנחנו לא בכיוון בכלל. גם במקרים כאלו השתדלנו תמיד לשמור על אנרגיות גבוהות. לקראת סוף התערוכה, סיפרנו ברכבת לאחד הנוסעים מה אנחנו עושים, הסתבר שמדובר באחד המפיצים העיקריים בתחום שהגיע גם כן לתערוכה. הוא ייעץ לנו לשנות את המוצר בצורה שלו. מאותו רגע החברה שינתה את פניה."

 

טיפ שלכם ליזמים בתחילת הדרך

"חשוב לי להבהיר שהעולם הוא קטן. אין יותר מכושלים גאוגרפיים. הכול נגיש והכל אפשרי. להחזיק סחורה במחסן באנגליה, לשלוח מוצר ללקוח באוסטרליה, לטוס לסין ולבחור מפעל – הכול קיים וקורה. רק צריך לעשות. בשורה התחתונה, נכון, העולם הטכנולוגי תמיד קורץ ותמיד נשמע טוב. אבל לא כולם צריכים לדעת קוד בשביל להצליח!"

 

בעוד דורון מסיים לספר לי את המשפט האחרון, אני לוקח לגימה אחרונה מהקפה שהספיק כבר להתקרר ומסיים את הפגישה עם תחושת עקצוץ קלה לפתוח את מגירת הרעיונות שעדיין לא מימשתי. ומה אתכם?  

 

Messi Goal vs Bilbao from Frame by Frame on Vimeo.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.