16 דצמבר 2018 | פרידריך ואצ'ר
לחוות חשיבה: 9 טיפים לחדשנות משגשגת

חדשנות יכולה ללבוש צורות רבות. הנה 9 טיפים שיעזרו לכם לפתוח את החשיבה.

חדשנות יכולה ללבוש צורות רבות. היא יכולה להיות תוספתית, כדוגמת הפיתוח של מכוניות חשמליות על בסיס דלקים מאובנים; מהפכנית, כדוגמת אובר או Airbnb, כשפרדיגמה חדשה מחליפה סדר קיים; או פורצת דרך, כמו מוצרי iPhone או Dyson הרותמים ומיישמים טכנולוגיות חדשות. חדשנות יכולה לבוא מתוך החברה או מחוצה לה וניתן ליישם אותה במוצרים, בשירותים, בתהליכים, במודלים עסקיים, אפילו בערים שלמות. מדעים וחומרים חדשים, כמו גרפן, ותהליכים, כגון ייצור תוספתי והדפסה תלת-ממדית, גם מעוררים חדשנות. כמותם גם שינויים בעלויות חומרים או סחורות עשויים לעשות זאת.

כדי להשיג חדשנות, יש צורך שאנשים יהיו מקושרים כיוון שחדשנות נובעת, למעט במקרים ספורים, משיתוף פעולה. הנרי פורד תיאר זאת בתמציתיות כשאמר "אם כולם מתקדמים ביחד, אז ההצלחה מטפלת בעצמה."

הסיבה שחיבור בין אנשים מייצר חדשנות היא שאם יש לך רעיון יש סיכויים טובים שיש למישהו אחר רעיונות דומים. בארגון, זה לא מועיל ולא יעיל אם אנשים שונים, שיש להם רעיונות שמתחברים אחד לשני, נותרים מנותקים זה מזה. לעומת זאת, כאשר מפגישים אותם יחד באמצעות לדוגמה פלטפורמת ה-3DEXPERIENCE, שהיא נגישה בכל העולם ופתוחה לכלל התעשיות, משיגים נצילות ויעילות תוך כדי אפשור שיתוף פעולה בין מחלקתי. המשמעות של פריסה דיגיטלית כזו בארגון היא שמאגרי מידע וידע שהתקיימו בנפרד ובניתוק אחד מהשני בעבר הופכים כעת לזמינים, ומחסומים בין מחלקות ואנשים מוסרים. באופן זה גם ניצתים רעיונות חדשים ומוחות ומיומנויות מתחומים שונים יכולים לעבוד ביחד תוך כדי שיתוף נתונים ורעיונות.

יש שחושבים שעדיף לא לחדש, שכדאי להישאר כפי שאתה. עם זאת, אני מאמין שאם נמשיך ללא כוונה להתמודד עם האתגרים האנושיים הגדולים, כולל שינויי האקלים והעיור, תוך צמצום המשאבים, לא נפתור את הבעיות. הן עוד יחריפו, וחברות אנושיות יעברו ממשבר אחד למשנהו. אנחנו צריכים לעשות יותר עם פחות כי המשאבים אינם אינסופיים. לכן עלינו לחדש לא רק כדי לשרוד אלא כדי לשגשג.

יתרונות הקידמה

כאשר אנו חושבים מחדש על 'קהילה' ושוברים את הגבולות המלאכותיים בין תעשיות, חידושים כגון המכונית האוטונומית של גוגל ומוצרי אפל יכולים לשפר ואף להחליף מודלים קיימים. סוגים אלה של התקדמות מייצרים עושר וקדמה. כל עסק יכול להפוך למרכז חדשנות כשאנשים מקושרים דיגיטלית. ומכיוון ששיתוף פעולה וחדשנות פתוחה אפשריים כיום בקנה מידה עולמי, ההתקדמות יכולה להיות רחבה יותר, מהירה יותר, והיא יכולה להתהוות 24/7.

המשאבים הטכנולוגיים הדרושים לחברות להיות חדשניים זמינים, אך במקרים רבים ההנהלה נותרת מאחור. מה שנדרש הוא פלטפורמה וגישת שוק המאפשרות לכל אחד גישה לאינטליגנציה קולקטיבית - מהמנכ"ל ועד למתמחים - עם גישה למשאבי חומרה כגון מכונות לייצור אבי-טיפוס. מבני הניהול אינם צריכים להשתנות, אך המנהלים צריכים לקבל ולעודד את הגילוי, הזמינות, הפיתוח וההזנה של כישרונות חדשים. כדי להשיג זאת, מחלקות משאבי אנוש יכולות לשחק תפקיד משמעותי בהקלת הצטרפותם של אנשים לפרויקטים שהם מאמינים שהם יכולים לתרום להם.

תפקידה של ההנהלה הוא לנצל את המצב הזה על ידי הכרה בהתלהבות ובכישרון ועל ידי הסמכת פרויקטים. פריסת פלטפורמה ארגונית יחידה המארחת התחדשות שיתופית מאפשרת למנהלים להצטרף לדיון ולספק משאבים לרעיונות שמעוררים אנשים ומראים פוטנציאל. התנהלות בדרך זו הופכת רעיונות חדשים למטבע חוקי בתוך חברות ומאפשרת לעסקים להישאר בקדמת תחומם, לספק פתרונות ולהשיג יתרון תחרותי. היא גם תורמת להעצמת אנשים ומאפשרת להם לספק ערך מוסף נוסף לתפקידם ולמיזם בכללותו תוך מתן הזדמנות להכיר בהם כבעלי יכולת להתמודד עם אתגרים באופן פרואקטיבי.

כישלון כמקור למידה להצלחה

בהתייחסותו להמצאת הנורה החשמלית, תומס אדיסון המפורסם אמר, "לא נכשלתי. רק מצאתי 10,000 דרכים שלא עובדות". כישלון מתקבל לעתים קרובות בזלזול במסחר כי זה עולה כסף, גוזל זמן ולפעמים הרבה יותר מכך. כאשר כשלים קורים בעולם הדיגיטלי, למידה מטעויות היא ללא כאב וללא תשלום. התוצאות אינן אובדן או בזבוז אלא חוויות חינוכיות בעלות ערך רב. טעויות יכולות להפוך לנכס בחברה כאשר הן מעובדות באופן דיגיטלית. וכיוון שנסיבות התרחשותן זמינות לכל המערכת האקולוגית, הן יוכרו ויימנעו בעתיד. המשמעות היא שבעולם האמיתי אותן הטעויות כמעט ולא יקרו.

כישלון דיגיטלי בפלטפורמת ה-3DEXPERIENCE יכול להיות בעלת ערך רב כי זה עשוי להוביל לשיטות עבודה חדשות ודינמיות יותר. מחלקות שונות יכולות להיות מעורבות ולשתף פעולה בפרויקטים כשכל אחת מוסיפה מסך המיומנות והניסיון שלה. התקשורת המתעוררת מגבירה את בניית הצוות, מעודדת המצאה ומאפשרת לאנשים להראות את היכולות, התשוקות והמיומנויות האמיתיות שלהם. היבט נוסף שהבחנתי בו הוא הדרך שבה אנשים חוצים גבולות דמוגרפיים כאשר הם עובדים באופן דיגיטלי: שיתוף פעולה בין-דורי משתפר כאשר, לדוגמה, עובדים מבוגרים ומנוסים יותר משתלבים עם אנשי מקצוע צעירים ונלהבים - וכל אחד מהם מעביר את הידע ואת השיטות של המערכת האקולוגית שלו.

אפקט האדווה

ניתן להניע סוג זה של מיזוג חברתי באמצעות פלטפורמות לסימולציה עיצובית ולתכנון בעזרת מחשב (CAD) כגון יישומי המותג של דאסו סיסטמס, SOLIDWORKS ו-CATIA. בפיתוח מוצרים וייצור, כמו גם במגזרים אחרים כגון שיווק, ניתן לחוות מוצרים שנוצרו באופן דיגיטלי לפני שהם מיוצרים באופן פיזי. כל אחד יכול להבין את השפה האוניברסלית של תצוגות תלת-ממדיות ולנצל אותן. באמצעות מציאות מדומה (Virtual Reality) ומציאות רבודה (Augmented Reality), שפה זו הופכת למוטמעת ואף קלה יותר.

במקביל להתקדמות הדיגיטלית, גם טכנולוגית נוספות, כמו הדפסה תלת-ממדית, מתקדמות ומשגשגות והן מאפשרות לחברות לייצר אבי-טיפוס מוצר במהירות ובעלויות נמוכות. הסיבה לכך היא שאין צורך בעיבוד נוסף של המוצר וניתן להשתמש באבי-טיפוס מודפסים כדי לחדד רעיונות ולבחון תכונות פיזיות. זוהי דוגמה נוספת למצב בו ל"כישלון בניסיון הראשון" אין השפעה שלילית, אלא להיפך - הוא מספק חיזוק חיובי לחדשנות בכך שהוא עוזר לאנשים להבין מה עובד ומה לא. המפתח לרמה זו של חדשנות הוא המשכיות דיגיטלית משלב הרעיונות דרך ביצוע אב-טיפוס ועד לשלב התיעוש.

יישומי סימולציה, דוגמת SIMULIA, מסייעות בפריסת הטכנולוגיה בדרך זו. הן מאפשרות לצוותים להבין ביתר קלות תופעות פיסיקליות מורכבות כגון אינטראקציות כימיות ומאמצים פיזיים במוצרים. בתחום מדעי החיים ניתן לבצע ניתוחים באופן דיגיטלי למען הדרכה ושיפור טכניקה. פרויקט "הלב החי" (Living Heart Project) של דאסו סיסטמס מאחד חוקרים קרדיווסקולריים, אנשי חינוך, יצרני מכשירים רפואיים, רגולטורים וקרדיולוגים סביב סימולציה מציאותית של הלב של המטופל על סמך הנתונים האישיים שלו. כיוון שזירת ההתנסות הינה דיגיטלית, אין צורך בחיות או גופות כדי להתקדם לקראת הבנה משופרת של הלב האנושי ולשפר את תוצאות מערכות הבריאות באמצעות חידושים ברפואה אישית.

רווח כלכלי

לא מפתיע שהחברות שחוות ההתקדמות הגדולה ביותר בעקבות אימוץ שיטות העבודה הנ"ל הן - הודות לזריזות ולדפוסי החשיבה שלהן – חברות סטארט אפ. יש בהן גם דחף וגם רוח המביאים אותן לשאוף לפרוץ את מסגרות ההתנהלות המסורתית. חברות גדולות ושרשראות הערך שלהן נמצאות לעתים קרובות בדרך לחדשנות באמצעות דיגיטליזציה, אך המגזר שכולל את החברות הקטנות והבינוניות (SME) נותר מאחור. לדברי הנציבות האירופית יש יותר מ-23 מיליון חברות קטנות ובינוניות באיחוד האירופי המייצגות 95% של כלל העסקים. קבוצה ענקית וחשובה כלכלית זו זקוקה לחדשנות באותה מידה שכל האחרים זקוקים לה. כדי לממש צורך זה הן צריכות להתחבר עם עצמן ועם אחרים כדי לשנות את הדרך בה הן חושבות על עבודתן וכיצד היא צריכה להשתנות על מנת להסתגל לתנאים עכשוויים. פלטפורמה עסקית היא הבסיס המושלם לשינוי זו וכיום היא מאומצת במהירות באמצעות ענן על ידי קבוצות שונות, כגון חברות קטנות וארגונים העובדים בשיתוף אחד עם השני ברחבי העולם. בדרך זו של שיתוף והרחבת מעגלי הקשר, מגזר ה-SME הולך ומתחדש באמצעות אינטליגנציה קולקטיבית ותהליכים דיגיטליים. אנו עובדים עם מאות אלפי חברות בכל הגדלים וברוב תחומי התעשייה והמסחר, שבהם פרקטיקות אלו הביאו שינוי חיובי וחדשנות ברמה עולמית.

לחברה האנושית יש כיום אתגרים שמעולם לא התנסו בהם. אנחנו חייבים לשפר את העולם למען מי שחי היום ולמען הדורות הבאים. הדרך היחידה להשיג זאת היא לשאוף לקיימות. אנחנו עובדים עם ערים ברחבי העולם כדי להבין את העיור המודרני ולפתח פתרונות המשפרים את חיי האזרחים. אנחנו עוזרים לפתח מטוסים חשמליים ועובדים עם ספקי אנרגיה ויצרנים מכל הסוגים כדי לשפר את היעילות ולהפחית את ההשפעה על הסביבה. אנו רואים בסיוע במימוש חדשנות באמצעות יישומים חדשים ומתודולוגיות המעודדות ומאפשרות המצאת רעיונות חדשים למען שיפור איכות הסביבה ושמירתה, כמשימה עיקרית שלנו.

כל עסק יכול לעורר חדשנות עבור עצמו ועבור המוצרים והשירותים שהוא מספק. לשם כך דורש גם רצון וגם אמצעים. הטכנולוגיה מספקת את האמצעים, ובמקרים רבים, אסטרטגיית פלטפורמה מאוחדת מעודדת את הרצון. כי כשאנשים מתחברים - דברים מדהימים קורים. זהו דפוס מחשבתי חדש.

תשעת הטיפים הטובים ביותר לחדשנות משגשגת:

1. תשקלו מקורות שונים של חדשנות בארגון שלכם - פנימית, חיצונית, ותוספתית.

2. ערבבו אנשים, מיומנויות וידע יחד כדי לעורר רעיונות חדשים באמצעות פלטפורמה עסקית מאוחדת.

3. לקטו מושגים חדשניים מכל חלקי הארגון.

4. רעיונות טובים עשויים להיות תלויי זמן - אספו ואחסנו אותם לשימוש עתידי.

5. תסירו מחסומים בין מחלקות.

6. עודדו ונהלו אינטליגנציה קולקטיבית על ידי פריסת הטכנולוגיה הנכונה.

7. העצימו אנשים ועודדו למידה מטעויות.

8. צורו קהילה דיגיטלית בטוחה ומקיפה של אנשים כדי לבחון רעיונות ביחד.

9. הנהלות צריכות לייצור זמן לאפשר לאנשים לממש חדשנות.

Frédéric VACHER

מאת: פרידריך ואצ'ר (Frédéric Vacher), ראש החדשנות ומנהל המעבדה בתלת-ממד של דאסו סיסטמס.
תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.