15 יוני 2014 | מערכת StartIsrael
Design Thinking: השיטה שרוצה שתוציאו את המוצר המדויק ללקוח

מתודולוגית אפיון המוצר שעוזרת לארגונים לשמור על חדשנות ולחשוב מחוץ לקופסא

האסו פלטנר, המייסד של ענקית התוכנה הבינלאומית SAP, נתקל בעבר בבעיה: הוא קיבל בקשות מהלקוחות לשיפורים ושינויים, אך אלה היו צריכות לעבור דרך שרשרת ארוכה של אנשים בארגון הגדול. בחיפושיו אחר הדרך לפתח את המוצרים בחברה בצורה הטובה ביותר שתתאים לצרכי הלקוחות ולגרום לעובדים לחשוב בצורה שונה, הוא נתקל בשיטת Design Thinking, מתודולוגיה המתאימה לענפים שונים כמו אופנה, מזון, תעשייה מסורתית וכמובן טכנולוגיה.

 

מטרת המתודולוגיה היא ליצור רעיונות יצירתיים וחדשניים ולפתור בעיות. הוא החליט לאמץ את התפיסה הזו בכל החברה. כיום נחשבת חברת SAP  לנושאת הדגל של מתודולוגית Design Thinking בקרב חברות הטכנולוגיה.

 

החודש ביקרה בישראל כריסטינה הול, יועצת פיתוח אסטרטגי ב-SAP. הול דיברה בפני מפתחים וסטארטאפים במסגרת כנס Software Summit שנערך במרכז וואהל בבר אילן וכן במתחם הסטארט אפים החדש - SOSA בדרום תל אביב.  לדבריה, "Design Thinking מוגדרת כשיטה אנושית לחדשנות, שנועדה להביא את המעצב או המפתח לפתח מוצרים העונים על צרכים של אנשים וארגונים. השיטה מתמקדת בשלושה מרכיבים: אנשים, טכנולוגיה ועסקים. כל אלו סובבים סביב הצורך של הלקוח".

 

 

הול: "ארגונים ניצבים בפני דילמת החדשנות. מצד אחד יש להם מוצרים מנצחים ונמכרים, אך מן הצד השני הם חייבים לפתח ולהוציא מוצרים חדשים לשוק על מנת לענות לצרכים המשתנים של הלקוחות ולהתמודד עם תחרות. כאשר הם מוציאים מוצרים חדשים הם פוגעים במקרים רבים במוצרים הקיימים. אך אין לאף אחד ספק שעל מנת לשרוד ולהגדיל נתח שוק חייבים לחדש במטרה לענות לצרכים המשתנים של הלקוחות"

 

מהם העקרונות של המתודולוגיה?

 

"בסיס השיטה הוא להעלות רעיונות רבים, חלקם לגמרי מחוץ לקופסא, לחקור ולבדוק כיצד הרעיונות משפיעים על המשתמשים. מתכנסים בצוותים מולטי דיסציפלינריים, כאשר בצוותים אלו נכללים שותפים, לקוחות, סטארט אפים להם יש טכנולוגיה רלוונטית, אנשי מכירות וכמובן צוותי פיתוח. הגיוון בהרכב של הצוותים הללו מסייע גם כן אם מביאים אנשים בעלי רקע וגילאים שונים. חברי הצוותים מכוונים לצורת חשיבה מסוימת, כזו שמעודדת רעיונות, גם אם הם המטורפים ביותר".

 

"צורת החשיבה היא לשים את עצמך בנעלי הלקוחות  על מנת להבין את הצרכים האמיתיים שלהם. בשונה מהדרך הקלאסית לפיתוח בה אוספים דרישות מלקוחות שונים ואז מאחדים אותם ויוצרים את הגירסה הבאה של המוצר, ב-Design Thinking, יוצאים החוצה ללקוחות ובונים תמונה מדויקת יותר של הדרישות".

 

"לדוגמא, אם לקוח מזמין כיסא . בשיטה הרגילה היינו שואלים אותו מה הוא צריך מהכיסא ובונים לו כיסא. ב-Design Thinking הולכים אל הלקוח, מבצעים צפייה, מחקר ולימוד הצרכים, מתבוננים למה משמש הכיסא ואז מתאימים את הכיסא בצורה הטובה ביותר".

 

"עקרון נוסף של השיטה הוא לבנות אבות טיפוס זולים, כאלו שאינם מצריכים השקעות ענק. ברגע שאפשר לבנות אבות טיפוס רבים בהשקעה לא גדולה יחסית, יש הרבה יותר מקום לרעיונות חדשים עם פחות מחסומים וחשש מכישלון. ניתנת האפשרות לחוש מה הלקוחות חושבים על אבות הטיפוס הללו. המרחב הזה מאפשר לצוותים לעבוד בחופשיות. הרעיון הוא שטעויות שעושים בשלב המחקר והבדיקות הראשוניות כמעט ולא עולות כסף, אך טעויות שמתגלות לאחר שמוצר יצא כבר לשוק עולות ביוקר".

 

 

תאגיד ענק מתנהג כמו סטארט-אפ

 

לדברי הול, "כאשר מדובר בחברה קטנה, הקשר בין הפיתוח לבין המכירות הוא הדוק. אך בארגון גדול יש היררכיה, צוותי מכירות  וצוותי פיתוח רבים אשר נפרדים גיאוגרפית וגם במבנה הארגוני. האתגר המרכזי של ארגוני פיתוח גדולים הוא להצליח להביא את הצרכים והאתגרים של הלקוחות מן השטח אל צוותי הפיתוח".

 

"בארגון גדול כמו SAP, המעסיק לא פחות מ-66 אלף עובדים ועם 253 אלף לקוחות, מתודולוגית Design Thinking מקרבת את החברה לעבודה במודל סטארט-אפ ומאפשרת לעבוד ישירות מול הלקוחות בצורה זריזה וגמישה מאוד. רבים מן המוצרים של SAP  כיום הם לא סטנדרטיים. באמצעות Design Thinking אנו מספקים ללקוחות פתרונות מגוונים, אשר את חלקם לא ציפו מאתנו לפתח".

 

"Design Thinking מסייעת לנו להוציא מוצרים הרבה יותר מדויקים לשוק, כאלו שבהם כבר יש את כל מה שהלקוח צריך ולכן יש מינימום של פונקציות מיותרות או הערות של הלקוחות. בנוסף, כיוון שהלקוחות יודעים שאנו פתוחים לרעיונות ולשיתוף הם פונים לאנשי המכירות ומבקשים מהם להיות שותפים לתהליכי התכנון הללו".

 

כיצד נקלטה המתודולוגיה בישראל?

 

"Design Thinking מאוד טבעית לצורת החשיבה של אנשים בישראל. אני מתרשמת מן האנרגיה ליצור כאן דברים חדשים. המעבדה בישראל מתאפיינת בסקרנות רבה וחשיבה מחוץ לקופסא.SAP  מספקת את הזמן לעובדיה לחשוב ולחדש הן במוצרים קיימים והן עבור מוצרים חדשים. המעבדה בישראל מקיימת לכל אורך השנה אירועים ויוזמות שנועדו לפגוש, להכיר ולחקור לעומק את צרכי הלקוחות וכן ליזום רעיונות חדשים באמצעות צוותים מולטי דיסציפלינריים".

תגובות

1. סטארטאפיסט | 16 יוני 2014

בתור עובד SAP לשעבר (בפיתוח ברעננה): זה נשמע לי כמו שטות אחת ענקית ובנאלית

לתכנן דברים לפי צרכי הלקוח? וואו! איך לא חשבו על זה קודם?


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.