3 אוגוסט 2014 | מערכת StartIsrael
בחן את עצמך: האם אתה יזם מלידה?

קשוח וגם חסר ביטחון, מפחד בכישלון אבל מתאושש בקלות ובעיקר אנרגטי: כך תדע אם יש בך את מה שצריך כדי לצאת לדרך עצמאית

אם היית נדרש לתאר את היזם הממוצע במילה אחת בלבד, מה היית בוחר? "נלהב", "מסור" או "אופטימי", הן ללא ספק אפשרויות טובות, אבל באותה מידה גם "חוסר ביטחון" ו"נטייה לחולל מהומות" היו תופסות בקלות את מקומן ברשימה. לפי המשפט הידוע, "צריך להיות אחד כדי לזהות אחד", אבל בדק בית עצמי אף פעם לא להזיק. האם אתה מרגיש שהתכונות והמאפיינים הבאים הולמים את האישיות שלך? אם כן, יכול להיות שאתה כבר יזם מצליח או לפחות יזם בשאיפה.

 

 

1. אתה אוהב לנקוט פעולה


לדעת ברברה קורקורן, מחברת רב-מכר בנושא יזמות, יזם טוב הוא בעל מושג אך נעדר אסטרטגיה מפורטת. "אני שונאת תכניות עסקיות יפות ומסודרת", היא אומרת. "במקום לבזבז את הזמן בכתיבה ליד השולחן, לכו תמציאו". למשנתה, ניסיון חיים מאפשר לפתור באופן פעיל בעיות משמעותיות ורבות ערך יותר ממה שמציעים ספרי הדרכה. בנוסף, לימודים יתרים עלולים לגרום לניתוח יתר של מצבים ולקיפאון על חשבון פעולה פשוטה.

 

 

2. אתה חסר ביטחון

 

יזמים רבים המצטיירים כשאפתנים מתגלים בפועל כבעלי הערכה עצמית שברירית. "כשאני נדרשת להעריך את ההשקעה הפוטנציאלית בסטארט-אפ מסוים", היא מתארת, "אני רוצה מאחוריו מישהו שמפחד פחד מוות. החרדה לכישלון ממקדת בטירוף, ומפתחת רצון לעשות הכל כדי להצליח". אם אתה חדש חסר ביטחון, שימוש נכון ברגשות אלו יסייע בהשגת המטרות העסקיות שלך.

 

 

3. אתה ערמומי

 

גם כשאין בידך את המשאבים הדרושים, אתה יודע להכין מלימון לימונדה ומאלתר דרכים חדשות להסתדר. אתה בעל תושייה, ומהרהר איך תוכל למכור כל דבר בעל ערך מפיצה ועד כפתורים. תחת קושי, אתה מגלה בעצמך שילוב של יצירתיות, אופטימיות, וחוכמת רחוב.

 

 

4. אתה אובססיבי לגבי תזרים המוזמנים שלך

 

"כל מה שחשבתי עליו במשך ימים היה נזילות הכספים שלי", מתאר היזם ג'ו גוסטפסון יזם את תחילת דרכו. "לפחות שבע פעמים בשמונה שנות קיומה של החברה, לא היה לי איך לשלם לעובדים. יש גבול כמה אפשר לנצל את כרטיס האשראי האישי בזמני מצוקה, כך שהכנסת שותף עשויה להיות פתרון יעיל".
 

 

5. אתה מוכן להיכוות

 

סטפן ברק, מנכ"ל החברה "אינגוקניטו", קובע כי יזמים אומרים הרבה יותר "סליחה" מאשר "בבקשה". הסיבה לכך היא שהם נוטים לשעוט על הזדמנויות אפשריות גם מבלי לבקש או להמתין לאישורים. "מדובר בטיפוסים שאף פעם לא מרוצים מהסטטוס שלהם", הוא משער. "אני מאחל לעצמי צוות של עובדים בלתי ממושמעים כאלו. זה מראה שהם תמיד על המשמר כדי לשפר את עצמם או את החברה שלי".

 

 

6. אתה חסר פחד

 

היכן שמרבית האנשים ינסו להימנע מסיכונים מיותרים, אתה רואה פוטנציאל רווח ושרוי תחת האמונה שהזמן והכסף שתשקיע לבסוף גם ישתלמו.

 

 

7. אתה חסר מנוחה

 

שאל את עצמך האם העבודה מוציאה ממך אנרגיה בלתי מרוסנת? האם אתה עדיין מלא אנרגיות כששאר העובדים כבר בדרך הביתה? יזם אמיתי מלא בלהט ונרגש בדרך שגורמת לו להתבלט בקלות בקבוצה.

 

 

 

8. אתה גמיש

 

"אם אתה מזהה רק דרך אחת, הסיכויים שלך להצלחה הם לקלושים", מזהירה רוזמרי קומפוסאנו, נשיאה ומנכ"לית רשת "HALO". "אם תהיה מוכן להקשיב, הלקוחות כבר יראו לך כיצד להפיק מהמוצר שלך שימוש בעל ערך גבוה משהעזת לדמיין".

 

 

9. אתה יודע לבקר את עצמך

 

ללא פידבקים מבוסים או מפקחים ישירים. יזם טוב צריך לדעת להעריך את ביצועיו בעצמו,  משום שרוב הזמן לא מחכה לו טפיחה על השכם.

 

 

10. אתגרים מדרבנים אותך

 

שלא כמו אחרים המנסים לגלגל את הבעיות מהם והלאה, בעלי האופי היזמי תמיד מנסים כיצד להתעלות על המצב. האם בזמן מכשול אתה ניצב מול מחסום בלתי עביר, או מסתכל לו ישר בעיניים וממשיך לזוז?

 

 

11. אתה אאוטסיידר

 

יזמים בנשמה אינם תמיד אנשים מקובלים חברתית. הם עשויים להיתפס על ידי אחרים כדעתניים מידי, מוזרים ותובעניים. "לעיתים קרובות הם נדחים בשל בהיותם שונים באופן כלשהו, מה שהופך את העבודה עימם לקשה יותר", אומר וינסנט פטריק, מייסד רשת הגלידות "J.P. Licks".  במשך שנים עבד בחברת גלידות מתחרה, וכשמנהלו סירב לתת לו לפתח טעם מקורי החליט לפעול בכוחות עצמו. בזכות המוצר הייחודי שפיתח, הקים עסק משגשג בזמן שהחברה בה עבד פשטה רגל.

 

 

12. אתה מתאושש בקלות

 

מדובר בצורך מוכר, בעיקר כי כישלון מהווה חלק בלתי נפרד מעולמו של כל יזם שאפתן.לפי קורקורן, הסוד בהתאוששות טובה תלוי במהירותה וביכולת לעמוד בפיתויים כמו התבודדות ורחמים העצמיים. יש למצוא דרך לעבור בזריזות לדבר הגדול הבא.

 

 

13. אתה מזהה צרכים חשובים

 

אנשי עסקים רבים מתמצאים היטב ברזי השוק, אבל רק היזם האמיתי יידע לתרגם את אותם הצרכים שאיתר למוצרים ממשיים. כפי שטוענת ג'ניפר דון, יזמית שהקימה רשת עסקית נשית בניו יורק, "יזמים חושבים על דרך לתקן ולמלא את החלל הצרכני שזיהו".

 

 

14. אתה יודע להקיף את עצמך ביועצים טובים

 

חשוב לוודא שסביבתך מורכבת מאנשים חכמים ממך, וחשוב אף יותר להקשיב להם רק משום שמדובר ברעיונות שאינם שלך. הצלחה בנויה מתקשורת, שיתוף פעולה ולעיתים גם כישלון. במילים אחרות, היועצים הטובים לא יהיו ממלאי פקודות, אלא בעלי ניסיון היודעים איך לתחקר, להטיל ספק וללקט כל מידע נחוץ על מנת לבצע המלצה מושכלת.

 

 

15. אתה קשוח

 

יזמים עולים ונופלים ללא הרף, עד שהם משלימים עם האופי המתנדנד של תחום העיסוק. ממש כמו במשחק ספורטיבי, החוק החשוב ביותר הוא לא לתת לרגשות להשתלט על הפעולה ולהיוותר ממוקד.

 

 

(מקור)

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.