9 נובמבר 2014 | עו"ד תהילה לוי לאטי ומר רועי גינוסר
'עשרת הדברות' - לעשיית עסקים והתנהלות משפטית נכונה בסין

מתכוננים להכנס לשוק הסיני? להלן 10 הדיברות לעשיית עסקים בסין

1.  דע את חוקי סין, בכדי שתדע להטות אותם לטובתך

 

מאז שנת 2001 בה הצטרפה ל WTO, החלה סין לחוקק הוראות חוק רבות התואמות את אלו שבמדינות המערביות והמודרניות. עם זאת בפועל, שטחים אפורים שנותרו בחוקים, ופרשנויות שונות שניתנות בכל מחוז עלולים להטעות את המשקיע הזר. על כן, מומלץ להתייעץ עם עו"ד סיני מקומי שיודע לתת פרשנות נכונה ועדכנית של החוק, וכן מכיר את הוראות רשויות הממשל המקומי המשתנות לעתים תכופות.

 

2.  חוזים

 

אומנם תפיסת החוזה כעוגן בסיסי לניהול עסקים, כפי שהיא מושרשת במערב, אינה זהה בסין, והשותף הזר יהיה מחויב לשמור באופן קבוע על האינטרס המשותף ולא להסתמך על קיומו של החוזה בלבד, אך חשוב להקפיד על הנושאים הבאים:

 

הכר את החוק בסין, ותהא מודע לסעיפים המתחייבים מהחוזה בהתאם לו.

 

דאג כי החוזה יהיה מפורט ברור ובהיר ואל תשאיר דברים אשר יהיו משתמעים לשתי פנים ויהיו נתונים לפרשנות.

 

וודא שהחוזה שנחתם עם חברה סינית יהיה תקף מבחינה משפטית בבימ"ש בסין וניתן יהיה לאכוף אותו כנגד החברה הסינית.

 

אל תתפתה לחתום על הסכם מבלי להתייעץ עם יועץ משפטי משלך המתמחה בדיני סין.

 

3. הקמת חברה בסין? דע כי חותמת החברה (Chop) היא מקור לכוח ולסיכונים:

 

לחותמת החברה בסין קיים תפקיד משמעותי מאוד בפעילות העסק. מעמדה של חותמת החברה היא כמעמד חתימת מורשה החתימה בחברה. על כן, שימוש לא מפוקח או לא ראוי בה עלול לגרום לבעיות משפטיות רבות ולסכן את החברה. יש להקפיד על ניהול מערכתי ראוי בכל הנוגע לחותמת החברה, שכן היא בעלת חשיבות ראשונה במעלה.

 

4. הכר את היתרונות והחשיבות לנציגות מקומית בסין

 

ישנם מספר מודלים לפעילות בסין, כגון: חברה זרה בבעלות זרה מלאה (WFOE), חברה בבעלות משותפת (JV) ומשרד מייצג (Representative Office). בחירת המודל הנכון הינה חיונית להצלחת החברה, ומשתנה על פי צרכי החברה, המודל העסקי והתקציב הנתון.


לנציגות מקומית ישנם יתרונות רבים, ביניהם:

 

א) נוכחות בשוק: מעידה על מחוייבות החברה להישאר.

 

ב) ביטול התיווך. גישה ישירה ללקוח הסופי/לספק.

 

ג) שליטה ישירה על האסטרטגיה והפעילות של החברה.

 

ד) אפשרות למסחר במטבע המקומי והקלה בעת ביצוע עסקאות.

 

ה) מילוי החובה החוקית בסין ל"נוכחות מקומית של חברה זרה" (כפי שבאה לידי ביטוי בפעילויות עסקיות מסוימות).

 

5. הכר את השפה ואת התרבות העסקית

 

Guanxi או "קשרים אישיים" בסין הם חלק חשוב וקריטי בהצלחה בפעילות העסקית לכן אין להמעיט בחשיבותם. מלבד מתן כבוד, המתבטא בין היתר בהכרת השפה הסיני, החלפת מתנות היא נוהג חשוב בתרבות (העסקית) היום יומית בסין ועוזרת לביסוס הקשר והאמון בין הצדדים.

 

6. מו"מ ותוכניות לטווח ארוך

 

יש לקחת בחשבון שבמו"מ עם גורמים סינים עלולות להיערך פגישות רבות וארוכות יחסית לפני שתחול התקדמות משמעותית. על כן, סבלנות היא תכונה חיונית שתעזור להתמודד עם הצד שממול. הסינים מעוניינים בהתחייבויות לטווח ארוך, לכן הוספת יעדים ארוכי טווח להצעה העסקית יכולה גם היא לסייע לבניית האמון.


בנוסף, בשל התחרות הרבה בסין, ישנו צורך באורך נשימה פיננסי בכדי שחברות המקימות פעילות בסין יהפכו להיות רווחיות.

 

7. שמור והגן על זכויותיך הקנייניות (קניין רוחני)

 

חברה המעוניינת להיכנס לשוק בסין חייבת ליצור מעטפת הגנה על זכויותיה הקנייניות, החל מרישום פטנטים וסימני מסחרי, ועד לחתימה על הסכמי סודיות (NDA) וחוזים אחרים באופן מפורט ככל האפשר. רישום סימן מסחרי בסין עובד בשיטת ה"ראשון להגיש" (First to File), לכן מומלץ להגיש את הבקשה לרישום מוקדם ככל שניתן כדי למנוע מחברות מתחרות או זייפנים לעשות זאת לפניכם.

 

8. דע את שותפך (הסיני) ובדיקת נאותות (Due Diligence)

 

לפני הקמת שותפות ו/או לפני החתימה על חוזה עם שותף סיני, כדאי לוודא כי כל הפרטים העסקיים שנמסרו במהלך המו"מ אכן מתקיימים ולקיים בדיקת נאותות מעמיקה אודות השותף הסיני ועסקיו.

 

9. היה מודע למיסים המוטלים בסין על חברות זרות

 

כגון: מע"מ, מס עסקים, מס צריכה, מס על צריכת משאבים טבעיים, מס שבח, מס הכנסה לחברות, מס הכנסה מקומי, מס בולים, מס מקרקעין, מס על שימוש בקרקע, מס הכנסה אישי, מס ייצוא וניכוי מס במקור וכן לאמנת המס בין ישראל לסין.

 

10. איזור הסחר החופשי בשנגחאי

 

האיזור שנפתח לפני כשנה (ספטמבר 2013) מהווה את איזור הסחר החופשי הראשון בסין. האיזור הוכיח עצמו כמקור לשינוי משמעותי בסין ומכיל רפורמות השואפות להתאים עצמן לסטנדרט המסחרי הבינלאומי. האיזור מעניק הזדמנויות ייחודיות לחברות ועסקים שונים להיכנס לסין, ופותח אפיקים לתעשיות שלפני כן היו אסורות או מוגבלות להשקעות זרות. בנוסף, עם הזמן נוספות הקלות כלפי משקיעים זרים בתחומים שונים (מוסדות רפואיים, בנקים וחברות שילוח) המעודדות כניסה לשוק הסיני, כמו גם: הקלות מכס, הליך הקמת חברות פשוט ומהיר יותר ועוד.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.