24 נובמבר 2014 |
4 סודות להגברת היצירתיות שלכם

רוב האנשים מנסים להוציא מעצמם רעיונות טובים כמעט בכוח. הם נמצאים במרדף אינסופי אחר פתרון לבעיה או פשוט בחיפוש אחר רעיון מקורי ומוצלח. מה שהם לא מבינים, כנראה, זה שרוב הרעיונות הטובים נולדים כאשר הם לא מחפשים אותם. הרעיונות מתחבאים בתחום הסודי שמתפרס אי שם בין ריכוז לחלום בהקיץ.

רוב האנשים מנסים להוציא מעצמם רעיונות טובים כמעט בכוח. הם נמצאים במרדף אינסופי אחר פתרון לבעיה או פשוט בחיפוש אחר רעיון מקורי ומוצלח. מה שהם לא מבינים, כנראה, זה שרוב הרעיונות הטובים נולדים כאשר הם לא מחפשים אותם. הרעיונות מתחבאים בתחום הסודי שמתפרס אי שם בין ריכוז לחלום בהקיץ.

 

אז תפסיקו לדפוק את הראש בקיר. הסופרת והמרצה Denise Jacobs נותנת לכם 4 כלים, פחות קונבנציונליים, שישמרו על הגחלת היצירתית שלכם בוערת.

 

 

הבחירה הפחות שגרתית

התפרצויות יצירתיות קורות כשפריטי מידע שונים שהתחבאו להם במעמקי המוח, חברו יחדיו ויצרו דרך נוירונית חדשה. למרבה הצער, רוב האנשים נמצאים במצב כמעט תמידי של תשישות מנטלית ועומס מחשבתי. נדמה ששיא העומס יגיע בדיוק כאשר הם משוועים להפיק תוצר איכותי בעבודה. למרות המאמצים הגדולים לחדש, המוח שלהם בוחר פעם אחר פעם באותו נתיב מחשבה בו הוא רגיל לפסוע.

אין ספק שמוח שבוחר באותו נתיב מחשבתי בכל פעם, הוא אינו כר פורה ליצירתיות.

אם יש דבר אחד שאני בטוחה בו הוא שאי אפשר להפיק יצירתיות בכוח: יצירתיות צריכה 'זמן בישול', זמן גדילה ומרחב התפתחות. בזמן שלה. מצד שני, זה שאי אפשר לעשות את זה בכוח זה לא אומר שאי אפשר לתת דחיפה קטנה בכיוון הנכון. בואו נבחן 4 סודות קצת פחות מוכרים להעלאת היצירתיות.

 

1. תשתעשעו עם הרעיונות שלכם


"להשתעשע?" אתם שואלים. והתשובה היא "כן, להשתעשע".


אני בטוחה שתהליך יצירת רעיונות מוכר לכם: אחרי שהתקבלו כל הדרישות ונקבעו המגבלות, אתם מציפים את עצמכם בכמה שיותר מידע כדי לאפשר לרעיונות חדשים להתפתח אצלכם. אחר-כך אתם מפנים לעצמכם זמן ומרחב על מנת לאפשר לכמה שיותר רעיונות לזרום החוצה. זו הנקודה שבה אתם צריכים לבחור בפינצטה את הרעיונות הטובים ביותר. להשתעשע או לשחק עם הרעיונות זו אחת הדרכים הטובות ביותר לעשות את זה.



מה הכוונה ב"לשחק עם הרעיונות"?קחו רעיון אחד והתחילו לפתח אותו על מנת לבחון עד כמה הוא הוא מעשי. המשחק יכול לקבל אופי מוחשי, כמו למשל לבנות אב-טיפוס ברמת פירוט נמוכה של מוצר כלשהו, לשרטט אפשרויות ללוגו, הצעות לעיצוב או גופנים, ואפשר אפילו לתכנת הדמיות של אפליקציות או ממשקים.

 

אפשר גם לקחת את זה לכיוון הקונספטואלי – תכנון אסטרטגיות לביצוע הרעיון, חשיבה משותפת ב-brainstormingעל צעדים נחוצים ואנשי מפתח חשובים, והמחשה של התוצאה של גישות שונות למימוש הרעיון. עוד דרך לשחק עם הרעיון באופן קונספטואלי היא לדבר על הרעיון עם מישהו.



למה השיטה הזו עובדת? כל כך הרבה פעמים אנחנו חושבים שכל רעיון חייב להיות מושלם לפני שנתחיל להוציא אותו לפועל (פרפקציוניזם, מישהו?) בעוד שבאמצעות משחק עם הרעיון אנחנו עשויים לפתח רעיונות חדשים, חלקם אפילו טובים יותר. להשתעשע עם רעיון יכול לעודד יצירת "שביל של רעיונות": סדרת ניצוצות קטנים של רעיונות, שיובילו אותנו, בסופו של דבר, למציאת פתרונות מעולים.

 


המפתח להצלחה בשיטה הזו הוא להתחיל בשלב מוקדם בתהליך. זכרו שהמטרה של חדשנות יצירתית היא ליצור רעיונות, להעריך אותם, לבצע אותם ולחזור על התהליך שוב. כמו כן, זכרו שבמהלך התהליך שהצעתי כאן עליכם להמשיך ולשפר את הרעיונות שלכם לאורך זמן. אבל (!) זה לא אומר שעליכם לעבוד באופן רציף - אתם חייבים גם ליזום הפסקות.

 

 

2. צאו מריכוז


מה יותר כיף מאשר לנצל הפסקה קצרה בעבודה בשביל חלום קצר בהקיץ? עכשיו אתם יכולים להצדיק את ההפסקות למשחק בצעצוע מטופש על השולחן, בהייה בחלל או הליכה ללא שום יעד מוגדר.
כבר הוכח שכל הפעילויות האלה (או היעדרן), הן חלק בלתי נפרד ממה שמייצר חשיבה רחבה, שמחברת בין גיצי רעיונות קטנים ולא קשורים. במילים אחרות, חלום בהקיץ היא אחת הדרכים המהירות ביותר כדי להגיע לאותו רגע מיוחל של תגלית גדולה.

 

אם אתם מפקפקים ביעילות השיטה הזו (או אפילו מרגישים קצת רגשות אשם), אתם יכולים להירגע – המחקר הנוירולוגי תומך בה. מחקרים כבר הראו שבניגוד למה שהיינו מצפים, המוח מתמלא באנרגיה כאשר הפעילות המנטלית שהוא מבצע פוחתת. כשגלי המוח מאיטים והפכים מגלי בטא לגלי אלפא, אחת הפעילויות המעכבות של המוח (latent inhibition) פוחתת גם היא. בגלל שהמוח מסוגל לבחון כעת תוכן לא-רלוונטי כפי שהוא בוחן תוכן רלוונטי, הוא יוצר נתיבי נוירונים חדשים וגם נעזר בהם. ומה התוצאה? רעיונות שקודם לכן לא יכולתם להגיע אליהם, מבעבעים וצפים למעלה, אל פני החשיבה המודעת שלכם.

 

3. השתתפו בפעילות שנותנת למוח לנוח

 

אנחנו נותנים למחשבה המודעת שלנו הרבה יותר קרדיט ממה שמגיע לה, בכל הנוגע להעלאת רעיונות יצירתיים. האמת היא ש-4 האחוזים של מחשבה מודעת מתגמדים לעומת 96 האחוזים של הלא מודע – שהוא המקור לזרם היצירתיות האינסופי שלנו.


מה שהרבה פעמים מאפשר לנו חלומות בהקיץ, הן לרוב פעילויות שאינן דורשות מחשבה או מאמץ מנטלי. כל פעילות עם קצב קבוע, חזרתית וכזו הדורשת מעט מאוד מחשבה היא אידיאלית כדי לתת לתת-מודע שלך את הזמן הדרוש כדי לעבור על כל המידע שהצפת אותו בו ולהתחיל ליצור קשרים חדשים בין רעיונות רחוקים כדי ליצור רעיונות חדשים.


שלא תחשבו לרגע שפעילויות שלא דורשות מחשבה מרחיקות אתכם מהמסלול להשגת הרעיון הגדול שלכם. כמו כל הטכניקות שהזכרתי קודם, זהו חלק הכרחי מהתהליך היצירתי. אם אתם לא מיומנים בתהליך הזה עד כדי כך שאתם לא יכולים לחשוב על פעילויות שנותנות למוח לנוח, הנה כמה רעיונות: שרבוט, נהיגה, נגינה, סריגה, גינון, בישול, מקלחת; צפיה בשקיעה, בזריחה או בגלים; לנקות, לשטוף כלים, לשחק עם ילדים; לבנות משהו מלגו או לבנות דגם של צעצוע; לשחק; לפתור חידות: להרכיב פאזל, לפתור תשחץ, סודוקו וכו'; לארגן מחדש את המדפים, הארון, או המשרד; למיין חפצים קטנים כמו כפתורים, ברגים, חרוזים או את מגירות השולחן שלכם.
כל אחת מהפעילויות האלה תביא אתכם למצב שבו המוח שלכם משוחרר ורגוע מספיק כדי לאפשר לרעיונות יכולים לצוף למעלה, אל פני המודעות, שם תוכלו ממש ליישם אותם ולהפיח בהם חיים – זו בעצם המהות של חדשנות.

 

4. לצחוק 

 

לבסוף, כדי לעזור לעצמכם לשפר את היצירתיות ולהמציא רעיונות חדשים, אתם יכולים פשוט לצחוק על כל הנושא. פשוטו כמשמעו. כמו חלומות בהקיץ, גם צחוק מאפשר למוח מנוחה, נותן למוח שמאל לעבור לרקע, ומפנה את קדמת הבמה למוח ימין. וכן, המדע תומך גם בזה: התגלה שצחוק מגביר יצירתיות, מגדיל את התפוקה ואת שיתוף פעולה.

 

ישנם שני סוגים של צחוק, ושניהם אפקטיביים. הראשון הוא צחוק מותנה, שבו צוחקים על משהו או בתגובה למשהו: בדיחה, קומיקס, סיפור מצחיק וכד'. השני הוא צחוק בלתי מותנה, שלא תלוי בשום דבר חיצוני, אלא פשוט מגיע מתוכך.

כל סוג של צחוק יעביר את המוח שלכם לפתיחות ילדית אפילו (שזה דבר טוב) ובו בזמן ייתן תועלות נוספות: הפחתת הורמונים הקשורים ללחץ וחיזוק המערכת החיסונית. ייתכן וזהו גם השלב המקדים המושלם לעלייה בגלי המוח מסוג גמא, הנפוצים בעת רגעי 'אאוריקה!'.

 

אל תלחמו בפרדוקס, אמצו אותו

 

בהרצאתו של Frank Chimero, The Shape of Design, הוא אומר ש"ביצירתיות צריך לקבל את הפרדוקס".

 

בעוד שכל השיטות שהצעתי מעלה נראות כאילו הן פוגעות בדרכים המקובלות לתפוקה גבוהה, כולנו הגענו לרעיונות טובים דרך הכלים האלה, בין אם במודע ובין אם לאו. אם תוסיפו את השיטות האלה לארגז הכלים היצרתי שלכם, אתם לא רק תיצרו יותר, טוב יותר ומהר יותר, אלא גם תצליחו ליהנות תוך כדי היצירה.

 

רוצים לפגוש את הכותבת?

 

דניס ג'ייקובס תגיע בדצמבר הקרוב להרצאה וסדנה במסגרת כנס UXI Studio. האירוע יתקיים בתאריכים 14-17/12 ב" סיטי טאוור" ברמת גן, 4 ימים של הרצאות וסדנאות UX מאת 7 מבכירי ה-UX בעולם.

את דניס תוכלו לפגוש גם ביום ההרצאות, 15/12, וגם בסדנה לשחרור המחסומים היצירתיים ב-14/12.

למידע נוסף והזמנת כרטיסים

 

 

תרגום: ברק דנין וטל משעלי

המאמר פורסם במקור כאן

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.