12 מאי 2015 | עידן פישר
מענקי מו"פ עם זיקה חברתית

המושג Social corporate responsibility הפך בשנים האחרונות לשגור בפיהם של מנכ"לי חברות מובילות בארץ ובעולם. ביטוי למגמה זו ניתן למצוא ביוזמות שונות, הבולטת בהן היא B-Corp, תו תקן חברתי המאגד תחתיו למעלה מ-1200 חברות מרחבי העולם.

 

המושג Social corporate responsibility הפך בשנים האחרונות לשגור בפיהם של מנכ"לי חברות מובילות בארץ ובעולם. ביטוי למגמה זו ניתן למצוא ביוזמות שונות, הבולטת בהן היא B-Corp, תו תקן חברתי המאגד תחתיו למעלה מ-1200 חברות מרחבי העולם. מטרתם של יוזמות מסוג זה היא להוביל לחשיבה מחודשת של העולם העסקי בכל הקשור לקביעת יעדים ומטרות עסקיות, תוך הוספת מימד חברתי לשיקולי החברות. אם בעבר הייתה זו נחלתם של חברות גדולות ועתירות ממון, אנו עדים בתקופה האחרונה לעלייה בכמות חברות ההזנק המבקשות לשלב בין חדשנות טכנולוגית לצרכים חברתיים. הסיבות לכך הן מגוונות ומשתנות בהתאם לנפשות הפועלות, אך התמריצים עבור אותם שחקנים ברורים מאי פעם. להלן חמש נקודות המסבירות מדוע הוספת מימד של אחריות חברתית לפיתוח יכול להוות נכס אסטרטגי יקר ערך לחברות הזנק:

 

1. פנייה ללקוחות: אמירה חברתית יכולה להוות כלי שיווקי נהדר, במיוחד במגרש ה-B2C.מחקרים מראים שמחיר ושירות חשובים ללקוח, אך מימד שיכול להטות את הכף הוא תפיסתו של הלקוח את החברה. בכוחו של דימוי חברתי מהימן להביא להרחבת בסיס הלקוחות הקיים, תוך הגעה לקהלים ממוקדים. לא פחות חשוב מכך, אותו דימוי יכול להוות אמצעי חשוב לשימור לקוחות, וברמה הצרכנית, לשמירה על נאמנות למותג.

 

2. שיפור ביצועים ברמה הארגונית: גם משימות עסקיות במהותן מצריכות רמה זו או אחרת של אינטראקציה חברתית. עובדי החברה מקיימים קשר עם לקוחות ומהווים בכך לעיתים רבות את הפנים של החברה. ההערכה של עובדי החברה וחיבורם למטרות החברתיות הינו מימד חשוב בהנעתם לבצע את עבודתם על הצד הטוב ביותר. בדומה ליכולת לשמר לקוחות, ביכולתה של מדיניות חברתית בחברה לתרום להישארותם של עובדים בחברה לאורך זמן, כמו גם ליכולת להרחיב את מעגל המעוניינים להצטרף לחברה.

 

3. יצירת יתרון תחרותי: מעבר למיצוב מול לקוחות קצה, אחריות חברתית מהווה מדד חשוב עבור יותר ויותר מזמיני שירות, הן במרחב העסקי והן מול מזמיני שירות מהמגזר הציבורי והשלישי. המגמה עודנה בראשית דרכה בישראל, אך קריטריונים חברתיים במכרזים ציבוריים במערב אירופה וצפון אמריקה הפכו לנפוצים מאוד בשנים האחרונות.

 

4. שירות או מוצר פרימיום: הנתונים העסקיים של חברות הכוללות אמירה או מדיניות חברתית ברכיבי השיווק או הפיתוח שלהן, מעידים כי מוצריהן נמכרים במחירים גבוהים מהממוצע בשוק, תוך יצירת רווחים נאים לאותם חברות. הצגת הערך המוסף של החברה לציבור הרחב מהווה מעין ולידציה לאיכותו של המוצר ומהימנותם של האנשים העומדים מאחוריו.

 

5. בולטות מול משקיעים: על אף שה-Bottom line עודנו הקריטריון המוביל עבור שחקנים אלו, נתח הולך וגדל מקרנות הון הסיכון, לצד אנג'לים רבים, מבינים את היתרונות הרבים שביצירת אמירה חברתית. בנוסף, מבין בליל ההצעות המונחות לפתחן של גורמים אלו, ביכולתה של האמירה החברתית להבליט את הצעתכם מעל השאר.

 

במסגרת מגמה זו, אנו עדים לעלייה בתפוצתן של תמריצי מו"פ ממשלתיים הכוללים קריטריונים של אחריות חברתית. בין אם החברה שלכם מציעה פתרון חדשני לטיהור שפכים ובין אם פיתחתם מנגנון הקלדה ייחודי למוגבלי ראייה, אפשרויות התמיכה ליזמים טכנולוגיים בעלי זיקה חברתית מעניינות מתמיד. המדען הראשי הישראלי הוסיף לאחרונה מספר מסלולים חדשים אשר מתווספים למסלולים אחרים שהושקו גם הם לאחרונה במסגרת תכנית Horizon 2020של האיחוד האירופי. להלן הנתיבים המעניינים ביותר ליזם הישראלי:

 

מסלולי מדען ראשי:

 

- מסלול תמיכה לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים

 

המסלול תומך בפיתוח פתרונות טכנולוגיים ייחודיים עבור אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים.​​המסלול מיועד לחברות ולמלכ"רים בישראל המעוניינים לפתח טכנולוגיות המשרתות קבוצות בעלות מוגבלויות פיזיות, שכליות או קוגניטיביות, המהוות 0.25%-5% מהאוכלוסייה הכללית.

 

הטבות מיוחדות כוללות:

 

  - עבור מלכ"רים, תמיכה בשיעור 85% מהוצאות המו"פ, ללא תשלום תמלוגים

  - עבור חברות מסחריות תמיכה בשיעור של 65%

  - בשני המקרים תקרת המענק השנתי עומד על 600,000 ש"ח

 

- תכנית תמיכה לחברות ממגזר בני המיעוטים/מגזר החרדי

 

לתמיכה רשאית לפנות חברה מתחילה אשר לפחות 33% מהון מניותיה (על בסיס דילול מלא) מוחזק על ידי יזם ממגזר בני המיעוטים או המגזר החרדי והוא בעל הרעיון, נמנה על צוות המו"פ בתכנית המוגשת ומועסק על ידי התאגיד במשרה מלאה.

הטבות מיוחדות כוללות:

   - תמיכה בשיעור 85% מהוצאות המו"פ

   - תקרת מענק שנתית בסך 2 מיליון ₪

 

- תכנית אתגר, Grand challenges IsraelGCI

 

התכנית מהווה שיתוף פעולה של המדען הראשי עם יוזמה בינלאומית בשם Grand Challenges in Global Health, כאשר הגוף המאשר הוא ועדה מורחבת של מנהלת תנופה בלשכת המדען הראשי. התכנית בישראל תתמקד בתמיכה במיזמים בעלי חדשנות טכנולוגית בתחום הבריאות העולמית. בין אתגרי הבריאות ניתן למצוא נושאים כגון חיסונים, הנגשת שירותי בריאות, תברואה, מחלות שנישאות ע"י טפילים, בריאות ילודים ואימהות, בריאות נפשית, טיפול בשפכים, חקלאות מתקדמת, השקיה בתנאי מדבר, מכשור רפואי ועוד.

 

הטבות מיוחדות כוללות:

 

שיעור מענק בגובה 90% מהתקציב המאושר עד לתקרת מענק של 500,000 ₪.

 

- מסלולי תמיכה אירופים:

 

מנגנון התמיכה המרכזי למו"פ הינו תכנית Horizon 2020אשר הושק ב-2014. המנגנון כולל התחייבות של האיחוד האירופי להשקיע 80 מיליארד יורו במחקר וחדשנות עד שנת 2020. המנגנון מחולק לנושאים שונים, כאשר המסלול העיקרי לתמיכה במיזמים טכנולוגיים מסוג זה נקרא Societal Challenges. בשונה מהעבר, המסלול פתוח גם לחברות הזנק, במסגרת מנגנון SME Instrument. המסלול תומך במיזמי בריאות ורווחה ודמוגרפיה, בטחון תזונתי, חקלאות ברת קיימא, אנרגיות מתחדשות, תחבורה ירוקה, סביבה, ניהול משאבים ועוד. בשונה, מתכניות המדען הראשי בישראל, מבנה התמיכות מבוסס על קולות קוראים תקופתיים עם דגשים משתנים, על כן חשוב להיות מעודכנים בטרם מתחילים הליך.

 

הטבות מיוחדות כוללות: (למגישים במסגרת InstrumentSME)

 

  - תמיכה בשיעור 70% מהוצאות המו"פ

  - תקרת מענק לפרויקט בסך 2.5 מיליון יורו, ללא תשלום תמלוגים

 

לסיכום, ניתן לומר כי יוזמות טכנולוגיות בעלות אג'נדה חברתית מהוות צעד חשוב לעבר יצירת עולם טוב יותר. אך גם הציניקנים שבינינו מבינים היום יותר מתמיד כי ראייה חברתית טומנת בחובה יתרונות עסקיים מובהקים.

 

"Ethics is the new competitive environment "– Peter Robinson, CEO Mountain Equipment

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.