20 יוני 2015 | נועה קשרל
Start Up Nation Meets The Oscars- יזמות בתחומי הקולנוע, טלוויזיה וניו מדיה

שטיחים אדומים, כוכבים נוצצים ומסיבות מפוארות... או לחילופין: אמנים רעבים, יוצרים מתוסכלים ואנשים שיעשו הכל (ובאובססיביות) כדי לספר את סיפורם על המסך הגדול. זה בדרך כלל מה שאנשים חושבים על יוצרים, תסריטאים, במאים ומפיקים. סדרת הכתבות הבאה תסביר על יזמות בתחומי הקולנוע, טלוויזיה וניו מדיה, ותפרט את השלבים להקמת מיזמים בתחומים מרתקים אלו.

 

שטיחים אדומים, כוכבים נוצצים ומסיבות מפוארות... או לחילופין: אמנים רעבים, יוצרים מתוסכלים ואנשים שיעשו הכל (ובאובססיביות) כדי לספר את סיפורם על המסך הגדול. 

זה בדרך כלל מה שאנשים חושבים על יוצרים, תסריטאים, במאים ומפיקים. סדרת הכתבות הבאה תסביר על יזמות בתחומי הקולנוע, טלוויזיה וניו מדיה, ותפרט את השלבים להקמת מיזמים בתחומים מרתקים אלו.

 

לפני הכל...

 

1. חשוב לדעת שכל יוצר הוא יזם, וכל סרט וסדרת טלוויזיה הם מיזמים.

כל סרט, לא משנה באיזה אורך, מתחיל מרעיון. לכן הרבה פעמים היזם הראשון בצוות ההקמה (Founding Member) הוא התסריטאי. תפקידו להגות את הרעיון ולפתח אותו. כאן מתחיל שלב הפיתוח (Research & Development)  שכולל כתיבת תקציר בן עמוד אחד שהוא אפיון ראשוני של המיזם.

 

2. השלב הבא בפיתוח הוא הטריטמנט  שהוא בעצם בסביבות 10-15 עמודים המתארים את הדמויות המרכזיות והסצנות העיקריות (ללא הדיאלוגים והשיחות בין הדמויות). כלומר: מחדדים את הרזולוציה של האפיון.

 

3. לאחר מכן כותבים את התסריט, שהוא גרסת הבטא. פה כבר יש מוצר ראשוני שאפשר להתחיל לגייס לו מימון מהארץ ומהעולם.

 

ה-A Team

 

שני דברים חשובים לפני שמתחילים במימון: גם בסרטים, ה- A Team הוא מאוד חשוב בפיתוח המיזם. ה- A Team מורכב מהתסריטאי (Head of R&D) ומהבמאי שהוא אחראי על כל הצד הוויזואלי ושיהיה מוצר איכותי וייחודי (VP of Product/ Senior Product Manager). על כן הוא נושא באחריות האמנותית. המפיק הוא ה- CEO שתפקידו לדאוג לכל האופרציה וגם לכספים. הוא נושא באחריות הכלכלית על כל המשתמע מכך ואחראי גם על מקסום הרווחים הצפויים.

במיזמים בהם התסריטאי הוא גם הבמאי – צריך לבדוק אם יש לו את הכישורים הנדרשים למלא שני תפקידים חשובים אלו, שלכל אחד יש Job Description משלו. התסריטאי צריך לכתוב חודשים ארוכים וליצור מוצר עם ערך ובידול לעומת המתחרים.  חשוב שהוא יהיה פתוח וקשוב לדרישות שאר אנשי הצוות וגם למשקיעים בהמשך. הבמאי צריך להיות מנהיג, מוביל וכריזמטי. הוא אחראי על ביצוע החזון האמנותי שנקבע. הצוות והמשקיעים צריכים להאמין ביכולות הבמאי ושהוא "יספק את הסחורה" (ensure delivery) של המוצר בלוחות זמנים ובתקציב שנקבעו.

 

בהמשך ה- A Team יכלול גם את המפיק בפועל (CFO) שתפקידו לבנות את התקציב ולוודא שהמיזם מתקדם לפי סוגי ה- Milestones שנקבעו. הוא האחראי בפועל ומפקח שהכל מתנהל כשורה.

פונקציה חשובה שלצערי לא נכללת בהרבה מיזמים בתחומים אלו היא ה- CMO. הרבה יזמים משקיעים את כל המשאבים בפיתוח ובהפקה, אך לא בשיווק המוצר עצמו. כך שבפועל המוצר נשאר על המדף, הסרט לא מגיע לקהל ולא מייצר הכנסות. לכן קריטי ומהותי לעבוד על שיווק המיזם ולהכין אסטרטגיית הפצה אפשרית כבר בשלב הפיתוח. חשוב להתייחס לסרט כמותג לכל דבר, לפלח ולאתר את קהל היעד של המיזם ולהתחיל לבנות קהילה ברשתות החברתיות.

 

חממות וגיוס המונים?

 

בנוסף ל- A Team מומלץ מאוד להגיש את המיזם לחממות וסדנאות פיתוח בינלאומיות כדי לפתח מיזמים ברמה גבוהה ולגייס שותפים וגופי מימון עולמיים. בחממות אלו מומחים בינלאומיים יתנו עצות מעשיות ויעזרו לפתח מיזמים ברמה בינלאומית. הניסיון, הידע והקשרים הרבים שהצוות יצבור במהלכן הם בעלי ערך רב ויעזרו רבות בפיתוח המיזם. בדרך כלל את הסדנאות מעבירים מומחים בעלי שם שלעבוד איתם באופן פרטי יכול להיות יקר. בנוסף: המיזם שלכם כבר יהיה על המפה הבינלאומית ויעורר עניין מצד משקיעים פוטנציאליים שמגיעים לערבי הסיום של החממות כדי לאתר מיזמים להשקעה. כן, גם פה יש Demo Day, שכולל Pitching והצגת המיזמים בפני קשת רחבה של שותפים עתידיים.

 

דוגמה לחממות וסדנאות פיתוח מומלצות בתחום התסריט הן Berlinale Talentsו-  Sundance Institute Feature Film Program המתקיימות במהלך פסטיבלי קולנוע בינלאומיים יוקרתיים. חשוב לציין שלמיזמים המשתתפים בהן יותר קל להתקבל לפסטיבל כאשר הסרט כבר מוכן (לרוב הפסטיבל ירצה לתמוך במיזמים שהיו בחממה שלו ולהעניק להם את החשיפה במהלך הפסטיבל). להכניס סרט לפסטיבל קולנוע בינלאומי חשוב הוא מהלך אסטרטגי מהותי שיכול להשפיע רבות על שיווק הסרט בעולם והרווחים הבינלאומיים שהוא יניב.

חממה מומלצת לפיתוח פורמטים לטלוויזיה היא SERIAL EYES.

וזוהי רק ההתחלה. יש גם חממות להפקת מיזמים כמו ACE ו- EAVE ו- MEGA PLUS– European Master in Audiovisual Management  תכנית הדגל של ה MEDIA – Business School שאני בוגרת שלה.

בנוסף יש גם קרנות, משקיעים, קניינים, מפיצים וסוכני מכירות בתחומים המרתקים של קולנוע, טלוויזיה וניו מדיה. על כל אלו נפרט בכתבות הבאות...

 

הקורס השנתי לגיוס מימון ושיווק בינלאומי של סרטים במגוון מדיות יפתח ב- 7.7.15.

הוא כולל מומחים מובילים ברמה בינלאומית שיתנו ידע רב וכלים מעשיים שיעזרו ליזמים בתחומי הקולנוע, טלוויזיה וניו מדיה להגשים בהצלחה את מיזמיהם ולהרוויח מהם.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.

נועה קשרל

מנכ"ל NOA – International Film Marketing המתמחה בשיווק סרטים ישראליים בעולם יותר מ- 10 שנים