21 ספטמבר 2013 | גיל אלוש
מה אפשר ללמוד מ"בית הקלפים" ומאמזון כשמשתמשים בביג-דאטה?

בעתיד הקרוב ההבדל בין עסק מצליח לאחד שאינו כזה יהיה מידת השימוש בביג-דאטה

 

חברות אוספות מידע ומחפשות דרכים להסיק מתוכו תובנות שימושיות מזה שנים. עם זאת, מערכות המידע המסורתיות מוגבלות בהיקף ובסוג המידע שהן יכולות לאחסן ולעבד. חברות שמשתמשות במערכות המידע המסורתיות מפספסות תובנות שהן היו יכולות לגלות לו רק היו משתמשות במערכות מתקדמות יותר, כמו Hadoop, שמסוגלות להתמודד עם מידע בהיקף גדול.

 

לפניכם הצצה לחמישה סוגים של תובנות שמערכות מידע מסורתיות לא יכולים לזהות וכיצד ביג-דאטה יכול לסייע בעניין:

 

1. כיצד ליצור את המוצר המושלם הבא

 

דמיינו שכל מנהל עסק היה יכול לחזות איזה מוצר הצרכן ירצה בעתיד. האם זה חזון שמוגבל רק לעולמו של סטיב ג'ובס? בעוד שמערכות מידע מסורתיות יכולות לספק ניתוחים מוגבלים בתחום, היכולת שלהן לחזות ברמת דיוק גבוהה האם מוצר יהיה מצליח מוטלת בספק.

 

לכן חברות רבות מסתמכות על ניסוי המוצרים שלהן בשטח, אך גם לשיטה הזאת יש חסרונות ועלויות גבוהות. Netflix, לעומת זאת, השתמשה בביג-דאטה כדי לחזות את ההצלחה של הסדרה שלה "בית הקלפים" (House of Cards, סדרת דרמה-פוליטית).

 

לנטפליקס, כפי שאתם בוודאי יודעים, יש מאגר עצום של מידע על ההעדפות של לקוחותיה, כמו גם מידע כמו - האם הצופה עצר את הסרט כשהוא רצה עוד פופקורן? המידע הזה, יחד עם מידע חיצוני נוסף, איפשר לענקית הזרמת הווידאו לחזות בדיוק רב את ההצלחה של התוכנית החדשה שלה.

 

 

 

2. איך לשפר את התזמון שלך

 

תזמון הוא מרכיב קריטי בשיווק, אבל אנשי שיווק לרוב יורים באפילה כשהם צריכים לתזמן פעילות מאחר וקהלים מגוונים נוטים להיות בעלי הרגלי אכילה, קנייה ועבודה שונים. בהתאם לכך, קמפיינים שיווקיים נוטים להשתמש במגוון ערוצים, החל מפרסום מקוון, ועד פרסומות בטלוויזיה המשודרות לאורך כל היום בתקווה ללכוד את הלקוח בזמן הנכון.

אבל רק פנייה לא מפולחת עשויה לפספס את העיקר. רק מכיוון שנשים בגילאי 20 עד 40 הן בעלות סיכוי להרות, זה לא אומר שכולן בהריון או מתכננות להרות בזמן הקרוב. Target, הרשת קמעונאית גדולה בארה"ב, התחילה להשתמש בכלי ניתוח נתונים של ביג דאטה כדי להתגבר על הבעיה הזאת. היא עשתה זאת באמצעות ניתוח הרגלי הקנייה של אמהות-לעתיד, וזאת בכדי למצוא מיהן הלקוחות שעשויות להיות בהריון ואפילו מתי הן עומדות ללדת. טארגט היתה יכולה כך להפנות את הפרסום שלה למוצרי תינוקות לקהל הייעודי.

 

3. איך להפחית נטישה

 

לקוח מתמיד שווה הרבה לחברה, לכן שיעור נטישה הוא תמיד משהו שיש לדאוג לגביו. למרבה הצער, הידיעה מדוע לקוחות עוזבים יכולה להישאר תעלומה. בעוד שיש חברות שאוספות מידע על כך באמצעות שאילת הלקוח מדוע הוא בחר לעזוב או לבטל את השירות, חברות רבות לא זוכות להזדמנות הזאת מכיוון שהלקוח פשוט אינו פוקד אותן יותר.

 

ביג-דאטא כשירות (Big Data as a Service) יכול לעזור לחברות להשיב על שאלות כמו: מהם הסימנים שהלקוח עלול לעזוב ומה ניתן לעשות כדי למנוע מבעדו לעזוב?

 

T-Mobile הצליחה להשתמש בביג-דאטה כדי לזהות סוגי לקוחות שעלולים לעזוב, ובזכות התערבות פעילה הפחיתה בחצי את שיעור הנטישה.

 

4. איך להתכונן לאירועים שאינם בשליטתך

 

מזג האוויר, טרגדיות לאומיות, אירועים גדולים – כל אלה הם מעבר לשליטתה של החברה. בעוד שאין סוג של מידע, ביג-דאטה או כל סוג אחר, שיכול להוריד שלג על אתר סקי, מידע יכול לסייע לחברות להתאים את עצמן לאירועים.

 

לדוגמא, חברת טלפוניה עלולה לחוות בעיות בשירות בגלל עליה בפעילות סביב אירועים כמו הסופרבול. באמצעות ביג-דאטא ניתן לחזות את האירועים האלה והחברה יכולה להתכונן טוב יותר עם התמודדות פרץ הפעילות הזאת. בדומה, אתר סקי יכול להשתמש בניתוח של דפוסי ההפניות של לקוחות יחד עם ניתוח ממטרי שלג, בכדי להתאים את סידורי העבודה של העובדים ולהפחית את העלויות בימים פחות רווחיים.

 

5. איך להתאים את הקמפיין בזמן-אמת

 

דמיינו שאתם יכולים להתאים את קמפיין השיווק לא רק בהתבסס על המידע אם המכירות עלו או ירדו, אלא גם על הצרכים של כל לקוח ולקוח. קמפיינים רבים כבר החלו לעשות זאת עם ביג-דאטה.

 

לאמזון יש דף-נחיתה מותאם אישית לכל לקוח בהתאם להיסטוריית הגלישה שלו עם המלצות למוצרים המותאמים לו. אפליקציות מובייל הפכו גם הן להיות יותר מותאמות לפי מיקום ולפי נתונים מרשתות חברתיות. לדוגמא, חברה יכולה לשלוח הצעה ללקוחות עבור נעליים שהם נעצו בלוח פינטרסט, כשהם חולפים ליד חנות המוכרת אותן.

 

צורות המחשבה הללו הן אלה שיקבעו בעתיד הקרוב את ההבדל בין עסק מצליח לכזה שאינו. קשה להגיע ללקוחות והם בעלי דרישות גבוהות כמנסים לספק את הצרכים הפרטיים שלהם. ללא גישה לביג-דאטה, חברות ייאבקו כדי לשמור את הראש מעל המים ומהר יגלו שמערכות המידע המסורתיות שלהן אינן מספקות עוד את הצרכים העסקיים שלהן.



הטור פורסם לראשונה ב-SmartData Collective

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.