החדשנות הפכה למושג אמביוולנטי. מחד – מתעתעת ובלתי מושגת, מאידך נחשקת ומחוזרת בלי סוף. מה סוד הקסם שלה?
החדשנות הפכה למושג אמביוולנטי. מחד – מתעתעת ובלתי מושגת, מאידך נחשקת ומחוזרת בלי סוף. מה סוד הקסם שלה?
החדשנות נמצאת בכל מקום. היא חלק בלתי נפרד מהטבע, מהחיים, מהמציאות. גם אם נחליט ששמים אותה בצד ומזניחים אותה – היא שם תמיד, כמו כוח כלוא שחייב להתפרץ החוצה. נתעלם ממנה – היא תנהל אותנו. לכן לא נותר לנו אלא לנהל אותה.
בתקופה של האצה אינסופית בה ארגונים רבים מייצרים חדשנות, קל להבחין שהיא נמצאת בכל מקום. כבר לא נכון להתעלם ממנה, להסתיר אותה או אפילו לנהל אותה באופן חלקי. תהליך של האצה שמגביר את עצמו מרגע לרגע לא מאפשר לנו להשאר אדישים, עלינו להבין מי זו החדשנות הזו, מה היא רוצה מאיתנו וכיצד מנהלים אותה. ממש כמו סוס פרא, האומנות לאלף ולשלוט בחדשנות היא מיומנות העולם החדש.
החדשנות רלוונטית לכולם, גם למי שעוצם את עיניו ואוטם את אזניו, גם למי שמתנער ממנה. היא נמצאת בכל מקום ובכל פינה, לעיתים נראה שגם באוויר שאנו נושמים.
מעבר לכך, ניהול נכון של החדשנות יכול להניב פירות עוצמתיים בסדרי גודל! אבל רגע, לא כל כך מהר... האתגר הוא להבין את כללי השימוש בכלי וכיצד מנהלים אותו נכון. מסתבר שהחדשנות שונה מאוד מהתפיסה הלינארית הרווחת, אותה מנחילים לנו מגיל צעיר ומלווה אותנו לכל אורך חיינו הבוגרים, במקומות העבודה שלנו ובהתנהלותנו היומיומית. לכן, התגובה הראשונית לחדשנות עלולה להיות התנגדות: אי נוחות, איבוד שליטה, אולי גם תחושת חוסר מקצועיות או חוסר רצינות. מנגד, אנחנו מבינים שהחדשנות היא מנוע הצמיחה האדיר שגורם לדברים באמת לקרות, והיא הכרחית להגברת השרידות הארגונית בשוק תחרותי.
אז כיצד שולטים בסוס הפרא הזה? איך מנהלים חדשנות? ומה זו בכלל חדשנות?
לשם כך התכנסנו.
מדור החדשנות של המגזין Start Israel יוצא לדרך!
אם החדשנות מעניינת ומסקרנת אתכם, אם אתם מבינים את הערך שלה ואת הצורך לנהל אותה (וגם אם לא) – זה המקום עבורכם.
במדור זה נבחן לעומק מה זו חדשנות ונתייחס להגדרות השונות הרווחות.
נדון בסוגי החדשנות השונים, כגון: פנים וחוץ ארגונית, פתוחה, משבשת, אינקרמנטלית, חדשנות במוצר, תהליך, מודל עסקי.
נבחן מהו חזון לחדשנות, כיצד קובעים מטרות ויעדים, וכיצד מגדירים את האסטרטגיות להנעת החדשנות הארגונית.
נסקור חדשנות טכנולוגית מהארץ ומהעולם.
נעסוק רבות באתגר ניהול החדשנות ונציג עקרונות, כלים ומתודות. חלק מהותי באתגר הניהול כולל את מדידת החדשנות – עליו נרחיב רבות.
נסקור בעיות אקוטיות בנושא חדשנות מהארץ ומהעולם, כגון הרחבת תפיסת החדשנות.
נדון ביצירתיות והמצאתיות, תהליכי ideation, תרבות ארגונית ותרבות של חדשנות בארגונים, תפיסת העולם החדש.
מושג נוסף ורלוונטי הוא אקוסיסטם. נדון על מושג זה ומשמעותו, מדוע הוא הכרחי בתפיסת העולם החדש, וכיצד נתעל אותו לטובתנו כחלק מהצמיחה הארגונית.
נקיים טורים קבועים של דיבייטים בין מומחי ומובילי חדשנות סביב נושאים אקוטיים ושנויים במחלוקת.
באופן ייחודי וברוח העולם החדש, נאפשר שיח משותף פנים קהילתי ובין קהילות.
מזמין אתכם לעקוב אחר המדור, אנחנו מצידנו נוודא לעדכן אתכם בכל מה שקשור לחדשנות.
אם יש לכם תובנות באחד מנושאים אלה, תרצו לכתוב לאחד מהטורים או ליצור שיתופי פעולה מוזמנים לשלוח פנייה לאימייל [email protected].
בקצרה עליי:
אני אבי שגיא, מומחה לאסטרטגיית Open Innovation, מנכ"ל ושותף מייסד של P20, שותף מייסד של המכון הישראלי להערכת חדשנות, ראש צוות ID8 להגברת יצירתיות ותהליכי ideation, חבר ועדת ההיגוי של מרכז מצוינות חדשנות של הלשכה לטכנולוגיות המידע בישראל ומוביל פורום מומחי החדשנות של הלשכה. מנהל קהילת Open Innovation Israel.
אבי שגיא, מומחה Open Innovation, חדשנות משבשת וחשיבה המצאתית. מנהל קהילת Open Innovation Israel.
מאמרים נוספים