1 פברואר 2016 | מערכת
מה עושים כשהעובדים דורשים רכב?

טיפול בהוצאות הרכב של העובד מתבצע על פי שווי השימוש או החזר הוצאות. במקרים שאינם ליסינג או השכרה, כדאי להשקיע גם בבחירת ביטוח חובה חסכוני ומשתלם.

טיפול בהוצאות הרכב של העובד מתבצע על פי שווי השימוש או החזר הוצאות. במקרים שאינם ליסינג או השכרה, כדאי להשקיע גם בבחירת ביטוח חובה חסכוני ומשתלם.

מעסיקים בכל ענפי המשק נתקלים לעיתים קרובות בדרישה של העובדים לרכב צמוד. העובדים מעוניינים ברכב כדי לחסוך בהוצאות ולהבטיח תנאי העסקה נוחים, בעוד המעסיק משתמש בו כדי לגייס עובדים מוכשרים ועל מנת לשפר את המוטיבציה.

מעבר לכך, רכב צמוד לעובד מעניק למעסיק את האפשרות להשתמש בו גם מחוץ לשעות העבודה הרגילות. שני הצדדים נהנים מההסדר והשאלה היחידה היא כיצד מגלמים זאת בהוצאות השוטפות?

 

 

מה ההבדל בין חיוב העובד בשווי השימוש לבין החזר הוצאות?

 

אחרי שמחליטים על הקצאת רכב לעובדים בתקן מסוים או למנהלים בלבד, יש להכיר את החלופות המרכזיות לטיפול בהוצאות. החלופה הראשונה באה לידי ביטוי בכך שהמעביד מעמיד רכב לרשות העובד וגם נושא במלוא ההוצאות. עם זאת, המעביד מחייב את העובד במס בגין ההכנסה הרעיונית. המס מגלם את העמדת הרכב לרשות העובד לשימושו הפרטי מחוץ לשעות העבודה. סכום שווי השימוש נקבע בתקנות מס הכנסה ומדי חודש העובד מחויב בו.

החלופה השנייה היא החזר הוצאות. על פי החלופה הזו, המעביד עושה שימוש ברכבו הפרטי של העובד אך בתמורה הוא משלם לו על החזר הוצאות הרכב. ההוצאות העיקריות הן על דלק, תחזוקה ותיקונים. החזר ההוצאות ניתן בדרך של תשלום תעריך מחושב קבוע לכל קילומטר שהעובד ביצע ברכבו הפרטי לטובת המעביד. במילים אחרות, חיוב העובד בשווי השימוש מתבצע כאשר המעביד רוכש בעצמו את הרכב, בעוד החזר הוצאות ניתן לעובד בגין השימוש ברכבו הפרטי.

 

 

איך חוסכים בהוצאות הרכב?

 

בשתי החלופות לעיל יכול המעסיק לחסוך בהוצאות הרכב על ידי צמצום עלויות הביטוח. בניגוד למסלולי ליסינג או השכרה שבהן החברות עצמן הן אלו שנושאות בתשלומי הביטוח, גם בחלופת שווי השימוש וגם בחלופת החזר ההוצאות נדרש המעביד לגלם בצורה מסוימת את עלויות הביטוח. ההוצאות העיקריות הן כמובן על ביטוח החובה וביטוח המקיף, אך ההבדלים בין חברות הביטוח גדולים מכפי שנהוג לחשוב.

אפשר לחסוך עלויות ביטוח חובה לרכב שניתן על ידי המעסיק באמצעות השוואת פרמיות. כדאי ליצור קשר עם נציגי חברות מובילות כמו AIG ולשאול על מדיניות ניהול התביעות, על מספר התשלומים לדמי הביטוח ועל התעריפים לצי רכב שמונה מעל 40 כלי רכב. בנוסף, החוק מאפשר לחברת הביטוח להעניק תעריפים מיוחדים לקולקטיב המונה מעל 100 כלי רכב.

 

 

לסיכום, מעסיקים צריכים לשקול לחיוב את הדרישה של העובדים לרכב צמוד. לאחר מכן הם יכולים להחליט כיצד לגלם את ההוצאות ובאיזה אופן לחסוך את עלויות הביטוח החודשיות. פערים קטנים בפרמיה החודשית עשויים להצטבר לחיסכון של מאות אלפי שקלים בשנה.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.