7 מרץ 2016 | גיא פרמינגר
יש לכם רעיון! כיצד מתחילים?

מדי יום נזרקים לאוויר אלפי רעיונות ייחודיים למוצר או שירות, מצד יזמים שמאמינים כי הרעיון שלהם חייב להיות 'הדבר הבא'. עם זאת, ישנו פער עצום בין מחשבה על רעיון לבין הוצאתו לפועל. הצלחתו של סטארט-אפ כרוכה בהבנה עמוקה של השוק והתחום בו הוא פועל, כמו גם בבחירת אנשי הצוות הנכונים ובניית אסטרטגיה מתאימה. מה כדאי לדעת לפני שיוצאים לדרך?

מדי יום נזרקים לאוויר אלפי רעיונות ייחודיים למוצר או שירות, מצד יזמים שמאמינים כי הרעיון שלהם חייב להיות 'הדבר הבא'. עם זאת, ישנו פער עצום בין מחשבה על רעיון לבין הוצאתו לפועל. הצלחתו של סטארט-אפ כרוכה בהבנה עמוקה של השוק והתחום בו הוא פועל, כמו גם בבחירת אנשי הצוות הנכונים ובניית אסטרטגיה מתאימה. מה כדאי לדעת לפני שיוצאים לדרך?

 

 

קדימה, צא

במידה ואתם מחזיקים ברעיון לסטארט-אפ וברצונכם לקדמו ולהקים חברה, חשוב להבין כי ישנם מספר דברים שיש לבדוק בתחילת הדרך. ראשית, יש לבדוק את רמת הפוטנציאל של הרעיון בשוק, האם ישנו צורך במוצר, האם יש קהל לקוחות אשר יהיה מוכן לשלם עבור המוצר ומי אותו קהל לקוחות ומי הם המתחרים הקיימים בשוק למוצר. לאחר מכן, עליכם לבדוק מה היתרון של הרעיון שלכם לעומת המוצר של המתחרים? במידה ומדובר בפטנט, חשוב לבדוק כי לא קיים פטנט דומה שכבר נרשם בעבר. לאורך התהליך, מומלץ לקבל חוות דעת אובייקטיבית ממומחים בתחומים הרלוונטיים אשר יכולים להביע את דעתם ולספק תובנות על הרעיון ועל השוק. בצעד הבא, עליכם לקיים בדיקת ישימות טכנולוגית של הרעיון, קרי, האם הדבר אפשרי בפרק זמן סביר ומה העלויות שיהיו כרוכות בפיתוח הרעיון. 

 

 

הרעיון ניתן לשינוי, את הצוות המייסד קשה מאוד לשנות

בתחילת חייו של סטארט-אפ, יזמים רבים מחפשים שותפים אשר יתאימו למיזם המתהווה שלהם. שותפים מתאימים יכולים להוות את ההבדל בין עבודת צוות נעימה ופורייה שתוביל להצלחת המיזם, לבין עבודת צוות מרירה ומתסכלת שתוביל לכישלון המיזם. חשוב לזכור כי אותם שותפים שנבחר יהיו חלק מההנהלה, ואף ייקחו חלק בהחלטות חשובות וקריטיות בחייו של המיזם. ולכן חשוב מאוד שתהייה כימיה והצוות יהיה "שלם", כלומר בעל יכולות בכל התחומים הרלוונטיים.

 

יש לבנות צוות של מנצחים בחברה,   שיוכלו לצעוד יחד גם בזמנים קשים, צוות שמשלים אחד את השני. תמיד חפשו אחרי שותפים אשר יודעים יותר מכם בנושאים ספציפיים ויכולים לתרום במקומות שונים בהם חסר לכם ידע או ניסיון. מרבית קרנות הון הסיכון והאנג'לים משקיעים בראש ובראשונה על סמך אמונה בהצלחת הצוות ורק אחר כך על בסיס אמונה ברעיון. מומלץ לא להרכיב צוות שותפים גדול מדי, שכן הדבר יקשה לאחר מכן על קבלת החלטות. מרבית הסטארט-אפים המצליחים הוקמו על ידי שניים או שלושה מייסדים, לכל היותר.

 

 

לדעת לפעמים לקחת צעד אחורה

במקרים בהם החברה נמצאת בשלבי צמיחה, יזמים רבים אינם בעלי הידע או היכולת להביא את החברה ממצב של חברת סטארט-אפ מתחילה לחברה גדולה עם מערך מכירות, שיווק ותמיכה בינלאומית. לכן, היזמים צריכים לשבת יחד עם הדירקטוריון ולקבוע את זהות הגורם המתאים ביותר להשלים את הידע החסר עבור תהליך הטרנספורמציה. האם מדובר במנכ"ל מנוסה, במנהל מכירות עם ניסיון מכירה לאותם גופים, או שמא במנהל מכירות שמגיע מאותם גופים להם החברה מעוניינת למכור?

 

 

בניית אסטרטגיה (תכנית עסקית)

בניית האסטרטגיה העסקית הינה שלב חשוב מאוד בבניית סטארט-אפ מנצח. תכנון אסטרטגיה הינו מפת הדרכים של החברה מיום הקמתה ועד להצלחתה בשוק.התכנון צריך להקיף את כל הנושאים החיוניים להצלחת החברה,כגון: תכנון מדויק של המוצר, מעגל לקוחות ואופן ההגעה אליהם, מתחרים, אופן שיווק המוצר, מקורות מימון וכיו"ב. האסטרטגיה העסקית אמורה לייצג את הסטארט-אפ בפני גורמים חיצוניים, בפני משקיעים, שותפים אסטרטגיים וגופים נוספים, שאיתם היזמים מעוניינים ליצור תקשורת עסקית. חשוב מאוד להתייעץ עם יועצים המבינים בתחום במהלך בניית האסטרטגיה העסקית, שכן זהו כרטיס הביקור של הסטארט-אפ. כמו כן, חשוב כי תהייה גמישות בשינוי האסטרטגיה, שכן דברים רבים משתנים תוך כדי עבודה וצמיחת החברה.

 

 

ייעוץ, ייעוץ וייעוץ

ליזמים של מיזם, יש בדרך כלל ידע נרחב בפיתוח המיזם אותו הם מפתחים, אך פחות ידע בתחומים שונים אשר סובבים את בניית המיזם. לפיכך, חשוב מאוד לדאוג שיהיו סביבכם מספר יועצים מתחומים שונים,מפיתוח עסקי ועד פיננסים וממיסוי ועד ליווי עסקי מול משקיעים, אשר להם ידע והיכרות עם התחום של המיזם שלכם, ואשר יוכלו לייעץ לכם באופן הטוב ביותר ויובילו אתכם למקום הגבוה ביותר אליו אתם שואפים.

 

 

מתי ואיך להשיג מימון

השגת מימון והיכולת ל"החזיק את הראש מעל המים" עד להצלחה, הינו אחד האתגרים הקשים ביותר של חברות סטארט-אפ. לפיכך, על היזמים לבחור את אסטרטגיית המימון בה הם רוצים לנקוט וזאת בהתאם לצרכים.

 

לאורך השנים פגשתי הרבה מאוד יזמים עם רעיון מוצלח וצוות מדהים אשר נפלו במהלך הדרך בגלל קושי בגיוס מימון... תהליך גיוס הכסף, הינו תהליך המצריך הכנה מדוקדקת. ההכנה בין היתר כוללת חשיבה מעמיקה בנוגע לזהות קהל המטרה, כמו גם בניית תכנית עסקית ומודל עסקי שייתפס כאמין ובר השגה. הליך כזה, יעזור לפלח את סוגי המשקיעים הקיימים ואת אפשרויות ההשקעה שלהם, ויעזור לברור את אלה שקיים סיכוי גבוה יותר שישקיעו במיזם. תמיד כדאי כמובן להכניס משקיעים שיכולים לתת ערך לחברה וליזמים ולא רק כאלה שמשקיעים "כסף טיפש".

 

אפשרות מימון נוספת הינה תמיכה ממשלתית. תמיד כדאי לבדוק האם ניתן לקבל עזרה כלכלית מהמדינה, ובמידה וכן באילו תנאים ניתנת התמיכה. האופציה של מימון המונים פתוחה אף היא, בעיקר בפני חברות המפתחות מוצרי צריכה מלהיבים ללקוח הבודד, אך חשוב לציין כי בצידה יש גם עלויות נכבדות הכרוכות בהעלאת קמפיין מוצלח.

 

 

לסיכום, הדרך להיות יזם היי-טק רצופה בקשיים. לא קיימת נוסחה בדוקה להצלחה, אך עם צוות מתאים, תעוזה, טכנולוגיה טובה, ליווי על ידי יועצים מקצועיים ותכנית עסקית סגורה, ניתן לרכוש את אמונם של גופים שיעזרו במימון ומכאן השמיים הם הגבול.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.