28 מרץ 2016 | ג'ון ראמפטון
8 דברים שמקדונלדס יכולה ללמד אתכם על הצלחה עסקית

כאשר ריי קרוק הפך להיות סוכן זיכיון עבור ריצ'רד ומוריס מקדונלד ב-1955, אני בספק אם מישהו היה יכול לצפות מהחברה להפוך להיות "חיית המבורגרים" שיש לה מעל 35 אלף חנויות ב-119 מדינות שונות. למעשה, ניתן לטעון כי מקדונלדס יצרה את אחד המודלים העסקיים הגדולים ביותר. 8 הסעיפים האלה הובילו את מקדונלדס להפוך להיות חברה דומיננטית באופן גלובלי.

כאשר ריי קרוק הפך להיות סוכן זיכיון עבור ריצ'רד ומוריס מקדונלד ב-1955, אני בספק אם מישהו היה יכול לצפות מהחברה להפוך להיות "חיית המבורגרים" שיש לה מעל 35 אלף חנויות ב-119 מדינות שונות. למעשה, ניתן לטעון כי מקדונלדס יצרה את אחד המודלים העסקיים הגדולים ביותר.

8 הסעיפים האלה הובילו את מקדונלדס להפוך להיות חברה דומיננטית באופן גלובלי:

 

 

1. שימרו על עקביות

לא משנה היכן אתם בעולם, אתם יכולים להיות בטוחים כי כאשר תיכנסו לסניף של מקדונלדס תקבלו חוויה מוכרת במונחים של תפריט, אריזת מזון ועיצוב הבניין. ב-1961 ריי קרוק פתח את "אוניברסיטת המבורגר"כבית ספר לאימון שמדגיש "תהליכי תפעול מסעדה, שירות, איכות וניקיון  עקביים". כיום, זיכיונות משתתפים בתכנית זו כדי ללמוד וליישם את החזון של ריי קרוק.

מחקרים מוכיחים שסוגי תכניות אלה לא רק שכופים עקביות, אלא גם יכולים להגביר את היצרנות.

 

 

2. בססו נוכחות של המותג

מקדונלדס עשו עבודה מצוינת בביסוס נוכחות של מותג. אבל מעבר ל"קשתות הזהובות" ולסלוגן "אני מת על זה", מקדונלדס יצרו חוויה רגשית שלוקחת אותנו אחורה בזמן אל ילדותינו. למרות שאנו מבינים כי יש מוצרים טובים יותר שם בחוץ, למרביתנו יש קשר הדוק עם מקדונלדס, שהוא כמעט בלתי ניתן לשבירה - לפיכך אתם שומעים על כל כך הרבה אנשים המצהירים על אהבתם לצ'יפס של מקדונלדס. יש לצ'יפס של מקדונלדס אותו טעם ומראה שתוכלו למצוא בכל מקום בו תהיו בעולם. אתם יכולים לסמוך על כך.

נוכחות חזקה של מותג יכולה לסייע לעסק שלכם לבנות אמינות וזיכרונות עם הלקוחות שלכם, שיהפכו אותם לתומכים בכם לכל החיים. אם אתם מתקשים עם המותג שלכם, הנה כמה טיפים כיצד למתג טוב יותר

 

 

3. קחו סיכונים

למרות שמקדונלדס נוהגת בעקביות, החברה אינה מפחדת לקחת סיכונים ולהתעסק עם התפריט שלה. התפריט המקורי כלל רק המבורגר, צ'יזבורגר, צ'יפס, מילקשייק ושתיה קרה. במהלך השנים הרשת הוסיפה את מוצרי ארוחת הבוקר, הארוחה השמחה (the Happy Meal), סלטים, McNuggets, (וכל יתר ה-Mc), ה-Filet-O-Fish והMcRibs. 

בעוד שלאורך השנים היו כישלונות כמו McLobster ו-McPizza, מבלי להסתכן, ככל הנראה מקדונלדס לא הייתה צומחת להיות תופעה גלובלית בלתי ניתנת לעצירה, כפי שאנו מכירים אותה כיום.

 

 

4. הסתגלו לטעמים משתנים של הלקוח

הסיבה שבגללה מקדונלדס מוכנה לקחת סיכונים, היא שהחברה מבינה כי זה הכרחי להסתגל לצרכים ולרצונות של הלקוחות. לדוגמא, החברה השליכה את האופציה להגדלה והתחילה להציע אפשרויות בריאות יותר ככל שאנשים הפכו להיות יותר מודעים מבחינה בריאותית. בנוסף, החברה מציעה גם פריטים אזוריים המבוססים על דברים מועדפים מקומיים.

אולם, ההסתגלות הגדולה ביותר הייתה ב-1975. מקדונלדס שהיה ממוקם בסמוך לבסיס באריזונה הציע את ה-Drive-thru הראשון, בכדי לשרת חיילים שלא הורשו לעזוב את הרכבים שלהם בעודם לובשים מדים.

 

 

5. הפכו את אמנות המכירה המוצלבת למושלמת

מכירה מוצלבת (cross-sell) היא כאשר אתם לוקחים את המוצר שאתם הולכים למכור ומקדמים יחד איתו מוצרים אחרים. נשמע מוכר? צריך להישמע מוכר. ניתן לטעון כי למקדונלדס יש את המכירה המוצלבת המפורסמת ביותר בכל הזמנים -  "האם תרצו צ'יפס עם זה?"

זוהי דרך נהדרת להגביר מכירות, אבל הקפידו שלא לבלבל את הלקוח. חכו שהם יזמינו, השיגו מידע על ההזמנה והבינו מדוע המכירה המוצלבת מוסיפה ערך לקנייה הסופית. דוגמא אפקטיבית נוספת היא של מאפיין "לרוב נקנה יחדיו" של אמזון. ומה לגבי המכירה המוצלבת האפקטיבית של "מי שחיפש אחר (פריט/ספר/חולצה/נעליים/פריט של תינוקות) זה, חיפש גם אחר 6 פריטים אלה"...

 

 

6. למדו כיצד לעבוד עם אנשים

עובדים במקדונלדס צריכים לדעת לא רק כיצד לעבוד עם הציבור, אלא כיצד לעבוד עם קולגות. בעוד עבודה ודיבור ידידותיים ונעימים בעלי ערך עבור כמעט כל עסק, רבים מהעובדים של מקדונלדס יעידו כי טיפול זהיר זה באחר תרם להצלחתם.

אשת קונגרס מאוהיו בשם מרסיה פאדג, גילתה כי עבודתה במקדונלדס העניקה לה את היכולת: "לאמוד דאגות של אנשים, לכוון אותם בתהליך, להתנצל אם משהו הלך לא כשורה- ולעמוד על שלך אם מישהו הפסיק להתנהג בהגיון".  

מקדונלדס גם מעניקה למנהיגים את ההזדמנות לסייע לחבר צוות שלהם להצליח. בעוד שמנהל מקדונלדס אנדרו קארד, ראש המטה הכללי לנשיא ג'ורג' בוש, הצהיר כי "תפקידי היה להבחין כיצד אני יכול לגרום לכל ילד להצליח". אם עובד אינו שמח או מיומן בתפקיד מסוים, המנהל יכול להעביר אותו לתפקיד אחר כדי להוציא ממנו חוזקות והעדפות. 

 

 

7. זהו וטפחו כישרון

האם ידעתם ש-40% ממנהלי מקדונלדס התחילו כעובדי שכר שעתי? זאת מאחר והחברה יודעת לזהות כישרונות ולגלות "כישורים חבויים" של העובדים שלה. מקדונלדס מתגמלת את העובדים האלה ומאפשרת להם לעבוד כל הדרך למעלה. לא רק שזה מפחית תחלופה, אלא גם בונה חברה המלאה בעובדים שמכירים את העסק מהפנים אל החוץ והם מאוד נאמנים. אולם חשוב מכך – כך נבנית חברה שמחויבת לחזון אחד משותף. 

 

 

8. הבינו את החשיבות של פילנתרופיה

מקדונלדס נודעת גם בכך שהיא מעניקה בחזרה לקהילה על ידי "ארגוני צדקה של רונלד מקדונלד" - מענקים לאוניברסיטאות, תכניות גיוס כספים ומנטורים. מקדונלדס, כמו עסקים פילנתרופיים אחרים, הבינו כי לתת זה טוב באותה מידה לעסק. על ידי טיפוח ערכים משותפים עם הלקוחות, עסקים יכולים ליצור סנגורים נאמנים ולהגדיל את התשואות שלהם.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.