2 נובמבר 2013 | טל גרינברג
יומן יזם: מפסיקים לקבור רעיונות במגירה

איך נראה מסלול של יזם צעיר? זה מתחיל באכזבה, אבל לא לאורך זמן

 

קוראים לי טל גרינברג, בן 28, סטודנט שנה רביעית לחשבונאות, והחלטתי שאני לא נותן יותר לחלומות לשכב במגירה.

 

עולם הסטארטאפים נתפש כעולם של אנשי טכנולוגיה, אז מה לסטודנט לחשבונאות ולסטארט-אפ? עד לפני שנה גם אני חשבתי שאלה שני עולמות נפרדים. לרואה-חשבון יש נתיב קבוע והוא לרוב אינו עובר בפיתוח סטארט-אפ, אבל זה לא מנע ממני מלשבת בסלון ולחשוב על רעיונות שיהפכו לדבר הבא. אם אתם קוראים את השורות האלה אז אתם אחת משתי האפשרויות הבאות: מפתחים סטארט-אפ או חושבים על לפתוח אחד.

 

זה נחמד לשבת ולחשוב בבית כמה הרעיון שלכם גאוני ואיך הוא הולך להיות הדבר הבא. אתם גם בוודאי בטוחים שאין סיכוי שמישהו חשב על זה לפניכם ושאם רק הייתם מחליטים לצאת לדרך אז זה רק עניין של זמן עד שהאקזיט יגיע. אבל האמת היא שרובנו מעדיפים להשאיר את הרעיונות והחלומות האלה במגירה ולהמשיך בחיים.

 

לפני שנה החלטתי שנמאס לי להכניס רעיונות למגירה ושאני באמת רוצה לנסות לקום ולעשות. אבל הבנתי שרעיון הוא לא סטארט-אפ ושאין לי לבדי את היכולות להוציא לפועל את הרעיון ולהפוך אותו לסטארט-אפ. אז מה עושים?

 

מגייסים כמה חברים מתחומים שונים, מחליפים את הסלון בבתי-קפה ומאחדים כוחות כדי שבאמת נתחיל לנסות לעשות. התחלנו בתקופת הקיץ, בזמן חופש מהלימודים. כולנו היינו פנויים וזמינים. היתרון הזה לא נמשך לאורך זמן.

 

התחלנו לנהל מפגשים מלאי סיעור מוחות, שבהם העלינו את כל אותם רעיונות שניהגו מהסלון, וחשבנו עם איזה רעיון אנחנו באמת רוצים להתקדם. ניסינו להבין היכן באמת קיים צורך אמיתי שאנחנו יכולים, רוצים ומאמינים שאנחנו יכולים לפתור.

 

החלטנו להתמקד בבעיית התחבורה הקיימת בישראל, איך מגיעים ממקום למקום בצורה יעילה וזולה יותר. הרי הכבישים פקוקים, מחירי הדלק גבוהים ויש יותר מדי כלי-רכב שנוסעים ריקים כמעט לחלוטין. אז כל מה שנדרש זה לפתח אפליקציה לשיתוף נסיעות. נשמע טוב. כולם היו מרוצים מההסכמה והחלטנו להתקדם הלאה.

 

קבענו שניפגש עם מומחה בעל ניסיון, אחד שראה כבר כמה דברים בחייו ושיודע איך מתנהל העולם העסקי, מישהו שחשוף לחדשנות ולטכנולוגיה באופן שוטף. אדם שיכול ללמד אותנו איך מתקדמים הלאה.

 

הגענו למשרד, עם מוטיבציה בשמיים, מקווים שהוא יאהב את הרעיון בדיוק כמונו (ואולי אפילו יותר),  התחלנו לדבר, ובלי לשים לב הדף שלנו התחיל להתמלא בהערות, מכשולים ודברים שצריך לבדוק.  אפשר היה להרגיש איך המוטיבציה יורדת ככל שהדף התמלא. פתאום הסתבר שיש עוד המון עבודה, מכשולים ויותר מדי דברים שאנחנו לא יודעים. הדרך התגלתה כלא-קצרה ופשוטה כפי שדמיינו.

 

ואז נגמרה חופשת הקיץ. הזמינות של חברי הצוות היתה הרבה יותר נמוכה, סדרי העדיפות של החברים השתנו ובכך נסתם הגולל על הניסיון הראשון.

 

הבנתי מהניסיון הזה שכדי להקים סטארט-אפ, עוד לפני שמשקיעים כסף, צריך להשקיע זמן. והרבה ממנו. ולא מספיק חבר-צוות אחד שישקיע את מלוא הזמן שלו - כל המשתתפים צריכים להשקיע את מלוא זמנם.

 

מאז אותו ניסיון השתתפתי בחממת יזמות של בית הספר למנהל עסקים במכללה למנהל, במהלכה הרכבנו קבוצה שמוכנה להשקיע זמן, ומצאנו רעיון לפתח. כך הרעיון הפך ל-PayBox. לאחר מכן עברנו לחממה טכנולוגית שמפעילה עיריית ראשו-לציון, ובכל זאת אנחנו עוד ממש בתחילת הדרך.

 

היום אני עדיין סטודנט לחשבונאות בשנה רביעית, אבל אני כבר יכול להגיד שיצאתי מהסלון ואני יזם מתחיל. אני כבר מאמין שאם באמת רוצים אז אפשר לפתח סטארט-אפ גם אם אתם לא אנשי טכנולוגיה, אבל מה שבטוח זה שצריך לצאת מהסלון, להשקיע זמן וללמוד המון.

 

בטורים הבאים אחלוק עמכם מהידע שצברתי בשנה האחרונה, מהחוויות ומהרשמים שלי מהשנה הראשונה שלי כיזם מתחיל. אתם מוזמנים להצטרף אלי. 

תגובות

1. טל גרינברג | 10 נובמבר 2013

תודה על התגובות+ תגובה לאבי

קודם כל תודה על התגובות החיוביות, מקווה שתהנו גם מהטורים הבאים.
ואבי, אני מסכים איתך לחלוטין! אין דבר כזה סטארט אפ ללא רעיון, אבל אולי זה יכול להיות סטארט אפ בפני עצמו (-;
הכוונה שלי היא שרעיון לבד הוא לא סטארט אפ, צריך לעשות הרבה עבודה כדי להפוך אותו לסטארט אפ.


2. אבי | 7 נובמבר 2013

נראה לי שקודם צריך רעין ואז להקים סטארט אפ ולא ההיפך, אבל מה אני מבין..


3. יעקב קריספין | 5 נובמבר 2013

יוזמת PayBox

כל הכבוד זו מחשבה מחוץ לקופסה עלה והצלח


4. דן אלנתן | 4 נובמבר 2013

בהצלחה!


5. אלירן | 3 נובמבר 2013

שיהיה בהצלחה


6. yoel | 3 נובמבר 2013

שיתוף פעולה

נשמע מעניין להשתתף- אני אמנם מבוגר ממך אבל מלא רעיונות ומרץ - כתוב לי באישי


7. תומר | 3 נובמבר 2013

כל הכבוד ובהצלחה!!


8. ס.א. | 3 נובמבר 2013

כתבה שכיף לקרוא

נותנת הרבה מוטיבציה


9. e.t | 3 נובמבר 2013

כתבה יפה! תודה

כתבה מעניינת נותן מוטיבציה.


10. יורם | 3 נובמבר 2013

כל הכבוד! עלה והצלח!!


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.