30 אוקטובר 2016 | ג'ון ראמפטון
6 סיבות מדוע שווה להתרגש מ-Blockchain

אם אתם מתעדכנים לגבי fintech אתם כבר מכירים היטב את המכונה הידועה כ-blockchain. אבל יש עדיין אנשים רבים שלא שמעו על blockchain או לא מבינים את הטכנולוגיה והפוטנציאל שלה. אז מה הביג דיל בעצם? גם אם אתם לא מתעניינים או לא מתעסקים עם פינטק, ל-blockchain יש הפוטנציאל להשפיע על החיים שלכם הן באופן אישי והן באופן מקצועי. זה לא רק היפרבולה. זה הולך להיות הדבר הבא.

אם אתם מתעדכנים לגבי fintech אתם כבר מכירים היטב את המכונה הידועה כ-blockchain. אבל יש עדיין אנשים רבים שלא שמעו על blockchain או לא מבינים את הטכנולוגיה והפוטנציאל שלה.

אז מה הביג דיל בעצם?

גם אם אתם לא מתעניינים או לא מתעסקים עם פינטק, ל-blockchain יש את הפוטנציאל להשפיע על החיים שלכם הן באופן אישי והן באופן מקצועי. זה לא רק היפרבולה. זה הולך להיות הדבר הבא.

לכן זה חיוני שתתעדכנו על העבר, הווה והעתיד שלו.

 

 

מהו blockchain ומהיכן זה הגיע?

אחד ההסברים הפשוטים ביותר של blockchain הוא מ-Gizmodo: "מדובר בפלטפורמה דיגיטלית פשוטה להקלטה ואישרור עסקאות כך שאנשים לא יוכלו למחוק את זה אחר כך – וכל אחד יכול לראות אותם".

עבור האנשים שמבינים טכנולוגיה, מדובר בשיטת תשלום אנונימית בין עמיתים שמסתמכת על פרוטוקולים cryptographic בטוחים. זה משתמש בספר חשבונות ראשי ציבורי ומאגר מידע כדי להקליט את כל העסקאות. אך ה-Blockchain הוא מבוזר. כלומר אין גוף שולט ששולט בו.

אם זה נשמע לכם כמו bitcoin אז אתם צודקים. זה נבנה על בסיס מערכת bitcoin ששוחררה על ידי Satoshi Nakamoto ב-2009. למרות שניתן לעקוב אחר הרעיון של cryptocurrency  עד לעבודתו של David Chaum והמצאתו DigiCash משנות ה-80.

"ספר החשבונות blockchain מסייע לספק שקיפות לעסקאות. למרות שעסקאות bitcoin רבות הן במובן מסוים אנונימיות, ספר חשבונות blockchain יכול לחבר בין אינדיבידואלים וחברות לרכישות bitcoin ובעלות על ידי כך שהוא מאפשר לקבוצות אינדיבידואלים המכונים miners לאשר עסקאות ולעבד תשלומים. במקום חברה מרכזית המנהלת את השימוש ב-bitcoin, מייסדי ה-blockchain משמשים בתפקידים מרכזיים בניהול מערכת מטבע אלטרנטיבית זו" אומר Techopedia .

במלים אחרות, ה-blockchain מורכב למעשה מעסקאות יחידות הנקראות blocks. כל גוש קושר יחדיו ומרכיב בנק היסטורי שלם של עסקאות. ברגע שבלוק מקושר, לא ניתן לערוך אותו.

שלא כמו bitcoin, blockchain מתפתח כל הזמן ויכול להיות מורחב מעבר ל-cryptocurrency. לפני שאנחנו מתקדמים, הנה כמה נקודות מפתח שיש לזכור מ-BitcoinHub:

- הוא יכול להעביר ערך או מידע באופן מאובטח

- הוא יכול לכונן, כמו גם לעקוב אחר, “Smart Contracts”

- הוא מסלק מתווכים ומאפשר למשתמש בצד הסופי ליצור אינטראקציה ישירות עם ספר החשבונות הראשי

- הוא מפחית את העלות של העברת ערך וכסף בכל מקום בעולם לכמעט כלום

- הוא מספק עסקאות כמעט מידיות, מאובטחות וללא גבולות

- הוא יכול להפוך פרוטוקולים של תשלומים לאוטומטיים קבועים, בלתי ניתנים להפיכה ועמידים בפני פגיעה

 

 

מדוע אנשים מתרגשים מ-blockchain?

זוהי שאלה טובה מאוד. ואין תשובה אחת יחידה. כמעט כולם יכולים להסכים שמדובר באחד הכוחות המעניינים והמשבשים שהיו לנו כבר זמן מה. זה מאחר ו-blockchain מסוגל לכל אלו:

 

1. מונע הונאות תשלומים

אחד היתרונות המדוברים ביותר של אלו הכלולים בטכנולוגיה של blockchain, הוא האופן בו הוא יכול למנוע הונאות תשלומים עתידיות. עבור מתחילים הוא מגן הן על קונים והן על מוכרים על ידי שימוש ב"חוזים חכמים". תהליך זה יכול למנוע את אותם הפעמים בהם אתה רוכש מוצר והמוכר לא מספק את הצד שלו בעסקה.

מאחר וכל העסקאות מוקלטות, דרך נוספת בה ניתן למנוע הונאות היא בכך שלא ניתן לעשות שימוש במטבע עבור בזבוז-כפול (double-spending) או במטבע מזויף. ברגע שנעשה שימוש במטבע, טוקן או מטבע זר לא ניתן לעשות בו שימוש פעם נוספת.

ישנה גם האפשרות שחברות ואינדיבידואלים לא יכולים לטפל בספרים או להונות לקוחות. שוב, כל עסקה מוקלטת, כל דולר מחושב וזה ימנע סיטואציה מסוג Enron. הונאה כספית יכולה להיות עניין של העבר מאחר וזה יגן על רכוש אינטלקטואלי אם הוא ישותף באופן ציבורי ב-blockchain.

היתרון הבולט ביותר הוא עד כמה זה מאובטח. מלבד העובדה שהעסקאות נכנסות לספר החשבונות, זה מאובטח כי העסקאות מתקיימות ישירות בין שני הצדדים שדורשים חתימה ייחודית כדי לאשר את ההעברה. ללא צד שלישי ללא החתימה, לא ניתן לשנות מטבעות וטוקנים (token).

 

 

2. מוציא החוצה את המתווך

blockchain הוא מערכת בין עמיתים, כלומר העסקאות מתקיימות ביניכם לבין צד נוסף. זה יכול להיות קריטי ולשנות את חוקי המשחק. אנחנו משתמשים בזה כדי לכונן עסקאות ecash זולות סביב העולם. לדוגמא, אתם יכולים לשלוח לחברים או משפחה כסף מכל מקום בעולם מבלי לשלם עבור ההעברה או עלויות מטבע שמוסדות פיננסיים או בנקאיים מסורתיים השתמשו בהם עד כה.

Chris Dunn מ-Skill Incubator מתרגש מאוד מהתהוות זירות שוק מבוזרות. סוג חדש זה של שוק אונליין יכול להוציא מהמשחק אנשי ביניים כמו אמזון ואיביי. לדוגמא באפריל 2016, OpenBazaar הפיקו זירה עם עלות 0% שמציעה את השימוש ב-Bitcoin לקניה ומכירה של מוצרים. ועם העלייה בהיקף המסחר ביפן זירות שוק מבוזרות באסיה מוכוונות להורדת חיכוך עם מסחר אונליין בינלאומי.                                   

הטכנולוגיה יכולה גם להוציא מהעניין את כל עורכי-הדין, מתווכים, ובנקים כאשר מעבירים בעלות על נכס. זה לא רק יחסוך המון כסף אלא גם יאיץ את התהליך מיום לכמה שעות.

 

 

3. מיישב עסקאות בדקות

דמיינו שאתם יכולים לשלוח ולקבל כסף מכל מקום בעולם בכמה דקות. מה לגבי קבלת חוזה חתום או בעלות על נכס ביום? לא משנה מהו התרחיש, blockchain ומערכת הP2P מאפשרת לכם ליישב כל עסקה דיגיטלית במהירות, בניגוד לזמן שנדרש בדרך כלל, שהוא ימים או שבועות.

 

 

4. מגדיל שטח אחסון

אחסון בענן הוא התפתחות מדהימה. אבל, אין לכם שליטה על מבנה האחסון. זה בידיים של גוגל, דרופבוקס, פייסבוק או אפל, וזה יכול להפוך לדאגה אם אתם מעריכים את הפרטיות שלכם. מאחר ותצטרכו מפתח קידוד כדי לגשת למידע שלכם, אתם יכולים להיות בטוחים שאף אחד אחר לא יכול לגשת אליו חוץ מכם.   

בנוסף, חברות כמו Storj מציעות יותר אחסון ענן במחירים זולים יותר מדרופבוקס.

 

 

5. מתגמל משתמשים

מי לא אוהב תכניות תגמול? blockchain יכול לשפר תכניות נאמנות על ידי מתן ללקוחות את היכולת להמיר נקודות בינם לבין עצמם, מאחר והעסקאות ימוקמו בספר חשבונות ציבורי. זה גם יפתח את האפשרות להשתמש בנקודות אצל ספקים שונים. לדוגמא, אתם יכולים להשתמש בחלק מנקודות התעופה שלכם בבית הקפה האהוב עליכם או באתר אונליין מועדף.

 

 

בזכות היכולות האלה, blockchain יכול להיות קשור לנושאים הבאים:

- פיננסים - blockchain יסיר את הצורך בבנקאות מסורתית ומוסדות פיננסיים על ידי כך שיחליף מערכות back-office עם מערכת P2P.

- חוזים - Chris DeRos מצהיר שיעשה שימוש ב"חוזים חכמים" שזה "ביטחון פיננסי, תעודה או מסמך המופקדים בידי צד שלישי באמצעות רשת שמנותבת למקבלים בהתבססות על אירועים עתידיים וקוד מחשב". מלבד זאת, חוזים, כותרות ועוד מסמכים חשובים ישותפו בספר החשבונות הציבורי.

- פטנטים וזכויות יוצרים - בין אם מדובר בהמצאה חדשנית, אפליקציית משחק או קטע מוסיקלי,  blockchain יכול להוכיח שהיתה לכם בעלות ראשונים על הרכוש האינטלקטואלי.

- בחירות - כאשר אנשים בוחרים בחירותיהם יוקלטו במהלך התהליך.

- פריטי אוספים- ניתן לעשות שימוש ב-blockchain כדי לעקוב אחר ולאשרר פריטים מוגבלים או נדירים או פריטי אומנות.

- שטרי מטען - ניתן להשתמש בחתימות קריפטוגרפיות כדי להפחית חוסר אמון בכל דבר, החל ממוצרים שהועברו בהובלה ועד לשינוי משמרות בעבודה.  

 

כפי שאומר Dominic Frisby: "הבעלות של כמעט כל דבר יכולה להיות מוקלטת באמצעות blockchain". אנחנו אפילו רואים את השימוש בטכנולוגיה עבור כל דבר מסטרימינג ועד mining light bulbs, ליצירת זהות דיגיטלית אחת שתחליף את כל אותן הסיסמאות ושמות המשתמש שיש לכם.

בשל כך, לטכנולוגיית blockchain יש את הפוטנציאל לשנות את העולם ולכן יש כל כך הרבה באזז סביב זה.

 

 

להיכן blockchain מתקדם?

Blockchain נמצא רק בהתחלה. למעשה, מצפים שהטכנולוגיה תמשיך להשתפר ולהתפתח בעתיד המיידי.

לפי Andrew Keys ב-CoinDesk צריך לשים לב במיוחד לדברים הבאים:

Ethereum  - cryptocurrency ציבורי ופלטפורמה של blockchain עם פונקציונליות של חוזה חכם, שישלוט בתעשייה

- להתחיל להכיר "חוזים חכמים". הם יהיו העתיד של blockchain

- "Merkle tree"  "proof-of-stake" יהפכו להיות מילות באזז

- שירותי ענן כמו פלטפורמת Azure של מיקרוסופט "יספקו מקומות בטוחים למפתחים חדשים להזין קונספטים כמו חוזים חכמים בעודם מיישמים אותם לנקודות עיקריות של התאגידים שלהם"

- רגולטורים וממשלות יתחילו סוף סוף להבין ולקבל את blockchain

- אל תצפו מ-bitcoin או כל מטבע דיגיטלי אחר לגדול

- ההתלהבות סביב blockchain לא תמות. היא רק הולכת לגדול ככל שיותר סטארטאפים ועסקי פינטק ימשיכו להתרחב על טכנולוגיית blockchain

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.