16 אוקטובר 2016 | נימרוד קרמר
למה החלטנו לעשות פגישות מנטורינג שבועיות כפרויקט התנדבותי?

כמו בכל סטארטאפ, יש עליות ויש ירידות. הדרך להצלחה רצופה בקשיים, כאשר אחד האתגרים הכי מורכבים ליזם בתחילת דרכו הוא לצפות את אותם קשיים ולתת להם מענה כבר בשלבים הראשונים, בשאיפה להימנע מהם לגמרי.

כמו בכל סטארטאפ, יש עליות ויש ירידות. הדרך להצלחה רצופה בקשיים, כאשר אחד האתגרים הכי מורכבים ליזם בתחילת דרכו הוא לצפות את אותם קשיים ולתת להם מענה כבר בשלבים הראשונים, בשאיפה להימנע מהם לגמרי. גם אנחנו ב-The Elegant Monkeys במהלך ארבעת השנים האחרונות של היזמות למדנו הרבה לקחים ״בדרך הקשה״ של ניסוי וטעיה.

 

הסיפור שמאחורי הכתבה הזו התחיל לפני קצת יותר משנה. באותה תקופה רצינו לבחון שינוי כיוון במוצר שפיתחנו, ועשינו ישיבות סיעור מוחות אינטנסיביות מאוד. במבט לאחור המסקנות לגבי המוצר היו טובות אבל המסקנות במישור היזמי היו חשובות אפילו יותר.

 

מיד לאחר שסיימנו את כל הדיונים, החלטנו לשבת כמה זמן שזה ידרוש מאיתנו ולכתוב את כל מה שלמדנו עד אותו שלב (או לפחות את הרוב), לתעד את הטעויות שמהן אנחנו הולכים להימנע ואת ההצלחות שאותן נשאף לשחזר. ההיגיון מאחורי הדבר היה שלעשות טעויות זה טבעי ולגיטימי, אך לא נרצה ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לחזור עליהן שוב.

 

כבר בשלב הזה היה ברור לכל הצוות שאם היינו שומעים את הטעויות בשלב מוקדם בתהליך אולי היינו מצליחים להימנע מהן וכך לחסוך זמן רב ומאמצים משמעותיים (שלא לדבר על הגדלת הסיכוי שלנו להצליח). כאן נולד הרעיון להעביר ולשתף את הידע הזה הלאה על ידי פגישות מנטורינג שבועיות ליזמים בתחילת דרכם.

 

מאז ועד היום, במהלך השנה האחרונה, כל שבוע הקפדנו להיפגש עם יזם שהגיע למשרדנו בתל אביב להציג את המיזם או את הרעיון שלו. אנחנו מצידנו עשינו כל מאמץ כדי לתת לו עצה טובה על בסיס אותם לקחים שרשמנו לעצמנו (ולמען הסר ספק - בחינם). בהתחלה היה קשה למצוא אנשים שראו ערך בלהקשיב למה שהיה לנו לומר, אבל לאט לאט הבקשות התחילו להצטבר.

 

אוקי, אבל למה עשינו את זה?

 

כי אנחנו היינו צריכים את זה בתחילת הדרך (ועדיין צריכים...)

למרות שישנו חומר רב באינטרנט ומיט-אפים בקצב מסחרר וכמעט על כל נושא בארצנו הקטנה, עדיין קשה להפיק את התמצית שבאמת ניתן ללמוד ממנה. במקרים רבים, דווקא חוויה של ״אימון״ היא זו שתאיר את עיניך לדברים שלא ניתן (או שלא רצית) לראות, לא משנה כמה מאמרים תקרא או כמה הרצאות תראה.

 

בנוסף, יזמים כן נפגשים עם אנשים רבים לאורך הדרך כדי לקבל פידבק ולהשיג את היעדים שלהם (עם משקיעים, שותפים פוטנציאליים, נותני שירותים וכו׳). עם זאת, למרבה הצער, הפידבק לא תמיד הכי כנה ולעיתים מטרתו להביא את היזם לכיוון מסוים מאוד. מהזווית של היזם זה מקשה מאוד לברור מתוך כל העצות את אלו שבאמת עליו לאמץ. דבר זה מסתיים פעמים רבות באי-הקשבה. ישנן סיבות רבות למצב הזה ואנחנו רצינו לתת ערך לאותם יזמים באקו-סיסטם דרך פידבק כנה, ישיר ונטול כל אינטרס.

 

עד כה למדנו שרק הנקודה הזו הרבה יותר משמעותית עבור היזמים ממה שחשבנו בהתחלה (אם מישהו רוצה להמשיך את זה מכאן כמיזם חברתי - יותר ממוזמן).

 

כי אנשים נוטים לדבר על הצלחות ופחות על כישלונות

סיבה נוספת היא שחומר רב שניתן למצוא באינטרנט, החל ממאמרים מקצועיים, בלוגים והרצאות מתמקד בסיפורי הצלחה ובדרך הנכונה להקים סטארטאפ.

אל תבינו אותי לא נכון, סיפורי הצלחה זה דבר חשוב, אבל אנחנו מאמינים שלצד שיעורים שניתן ללמוד מהצלחות יש לא מעט שיעורים שניתן ללמוד מכישלונות (ואסור להתעלם מהם). לשיעורים שמבוססים על כישלונות יש אופי אחר לגמרי ולרוב ניתן דרכם להגיע לעומק הדברים ולדקויות קטנות אך חשובות ביותר לגבי מהי הדרך הנכונה. מהצד שלנו, רצינו להפוך את המידע הזה לקצת יותר זמין.

למען האמת, בשנה האחרונה האקוסיסטם הישראלי הפך את התכנים האלו לפופולריים יותר ויותר במיט-אפים ובשיתוף ידע של יזמים ואני מאמין שמדובר בתהליך מבורך.

 

כי התאמה אישית משפיעה הרבה יותר

אחרי שנה של פגישות מנטורינג שבועיות למדנו גם שישנה חשיבות אדירה להתאמה אישית של המסר לכל יזם ולכל מיזם בנפרד. זה מביא ליזם ערך גדול מאוד בכמה מונים על פני אלטרנטיבות אחרות שיש לו. לא משנה כמה היזם ישב וילמד למד בסוף מה שחשוב באמת זה איך הדברים שהוא לומד משפיעים על המיזם האישי שלו.

 

פגישות המנטורינג השבועיות אפשרו לנו להתמקד בכל מקרה לגופו ולא רק לתת עצה כללית שמטבע הדברים לא מתאימה לכולם. מדובר באתגר לא פשוט - לקחת ידע שקיים אצלך ולהתאים אותו לצרכים של היזם שיושב מולך. אבל ראינו ששעה אחת של פידבק מותאם אישית שווה הרבה יותר מחודשים של עבודה עצמית כשזה מגיע לעמידה ביעדים ועזרה להגעה להישגים.

 

כי כסף זה לא הכל בחיים

אחת השאלות שחוזרות הרבה (ואולי גם צפה במהלך הקריאה) היא ״איך אתם מרוויחים מזה?״. אז ככה: בכנות, אנחנו לא מרוויחים מזה שקל וגם לא מתכוונים להפוך את זה למשהו רווחי. הרווח הוא בתחושת הסיפוק שקיימת בלעזור ליזמים אחרים. זה פרויקט עם אופי התנדבותי לחלוטין שבא לקחת משהו שאנחנו חזקים בו ולהשתמש בו למטרה חברתית.  

 

״תעשה טובה, יהיה טוב״ - אחרי שנה אני יכול לומר מחוויה אישית שזה נכון. ללא ספק קרו הרבה דברים טובים למיזם שלנו ולכל אחד מאיתנו בנפרד בעקבות הפרויקט הזה… אבל נשאיר קצת מקום לסקרנות:-)

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.