26 אוקטובר 2016 | מערכת
היתרון בניהול אישי של החיסכון הפנסיוני

היתרון הכי גדול בניהול אישי של החיסכון הפנסיוני בא לידי ביטוי בשליטה מלאה: החוסך מנהל בעצמו את כל כספי הפרישה, ועדיין שומר על מלוא ההטבות הנוגעות לכספים שמיועדים לפנסיה. כספי קופות הגמל הנזילות וקרנות ההשתלמות נחשבים לחיסכון פנסיוני פרטי, ולפי נתוני האוצר מ-2011 נוהלו בקופות האישיות 180 מיליון שקל - שנה בלבד לאחר שנת ההפעלה הראשונה.

ניהול אישי מפחית את דמי הניהול ומעניק שליטה מלאה בחיסכון הפנסיוני. אבל חשוב שתדעו איך עושים זאת. לא בטוחים שהאופציה מתאימה לכם? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על הנושא

 

קופת גמל בניהול אישי, או IRA (Individual Retirement Account) מוצעת לחוסכים בישראל החל מ-2010. מודל החיסכון הפנסיוני האישי מוגבל רק לקופות גמל נזילות וקרנות השתלמות נזילות ולא נזילות.

 

היתרון הכי גדול בניהול אישי של החיסכון הפנסיוני בא לידי ביטוי בשליטה מלאה: החוסך מנהל בעצמו את כל כספי הפרישה, ועדיין שומר על מלוא ההטבות הנוגעות לכספים שמיועדים לפנסיה. כספי קופות הגמל הנזילות וקרנות ההשתלמות נחשבים לחיסכון פנסיוני פרטי, ולפי נתוני האוצר מ-2011 נוהלו בקופות האישיות 180 מיליון שקל - שנה בלבד לאחר שנת ההפעלה הראשונה.

 

לא רק בגלל החיסכון בדמי הניהול

 

בניגוד לבעלי קופות הגמל העצמאיות והנזילות, בעלי קרנות השתלמות יכולים לנהל בעצמם את כספי החיסכון הפנסיוני. מידת המעורבות מוגדרת על ידי החוסך והיא יכולה לנוע מהעברת הנחיות למנהל תיקים ועד ישיבה עצמאית לחלוטין מול מסך המחשב או הטלפון.

 

נכון להיום, מעל שני שלישים מהקופות האישיות מנוהלים על ידי מנהלי תיקים לפי הנחיות של הלקוח, בעוד שרק שליש מהלקוחות מנהלים את הקופות לגמרי בעצמם. בניהול עצמי עומדים דמי הניהול על 0.4%-0.7% מהצבירה, לפי גובה התיק וההסכמים עם כל לקוח.

 

אולם בניגוד למה שנהוג לחשוב, הרצון לחסוך בדמי הניהול הוא לא הסיבה העיקרית למעבר לקופות האישיות. התיקים האישיים שמנוהלים על ידי מנהל תיקים עדיין גובים בממוצע 1%-1.3%, כשבקופות הגמל הכלליות דמי הניהול הם 1%-1.4%. ההפרשים לא גדולים והם מוכיחים שיש יתרונות אחרים בניהול אישי של החיסכון הפנסיוני.

 

הגיע הזמן לקחת אחריות

נטילת שליטה מלאה על העתיד הפיננסי באה לידי ביטוי ברצון של הלקוחות לקחת אחריות על הכסף שלהם. מי שמעדיף קרן השתלמות בניהול אישי מעוניין בשקיפות והוא רוצה לדעת בדיוק מה יש לו בתיק. הקופה האישית מעניקה גמישות, הלקוח יכול לשנות במהירות ובכל רגע נתון את הרכב התיק בהתאם לרצונו והוא גם יכול לפעול בחיסכון הפנסיוני בדיוק כפי שהוא פועל בתיק ניירות הערך הפרטי.

 

יתרון נוסף בניהול אישי של החיסכון הפנסיוני נובע מהטבות המס שאותן מקבל המשקיע. בקופת גמל נזילה הכספים פטורים ממס רווחי הון עד מועד המשיכה, ובקרנות ההשתלמות מקבלים הטבה במס הכנסה על ההפקדות. חוץ מזה, הנחיות משרד האוצר קובעות שלקוח שמנהל קופת גמל אישית יהיה זכאי לבצע מסחר בניירות ערך בעמלות מזעריות שנמוכות פי 5-10 בהשוואה לעמלות המסחר שנגבות בתיקי ניירות ערך רגילים.

 

אז איך תדעו אם זה מתאים לכם?

עמלות מסחר נמוכות ופטור ממס רווחי הון קורצים למשקיע העצמאי שרוצה לקחת אחריות על החיסכון הפנסיוני. מצד שני, מסלול השקעות מן הסוג הזה לא מתאים לכולם.

 

החשש העיקרי הוא מפני ניהול השקעות רשלני ויש גם מגבלה שמחייבת פיזור השקעות ואוסרת על החזקת ניירות ערך של תאגיד מסוים בשיעור שגבוה ב-10% מערך הקופה. הכלים הללו אמורים להגן על החוסך ולהקטין את הסיכון, אך מצד שני הם גם מבטלים את יתרון הגמישות.

 

הפתרון הוא לגלות אחריות ולהתייעץ עם אנשי מקצוע. בנוסף, משתלם לשאת בדמי הניהול ולשלב מעורבות של מנהל תיקים גם בניהול אישי של החיסכון הפנסיוני. כך ניתן מחד גיסא לשמור על הגמישות והשליטה בחיסכון הפנסיוני, אך מאידך גם להימנע מפעולות עם סיכון גבוה בשוק ההון.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.