23 דצמבר 2016 | יוסי דהן
ה-Turnaround המדהים של סרגון (שרגא כץ)

תוך פחות משנתיים הצליחו שרגא וינון לבנות מוצר שנמכר ללקוח ראשון גדול בארה"ב. בשנה הראשונה המכירות של החברה הסתכמו בכחצי מיליון דולר, בשנה שלאחריה ב-4.5M$ ובשנה שלאחר מכן ב-29M$. הגידול הפנומנלי הזה זיכה את סרגון להיות בין הראשונים ב-Fast 50 של Deloitte ובשנת 2000 להגיע להנפקה ציבורית.

שרגא כץ סיים לימודי הנדסת חשמל בטכניון ב-1979 ומיד אחר כך התחיל את שירותו הצבאי ביחידה טכנולוגית כמהנדס פיתוח. ביחידה בה שירת הייתה אוירה מאוד יזמית והשתמשו בה בטכנולוגיות מאוד מתקדמות – מעין אינקובציה של המון סטארטאפים. במהלך השירות הוא אף הספיק להשלים לימודי MBA באוניברסיטת ת"א  ולקבל פעמיים את פרס ביטחון ישראל.

 

בשנה האחרונה של השירות שרגא ידע שהוא לא מתכוון להמשיך לקדנציה נוספת ביחידה והתחיל לחשוב על היום שאחרי. באותה תקופה הייתה מגמה חזקה בעולם המערבי של הקמת חברות תקשורת שיתחרו בבזק המקומי הגדול. הבעיה הייתה שכדי להקים חברת תקשורת היה צורך במשאבים רבים כדי להניח תשתיות של סיבים ברחבי הערים. אז שרגא וחברו מהשירות הצבאי, ינון ברכה, חשבו על שימוש ברשתות אלחוטיות במקום בסיבים. כך יאפשרו למפעילי תקשורת חדשים שרצו להקים תשתיות תקשורת במהירות, להתחרות במפעילי התקשורת הוותיקים והגדולים.

 

וכך, ביולי 1996, מיד כשסיים את שירותו ביחידה הקים ביחד עם ינון ברכה את סרגון. את ההשקעה בסרגון גייס שרגא מזוהר זיסאפל אותו הכיר במהלך השרות הצבאי.

 

תוך פחות משנתיים הצליחו שרגא וינון לבנות מוצר שנמכר ללקוח ראשון גדול בארה"ב. בשנה הראשונה המכירות של החברה הסתכמו בכחצי מיליון דולר, בשנה שלאחריה ב-4.5M$ ובשנה שלאחר מכן ב-29M$. הגידול הפנומנלי הזה זיכה את סרגון להיות בין הראשונים ב-Fast 50 של Deloitte ובשנת 2000 להגיע להנפקה ציבורית.

 

כיום החברה מובילה עולמית בתחום התקשורת האלחוטית, נסחרת בנאסד"ק בשווי של 200M$ ומעסיקה מעל לאלף עובדים באתרים שונים ברחבי העולם.

 

בראיון עם שרגא כץ, מייסד ומנכ"ל לשעבר של חברת סרגון, מספר שרגא את סיפור הקמת סרגון, את סיפור ההנפקה וה-Turn around שהחברה עברה באפריל 2001 מיד אחרי התפוצצות בועת האינטרנט ועוד.

 

מתוך הריאיון

"קודם כל, זה לא עניין של להחליט להימכר אלא זה עניין שאתה מסרב להצעות. עכשיו, ההחלטה האם לסרב להצעה או לא היא החלטה מאוד מורכבת ומאוד אינדיבידואלית. אני לא מאמין באמירות שהחברות הישראליות נמכרות מהר מידיי או לאט מידיי – כל מקרה הוא לגופו. אני יכול להגיד לך שהיום כמשקיע בהון סיכון וכמי שיושב במועצות מנהלים, שהרבה מאוד נמצא בידיים של היזם או מנכ"ל. הרבה מאוד נמצא בידיים של הנהלת החברה. מכיוון שאם אתה מקבל היום הצעה לרכישת החברה אז אתה אומר: "אוקי, יש לי אפשרות למכור את החברה – השאלה היא מה האלטרנטיבה". האם היזמים רוצים להגדיל את החברה? האם יש סיכוי להגדיל את החברה? האם יש סיכוי לפרוץ קדימה? אתה צריך לגשת לזה בצורה קרה ולשקול את האלטרנטיבות זו מול זו, ולהגיע למסקנה מה הדבר היותר נכון לעשות. כשאתה הופך להיות חלק מחברה גדולה אז אתה יכול להגיע להרבה יותר לקוחות ויש לך הרבה יותר משאבים לפתח מוצר..."

(שרגא כץ בהתייחסות לבניית חברות גדולות בישראל לעומת אקזיטים מהירים)

 

לראיון המלא עם שרגא בפודקאסט "יזמות או למות"

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.