8 מרץ 2017 | אדר שומרון
Big Data לא לעשירים בלבד

שירותי הענן שהתחילו לתפוס תאוצה לפני שלוש-ארבע שנים הביאו עימם בין השאר את מהפכת ה- XaaS, המהפכה המאפשרת לצרוך כמעט כל כלי, מוצר או שירות טכנולוגי as a service, או בעברית, לפי דרישה. חברות גדולות ובינוניות נהנות מן המהפכה הזאת, מוזילות עלויות שימוש ומתייעלות כלכלית, לא כל שכן סטארטאפים שעבורם זהו שינוי מהותי.

שירותי הענן שהתחילו לתפוס תאוצה לפני שלוש-ארבע שנים הביאו עימם בין השאר את מהפכת ה- XaaS, המהפכה המאפשרת לצרוך כמעט כל כלי, מוצר או שירות טכנולוגי as a service, או בעברית, לפי דרישה. חברות גדולות ובינוניות נהנות מן המהפכה הזאת, מוזילות עלויות שימוש ומתייעלות כלכלית, לא כל שכן סטארטאפים שעבורם זהו שינוי מהותי. אם בעבר, לפני עידן הענן, סטארטאפים לא יכלו ליהנות מכל היצע השירותים והכלים הטכנולוגים הקיימים בשוק בגלל מגבלת תקציב, הרי שהיום מודל השימוש בענן פותח להם את הדלת. 

 

השירות החם העכשווי שניתן לצריכה לפי שימוש הוא טכנולוגיית Big Data וכלי הניתוח שהתחום מביא עימו. מדובר בשוק הצפוי להגיע לכדי 88 מיליארד דולר עד 2021, בשעה ששוק ה-Big Data-as-a-Service, או בקיצור BDaaS, צפוי להגיע ל-30 מיליארד דולר באותה שנה.

 

הדמוקרטיזציה של ה-Big Data היא מהפכה של ממש, בעיקר בקרב ארגונים קטנים וסטארטאפים. מודל השימוש BDaaS מאפשר להם לבחון טכנולוגיות Big Data מבלי למשכן את הדירה, לבחון איזו טכנולוגיה רלוונטית עבורם ומסייעת להם לשפר את העסק, והכל במחיר שפוי, ובהתאם לשימוש. אז אם עוד לא השתכנעתם - הנה 8 סיבות טובות ללכת על BDaaS:

 

1. כסף כסף כסף: הקמת אופרציית Big Data מאפס, תחזוקה שוטפת ואחסון נפחי דאטה גדולים מחייבים השקעה כספית גדולה.

2. הזמן קצר והמלאכה מרובה: הקמת האופרציה ותחזוקתה מחייבת גם הקצאה של זמן ועובדים מנוסים בעלי ידע מקצועי.

3. דילמת הספק: מציאת שותף טכנולוגי, שניתן לסמוך עליו כי יקים את התשתית הטובה והמתאימה ביותר, בפרק הזמן שהתחייב לו, ומבלי לחרוג מגבולות התקציב - מאתגרת.

4. לא הקמתי סטארט-אפ בשביל להתעסק עם שרתים: סטארט-אפים יעדיפו להתמקד בליבת העסק שלהם במקום להשקיע תשומת לב מרובה ומשאבים ב-IT.

5. Zero Day Attacks: במסגרת שירות ה- BDaaS ספק הענן מתחייב להשתמש בפתרונות הגנת סייבר, תוך עמידה בדרישות הרגולציה וכך חוסך לסטארט-אפים הרבה מאד כאבי ראש.

6. עם האוכל בא התיאבון: מודל BDaaS מקנה גמישות תפעולית ומסחרית. סטארטאפים מתחילים בנפחים קטנים וגדלים בהדרגה, או לחילופין, גדלים במהרה. לרוב הם יתקשו לנבא מראש באיזה קצב יגדלו ולכן המודל הנוכחי מאפשר להם להתרחב ולהצטמצם לפי הצורך, ולשלם בדיוק בהתאם לשימוש בפועל (pay-as-you-grow).

7. זריזים וגמישים: שירות אג'ילי מסייע רבות בהקמת פתרונות Big Data מורכבים.

8. בחינות קבלה: סטארטאפים שרוצים לבחון טכנולוגיות ויכולות מתקדמות יעשו זאת תוך שימוש ב-Sandbox באמצעות BDaaS.

 

אחד השירותים של חברת יבמ, שירותי אנליטיקס לטוויטר, מהווה דוגמא טובה ל- BDaaS. השירות מכניס סדר בכמויות הדאטה הבלתי-מובנית שמספקת פלטפורמה כמו טוויטר. דוגמא אחרת לטכנולוגיות Big Data בענן אפשר למצוא למשל אצל חברת John Deere, יצרנית הציוד החקלאי, אשר העלתה לענן מידע שנאסף מסנסורים המורכבים על הטרקטורים שלה, והלקוחות יכולים לגשת למידע הזה באמצעות חשבון בענן. עוד שירותי Big Data שניתן ולצרוך כשירות, הם כלים שימושיים מבוססי בינה מלאכותית (AI). כבר היום, חברת מיקרוסופט מציעה בענן למעלה מ-20 שירותים קוגניטיביים, כמו ניתוח תמונות, הבנת שפה ועוד. AWS הוסיפה לפורטפוליו שירותי הענן שלה שירות של חיזוי מגמות, המתבסס על אלגוריתם של למידת-מכונה (Machine Learning), ואילו גוגל יצאה עם כלי פיתוח, פתוח להמונים, המציע שירותי תרגום, זיהוי דיבור ועוד. אפליקציה אחרת של גוגל יכולה להמיר קובץ אודיו לקובץ כתוב בלא פחות מ-50 שפות.

השימושים לטכנולוגיות אלה כמובן אינסופיים והבשורה היום היא לא עצם החדשנות הטכנולוגית, כי זו כידוע מתקדמת בצעדי ענק, אלא הנגישות שלה לחברה בכל סדר גודל, לרבות סטארט-אפ מתחיל. 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.