27 נובמבר 2013 | יעל קוכמן
אז מה הם עושים שם באקסלרטור?

בוגרי תוכנית ההאצה של מיקרוסופט מספרים למה כדאי לצפות מארבעה חודשי האצה

תוכניות ההאצה לחברות סטארט-אפ מתרבות בתקופה האחרונה באופן ניכר. אחת התוכניות המובילות בארץ נערכת במרכז הפיתוח של מיקרוסופט בישראל בהרצליה, כשהחודש הסתיים המחזור השלישי של תוכנית ההאצה שלה. יעל קוכמן, מנהלת השיווק בסטארט-אפ Roojoom ויזמית פעילה בכמה תוכניות בארץ, מתארחת ב-StartIsrael לספר יחד עם שותפיה למחזור כיצד נראים החיים בתוכנית ההאצה.

 

כמה קשה להתקבל, עד כמה באמת עוזרת השתתפות באקסלרטור לסטארט-אפ, ושאלת מיליון הדולר – מה הסיכוי לגייס כסף למיזם בעקבות התוכנית? בתור יזמית ובוגרת כמה תוכניות נוספות, כמו Google Campus for Momsו-3Days Startup Israel  אני נשאלת מדי יום על-ידי יזמים רבים על החוויה שהיתה לנו בתוכנית של מיקרוסופט.

 

מה זה בעצם אקסלרטור? אקסלרטור הוא תוכנית האצה לסטארט-אפים המוגבלת בזמן (במקרה זה ארבעה חודשים) בה יזמים מקבלים חלל לעבוד בו, ייעוץ וליווי בדרכם לפיתוח המיזם שלהם. בתוכנית ההאצה שהשתתפתי היו מנטורים מהשורה הראשונה, והקרב על מספר המקומות המועט קשה. בכל מחזור מתמודדות מאות חברות על מקום בתוכנית.

 

ישבתי לשיחה קצרה עם כמה מחברי היזמים שלקחו חלק בתוכנית, ושאלתי אותם מה גרם להם להירשם לתוכנית והאם בסופו של דבר הם הגיעו ליעדים שהציבו לעצמם בתחילת התוכנית. כולם ציינו שמה שמשך אותם לתוכנית היה בעיקר המוניטין שלה בכל הנוגע לפיתוח עסקי וגיוס כספים.

 

ייטב טופז, מנכ"ל Vubooo: "היו לי שלוש מטרות שבגללן נרשמנו לתוכנית: פיתוח עסקי, פיתוח עסקי ופיתוח עסקי". האם הרגיש שהתוכנית ענתה על הצרכים? "כן, הרגשנו שיש לנו עוד מייסד-שותף בצוות. תמיד היה לנו עם מי להתייעץ, לפעמים היה זה מנהל התוכנית, או מישהו מקצועי מרשת המנטורים שמיקרוסופט העמידה לרשותנו".

 

KitLocate הגיעו לתוכנית בשלב מתקדם יחסית, עם מוצר עובד, לקוחות משלמים ולאחר גיוס הון ראשוני. ועדיין הם מרגישים שהתקדמו באופן משמעותי בזכות התוכנית. לדברי עומרי מורן, מנכ"ל החברה, היעד המרכזי שהם הציבו לעצמם היה חתימה על חוזה עם לקוח אמריקאי גדול, ואכן לקראת סוף התקופה יכול היה מורן לסמן וי גדול על המשימה.

 

בקרב בוגרי התוכנית ישנה הסכמה כי רשת המנטורים של מיקרוסופט היא הנכס המשמעותי ביותר של התוכנית. לרשותנו הועמדו מנטורים בתחומים כמו: שיווק, פיתוח מוצר, UI/UX, ייעוץ משפטי, גיוס כספים ועוד. בחלק מהמיזמים מיקרוסופט היתה מעורבת יותר בתהליך הגיוס ובחלק פחות, אך בכל המקרים התוכנית סיפקה לכל היזמים כלים חשובים בתחום והיוותה מרכיב משמעותי בהצלחת התהליך, כך גם לדבריו של גרג (גיורא) סניפר, מנכ"ל Cell Mining שגייסה במהלך התוכנית 2.5 מיליון דולר.

 

 

"דייט בחשיכה" עם המנטורים

 

כל מיזם מקבל מקום עבודה במרחב פתוח. העבודה בצוותים היא לרוב עצמאית, כשאין תוכנית מוגדרת שלפיה כולם עובדים. פעם בשבוע מתקיימת פגישה עם מנהל התוכנית, ובה מדברים על ההתקדמות והצרכים. מדי פעם מתקיימים מפגשים עם מומחים מתחומים שונים.

 

בשבוע הראשון של התוכנית היזמים נפגשים עם קבוצת המנטורים. המפגש הוא זה כמו "דייט בחשיכה" ליזמים: כל היזמים וכל המנטורים נפגשים בחדר אחד וצריכים להחליט עם מי הם רוצים לעבוד.

 

כל מיזם מקבל מנטור צמוד שמלווה את הצוות לכל אורך הדרך וביחד בונים את האסטרטגיה לפיתוח המיזם. בנוסף, יש מנטורים "צפים" שעוזרים בדברים נקודתיים. לדוגמא, אנחנו נעזרנו במנטורים בתחום ה- UIובתחום המשפטי. לקראת סוף התקופה כשהחלטנו שהגיע הזמן לגבות כסף מלקוחות, נפגשנו עם מומחה לתמחור שעזר לנו לבנות את המודל המתאים לנו.

 

להיכנס להאצה בשלב מוקדם

 

השלב האידיאלי לכניסה לתוכנית על פי דעת המשתתפים הוא שלב מוקדם יחסית. מיכאל דובינסקי מ-Semperis אומר שהשלב האידיאלי להשתתפות בתוכנית הוא שלב בו יש מוצר עם התעניינות ראשונית של לקוחות והבנה די טובה של השוק בו הם פועלים.

 

יובל שמש, מנכ"ל Roojoom, עומד על ההבדל בתזמון ההשתפות בתוכנית, לאחר שהחברה השתתפה גם בתוכנית האקסלרציה של ה-Junction: "שם פיתחנו את המוצר הראשוני, אבל הפוקוס עוד לא היה לגמרי ברור". החברה אמנם גייסה סכום התחלתי לפני הקבלה למאיץ של מיקרוסופט, אך שמש הרגיש שכדי להגביר את הקצב, הן מבחינת גיוס הכספים והן מבחינת הפיתוח העסקי ופיתוח המוצר, החברה זקוקה עדיין לחיזוק. "באמצעות רשת המנטורים והקשרים של התוכנית נפתחו לנו הרבה דלתות, שהובילו בסופו של דבר לסגירת ההשקעה וכן להחלטה על כיוון ברור וחד".

 

בשורה התחתונה, לא משנה באיזה שלב אתם נמצאים במיזם שלכם, כל עוד יש מוצר ראשוני וצוות, כדאי לנסות להתקבל לתוכנית. התחרות קשה, לכן, הבליטו כבר בשלבי הסינון הראשוניים את היתרונות שלכם על פני האחרים. היתרון יכול להיות טמון בהיכרות העמוקה שלכם עם השוק, חוזק הצוות או מוצר עם פוטנציאל גדילה עצום שכבר מראה Tractionמשמעותי. נסו לשוחח לפני המיונים עם יזמים שסיימו את התוכנית כדי להבין האם אתם בכלל מתאימים ואם כן – איך ניתן להגדיל את סיכויי הקבלה.

 

עוד על התוכנית ועל החברות שהשתתפו במחזור האחרון

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.