30 אפריל 2017 | ג'ון ראמפטון
שבעה צעדים לתוכנית עסקית מושלמת

כל עסק צריך שתהיה לו תכנית עסקית. לא משנה אם המטרה היא כדי להציג לעצמכם את הכיוון שלכם או כדי למשוך משקיעים, תכנית עסקית היא חיונית עבור הארגון שלכם. אבל, איך אתם כותבם תכנית עסקית?

כל עסק צריך שתהיה לו תכנית עסקית. לא משנה אם המטרה היא כדי להציג לעצמכם את הכיוון שלכם או כדי למשוך משקיעים, תכנית עסקית היא חיונית עבור הארגון שלכם. אבל, איך אתם כותבם תכנית עסקית?

 

SBA.gov ממליצים כי תכנית עסקית תכלול:

• תקציר מנהלים – תמונה של העסק שלכם

• תיאור החברה – התיאור של מה אתם עושים

• ניתוח שוק – מחקרים על התעשייה שלכם, על השוק ועל המתחרים.

• ארגון והנהלה – מבנה העסק וההנהלה שלכם

• שירות או מוצר – השירות או המוצר שאתם מציעים

• שיווק ומכירות – איך תשווקו את העסק שלכם ומהי אסטרטגיית המכירה שלכם

• גיוס כספים – כמה כסף אתם תצטרכו עבור ה-3-5 שנים הבאות

• תחזיות פיננסיות – ספקו מידע כמו גיליונות איזון

• נספח – סעיף אופציונאלי הכולל קורות חיים והיתרים.

 

התחלת כתיבת התכנית היא לא פשוטה, קבלו את שבעת הצעדים לכתיבת תכנית עסקית מושלמת:

 

1. מחקר, מחקר, מחקר

"חקרו ונתחו את המוצר שלכם, את השוק שלכם ואת המומחיות שלכם" כותב ביל פירגליה, בכיר בתחום הניהול הפיננסי לשעבר. "עליכם לנצל פי שתיים יותר זמן על מחקר, הערכה וחשיבה מהזמן שלקח לכם לכתוב את התכנית העסקית".

"על מנת לכתוב תוכנית מושלמת אתם חייבים להכיר את החברה שלכם, את המוצר, את המתחרים ואת השוק בצורה אינטימית".

במילים אחרות, זו האחריות שלכם לדעת את כל מה שאתם יכולים על העסק ועל התעשייה בה אתם נמצאים. קראו כל מה שאתם יכולים על התעשייה ודברו עם הקהלים שלכם.

 

2. החליטו מה מטרת התכנית שלכם

תכנית עסקית, כפי שהיא מוגדרת על ידי ה-Entrepreneur היא "מסמך כתוב המתאר את טבעו של העסק, את אסטרטגיית השיווק והמכירות, את הרקע הפיננסי וכן דוח רווח-הפסד צפוי". יחד עם זאת, התכנית העסקית שלכם יכולה לשרת מספר מטרות שונות.

כך נכתב ב-Entrepreneur בהערה "התכנית העסקית היא גם מפת דרך שמציגה את הכיוון כך שעסק יכול לתכנן את עתידו ולהיעזר בתכנית כדי להימנע ממהמורות בכביש". חשוב לזכור את זה אם אתם משתמשים במימון עצמי לקידום העסק שלכם. אבל, אם אתם רוצים למשוך משקיעים, לתכנית יש מטרה אחרת ואתם תצטרכו לכתוב אותה באופן שמכוון אליהם. במקרה זה היא צריכה להיות ברורה ותמציתית. כשאתם מגדירים את התכנית שלכם, וודאו כי הגדרתם את המטרות שלכם.

 

3. צרו פרופיל לחברה

הפרופיל של החברה שלכם כולל את ההיסטוריה של הארגון, אלו מוצרים או שירותים אתם מציעים, מי הם קהל המטרה שלכם, מהם המקורות שלכם, איך אתם הולכים לפתור בעיות ומה הופך את החברה שלכם למיוחדת. כשאני יצרתי את פרופיל החברה שלי, שמתי אותו בעמוד האודות.

הפרופיל של החברה נמצא לעתים קרובות באתר האינטרנט הרשמי של החברה ומשתמשים בו כדי למשוך לקוחות ובעלי כישרונות פוטנציאליים. אותו פרופיל יכול לשמש גם כדי לתאר את החברה שלכם בתכנית העסקית. זה לא רק מרכיב הכרחי בתכנית, אלא גם החלק הראשון בה.

אם תכינו מראש את הפרופיל שלכם, יהיה לכם הרבה יותר קל בהכנת התכנית.

 

4. תעדו כל אספקט בעסק שלכם

משקיעים רוצים להיות בטוחים שהעסק שלכם הולך להרוויח כסף. ומכיוון שכך, משקיעים רוצים לדעת הכל על העסק שלכם. כדי לסייע בתהליך הזה, תעדו כל דבר החל מההוצאות שלכם, תזרים המזומנים והתחזיות בתעשייה. בנוסף, אל תשכחו פרטים לכאורה קטנים כמו האסטרטגיה המקומית שלכם והסכמי הרישיון.

 

5. הכינו מראש תכנית אסטרטגית שיווקית

תכנית עסקית מצוינת תמיד תכלול תכנית שיווקית אסטרטגית ואגרסיבית. זה כולל בדרך כלל השגת מטרות שיווקיות כמו:

• הצגת מוצרים חדשים

• הרחבה או השבה לשוק של מוצר קיים

• כניסת החברה לטריטוריות חדשות

• הגברת המכירות עבור מוצר, שוק או טווח מכירים מסוים. מהיכן העסקים האלו יגיעו? היו ספציפיים

• אריזה של שני מוצרים יחד

• כניסה לחוזה לטווח ארוך עם לקוח נחשק

• העלאת מחירים מבלי לפגוע בנתוני המכירות

• ליטוש המוצר

• אסטרטגיית תוכן שיווקי

• שיפור בייצור או באספקת המוצר.

 

"לכל יעד שיווקי צריכים להיות מספר מטרות (תת-קבוצות של יעדים) וטקטיקה להשגת אותן מטרות" כך על פי ה-Entrepreneur.

"בסעיף היעדים בתכנית השיווקית שלכם, אתם צריכים להתמקד ב'מה' וב'למה' של המטרות השיווקיות בשנה הקרובה. בסעיף היישום אתם צריכים להתמקד בפרקטיקה המעשית והקשה של 'מי', 'היכן, 'מתי' ו-'כיצד. אלו החיים בתעלות השיווק".

כמובן שלהשגת היעדים השיווקית יש מחיר "התכנית השיווקית שלכם צריכה לכלול סעיף בו אתם מקצים את התקציב עבור כל פעילות שתכננתם". צעד יעיל יהיה להכין תקציב נפרד עבור שעות הפנים (שעות עבודה של הצוות) ועלויות חיצוניות ('הוצאות מחוץ לכיס').

 

6. יצרו תכנית שניתן להתאים לקהלים שלכם

"הקוראים הפוטנציאלים של התכנית הם חבורה מגוונת, החל מבנקאים, קרנות הון סיכון או עובדים" כך על פי ה-Entrepreneur. "אומנם מדובר בקבוצה מגוונת אך היא סופית. לכל אחד מהקוראים יש אינטרס מסוים. אם תכיר באינטרסים האלו תוכלו לוודא לקחת אותם בחשבון כשאתם מכינים את התוכנית לקהל מסוים."

לדוגמא, בנקאים יהיו מעוניינים יותר בגיליונות האיזון ובהצהרת תזרים המזומנים. קרנות הון סיכון יחפשו את הקונספט הבסיסי בעסק ואת צוות הניהול שלכם. המנהל של הצוות שלכם ישתמש בתכנית כדי להזכיר לעצמו מהם היעדים של החברה.

מכיוון שכך, וודאו כי ניתן להתאים את התוכנית שלכם לקהל שקורא אותו. יחד עם זאת, נסו לא לשנות יותר מדי את השינויים בכל אחת מהתוכניות. כלומר, כשתשתפו את התחזיות הפיננסיות שלכם אל תגעו בנתונים הרלוונטיים.

 

7. הסבירו למה אכפת לכם

לא משנה אם אתם משתפים את התוכנית שלכם עם משקיע, לקוח או עם הצוות שלכם, התוכנית שלכם צריכה להראות שאתם מלאי תשוקה, שאתם מסורים ושבאמת אכפת לכם מהעסק שלכם ומהתוכנית. אתם יכולים לדבר על הטעויות שעשיתם, הבעיות שאתם רוצים לפתור, אתם יכולים לעשות רשימה של היתרונות שלכם ומה גורם לכם לבלוט על פני המתחרים.

כשאני התחלתי את חברת התשלומים שלי, החלטתי שאני אכבוש את העולם. רציתי לשנות את הדרך שבה תשלומים נעשים ולהפוך את התשלום לקל יותר עבור כולם בכל מקום בעולם ובאפס עמלות. הסברתי למה אני רוצה לבנות את החברה הזו. התשוקה שלי נראתה לכל בכל דבר שעשיתי.

אם תסבירו למה אכפת לכם מהעסק תוכלו ליצור עם הקוראים חיבור רגשי כך שהם ירצו לתמוך בהצלחה העסק שלכם.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.