19 יוני 2017 | ג'ון ראמפטון
6 דרכים בהם מודעות קשובה יכולה לסייע לכם לשגשג בעבודה

אחרי שחווה חוויה על סף המוות, מארק ברטוליני, המנכ"ל של אתנה, גרם לכמה גבות לעלות כשהציע שיעורי יוגה ומדיטציה חינם לעובדיו. בניו יורק טיימס נכתב כי "צעדים אלו הפכו חברת ביטוח משעממת לאחת מהשחקניות המתקדמות ביותר באמריקה התאגידית". אתנה היא לא החברה היחידה שמצאה כי מודעות קשובה (mindfulness) יכולה לסייע במקום העבודה. גם אדובה, גוגל, טרגט, ג'נקל מילס, פורד, אפל, נייק ומקינסי אנד קו' אמצו גישה זו.

חברות רבות מצאו כי אם יסייעו לעובדים להתנהל טוב יותר עם מצבי לחץ ולהיות מאושרים יותר החברה שלהם בסופו של דבר תרוויח.

 

אחרי שחווה חוויה על סף המוות, מארק ברטוליני, המנכ"ל של אתנה, גרם לכמה גבות לעלות כשהציע שיעורי יוגה ומדיטציה חינם לעובדיו. בניו יורק טיימס נכתב כי "צעדים אלו הפכו חברת ביטוח משעממת לאחת מהשחקניות המתקדמות ביותר באמריקה התאגידית". אתנה היא לא החברה היחידה שמצאה כי מודעות קשובה (mindfulness) יכולה לסייע במקום העבודה. גם אדובה, גוגל, טרגט, ג'נקל מילס, פורד, אפל, נייק ומקינסי אנד קו' אמצו גישה זו. למה? מכיוון שזה מסייע לעובדים לשגשג, ובסופו של דבר להביא לרווחיות.

 

בהמשך שש הסיבות העיקריות מדוע אתם צריכים לאמץ מודעות קשובה אם אתם רוצים לשגשג במקום העבודה.

 

מהי מודעות קשובה?

לפני שאסביר מדוע יש לאמץ מודעות קשובה, אסביר בזריזות מה זה אומר.

Psychology Today הגדירו מודעות קשובה כ"מצב של תשומת לב פעילה וגלויה בהווה". הפרסום מסביר כי "אתם צופים במחשבות שלכם וברגשות שלכם מרחוק, מבלי לשפוט אותם לטובה או לרעה." כמו כן "מודעות קשובה משמעותה לחיות את הרגע ולהיות ערים לחוויה," במקום לתת לחיים לחלוף לנגד עיניכם.

היא "מונעת ממסורת בודהיסטית והיא נוגעת לרגולציה עצמית של המודעות למצב הנפשי באותו רגע ולתהליכיו, והיא משלבת פתיחות וקבלה בלתי מוערכים דרך החוויות שמתרחשות דקה אחר דקה".

יש שיטות תרגול רבות למודעות קשובה שניתן לבצע כמו מדיטציה או אימון יוגה. יחד עם זאת, רבים מאמינים כי עיקרה של המודעות הקשובה היא באי עשייה כדי שניתן יהיה להתרכז ולהירגע. זו הסיבה שמתאמנים חדשים רבים נרדמים במהלך התרגול. אבל המודעות הקשובה היא תהליך מאוד פעיל שמתרחש בראשנו. זה אומר שניתן להשיג אותה בכל מקום כמו לצד השולחן שלכם, בתחנת הרכבת ובכל זמן שתבחרו.

 

כעת כשאתם יודעים קצת יותר על מודעות קשובה, הנה היתרונות שהבטחתי קודם לכן.

 

1. שמירה על המצב המנטלי, הרגשי והפסיכולוגי שלכם שמח.

"מחקרים שהתבססו על אוכלוסיות גדולות הצביעו על כך שהרעיון של מודעות קשובה נמצאת בקורלציה עם שמירה על הבריאות והרווחה". כך אומרת אלן לנגר, פרופסור לפסיכולוגיה מאוניברסיטת הרווארד שזכתה לכינוי "אם התודעה". לנגר מוסיפה כי "מחקרים הראו כי הרהור ודאגה תורמים לחולי נפשי והתערבויות המבוססות על מודעות קשובה יכולים לסייע בהפחתת הדאגות".

בנוסף, מאז שנות השבעים, מודעות קשובה סייעה לרבים להתמודד עם כאבים כרוניים, הפרעות אכילה, התמכרויות והיא סייעה לרבים לשינה טובה יותר. אנשים אלו דיווחו כי הם בצעו פחות ביקורים אצל אנשי מקצוע מתחומי הבריאות והרגשות השליליים שלהם כמו מתח, כעס ודיכאון פחתו.

ואם לא די בזה, מודעות קשובה יכולה לשפר את הזיכרון, את ביצוע הפעולות ואת יכולת המיקוד.

 

2. הפחתה ברמת הסטרס

מודעות קשובה יכולה למעשה לחווט מחדש את המוח שלכם וזה דבר טוב. מחקרים בהרווארד מצאו כי אזור ההיפוקמפוס במוח הציג "עליה משמעותית" בצפיפות החומר האפור אצל אלו שהשתתפו בתכנית מודעות קשובה שנמשכה שמונה שבועות. העלייה בחומר האפור מסייעת לנו להתמודד עם סטרס.

עבודה היא אחד הגורמים העיקריים לסטרס. כשאנחנו סובלים מסטרס כרוני, לא רק הביצועים שלנו נפגעים, אנחנו מסכנים את הבריאות שלנו. התמודדות עם סטרס טובה לא רק לביצועי העבודה שלנו אלא יכולה להציל את חיינו.

 

3. פיתוח אינטליגנציה רגשית

מודעות קשובה יכולה לסייע לכם לטפח ולפתח אינטליגנציה רגשית. מדובר בהישג חשוב מכיוון שאנשים בעלי אינטליגנציה רגשית גבוהה באופן כללי מצליחים יותר וזאת מכיוון שהם לא מודאגים כי כיצד להגיע לשלמות. הם יודעים איך לאזן בין הבית לעבודה, לאמץ שינויים, דעתם אינה מוסחת בקלות, הם אמפתיים יותר, הם מודעים לחולשות ולחוזקות שלהם, הם בעלי מוטיבציה עצמית, הם לא חיים בעבר והם מתמקדים בצדדים החיוביים.

בנוסף, אינטליגנציה רגשית הופכת אתכם לפרודוקטיביים יותר משאר חברי הצוות, היא מסייעת לכם לחזק את כישורי התקשורת שלכם ולהימנע מעימותים שונים במקום העבודה.

 

4. מיקוד, ריכוז, יצירתיות ופרודוקטיביות מוגברת

מספר מחקרים מצאו כי מודעות קשובה יכולה לסייע לנו להתמקד ולהתרכז. אחד המחקרים שהתבצע באוניברסיטת וושינגטון בדק את ההשפעה שיש למודעות קשובה המבוססת על מדיטציה על התנהגות עובדים בריבוי משימות.

"מצאנו כי רק אלו שהתאמנו במדיטציה נשארו במשימה זמן רב יותר ועברו פחות ממשימה למשימה. כמו כן הם דיווחו על רגשות שליליים מועטים לאחר ביצוע המשימות בהשוואה לשאר הקבוצות. בנוסף, גם קבוצת המדיטציה והרגיעה הראו שיפור בזיכרון המשימות שהם בצעו".

דויד ג'לס, שכתב את Mindful Work: How Meditation Is Changing Business from the Inside Out מוסיף כי "אנחנו מקבלים שליטה על תשומת הלב שלנו. אנחנו חוזרים לנשימה שלנו שוב ושוב גם כשמחשבותינו נודדות, והן תמיד נודדות. אימון פשוט בתשומת הלב יכולה להניב יתרונות גדולים בטווח הרחוק."

בנוסף, כאשר אנחנו מפחתים את הסטרס שלנו ומשפרים את המיקוד והריכוז שלנו אנחנו יכולים להניע את הפרודוקטיביות שלנו ולהזרים את היצירתיות שבנו.

 

5. התמודדות עם ביקורת

אף אחד לא אוהב שמבקרים אותו, אך ביקורת בונה יכולה לסייע לנו לגדול במקום העבודה. אבל מה נעשה עם הפידבקים השליליים שרוצים לגרום לנו לעזוב הכול? זה לא נעים אבל זה הולך לקרות מדי פעם.

למרבה המזל, מודעות קשובה יכולה לסייע לכם להישאר עם הרגליים על הקרקע ולהגיב בצורה מקצועית על ידי לקיחת נשימה עמוקה, האטה, הקשבה, בחינת התגובה שלכם ועיבוד המידע.

 

6. בניית מנהיגות

א.ד אמר ושותפיו באוניברסיטת ווסטמינסטר מדדו את התפיסה העצמית של יכולות המנהיגות אצל מנהלים בכירים ולאחר מכם הכניסו אותם לתוכנית אימון בוויפאסנה ומדיטציה במשך 12 שבועות.

התוצאות שפורסמו ב-Academy of Management Proceedings מצאו כי אימון מדיטציה מעלה את הביטחון העצמי יחד עם תכונות מנהיגות נוספות כמו היכולת לעורר השראה בחזון משותף והפגנת אינטליגנציה מוסרית.

 

לא משנה אם אתם מנהלים או עובדים, הצעדים הבאים יכולים לסייע לכם להתחיל להגיע למודעות קשובה:

 התחייבו להתחיל כל יום מחדש

 הקשיבו והכירו את המחשבות העמוקות ביותר שלכם

 שימו לב לרגשות שלכם במהלך היום

 נשמו

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.