14 ספטמבר 2017 | רות סגל
לא צריך להיות מתכנת דגול כדי לעשות דברים גדולים

יש לכם רעיון לטכנולוגיה מהפכנית, משבשת, אתם חושבים שיש לכם את הפתרון לבעיה בתחום מסוים אבל הדרך למימוש הרעיון נראית לכם מסובכת מדי ואתם חוששים שהידע הטכני שלכם לא מספיק רחב כדי לממש את הרעיון? אז כדאי שתכירו את האיש שהגה שפה שהופכת בנייה של תוכנות עוצמתיות לקלה ומהירה.

יש לכם רעיון לטכנולוגיה מהפכנית, משבשת, אתם חושבים שיש לכם את הפתרון לבעיה בתחום מסוים אבל הדרך למימוש הרעיון נראית לכם מסובכת מדי ואתם חוששים שהידע הטכני שלכם לא מספיק רחב כדי לממש את הרעיון? אז כדאי שתכירו את האיש שהגה שפה שהופכת בנייה של תוכנות עוצמתיות לקלה ומהירה.

 

כשסטיבן וולפרם היה בן 15 הוא התחיל לפרסם מאמרים, בגיל 20 הוא כבר קיבל את הדוקטורט שלו. בשנת 1987 ייסד את חברת וולפרם והוא מכהן עד היום כמנכ"ל החברה. המטרה של סטיבן הייתה לייצר קפסולה שמכילה כמה שיותר חישובי מחשב ומידע כדי שאנשים יוכלו להגיע מרעיונות למוצרים בקלות ובמהירות.

 

המוצר הראשוני שפיתח היה שפת התכנות Mathematica, שפת תכנות טכנית חכמה שמשלימה את הפערים של המשתמש. המשתמשים העיקריים בה היו מתמטיקאים ופיזיקאים. עשרים שנה מאוחר יותר, בזכות היותה בסיס האלגוריתמים הגדול בעולם התוכנה מותגה מחדש כשפת Wolfram Language - שפת כלל תחומית.

 

מה מיוחד בשפה הזו?

זוהי שפה מבוססת ידע, היא מכילה כמות אדירה של פונקציות במגוון נושאים כמו עיבוד תמונה, יצירת גרפים, יצירת ממשקים, אופטימיזציות ואפילו מידע על מחירי מניות. ארז קמינסקי שעובד במחלקת הטכנולוגיה של וולפרם מסביר כי השפה "בעצם מאפשרת ליזם לקצר את כמות הקוד שהוא צריך לכתוב ב-90% ויותר ולהשתמש בשיטות ואלגוריתמים שהוא מרגיש שהם מעבר ליכולתו. אנחנו הפכנו אותם לפשוטים כל כך שגם מי שאיננו מומחה יכול להשתמש בהם". Wolfram Language לא מכירה רק אלגוריתמים של חישובי מחשב, היא מכירה את העולם. זו שפה סימבולית, היא קוהרנטית וקלה להבנה והיא מכוונת לאופטימיזציה מקסימלית.

 

 

 

 

 

 

אז מה אפשר לעשות איתה?

מן הסתם אתם יכולים לעשות איתה כל דבר שתרצו. סטיב ג'ובס שהיה חברו הטוב של סטיבן וולפרם השתמש בשפה הזו (כשעוד הייתה מוכרת בתור Mathematica) לבניית לא מעט פטנטים אצלו באפל. סרגיי ברין, ממייסדי Google התמחה בחברת המחקר של סטיבן וולפרם וחלק מהאלגוריתמים של Google בתחילת דרכה נכתבו בשפה הזו.

 

ארז קמינסקי, Wolfram Research

 

אבל כמו שכתבנו, אתם לא צריכים להיות מתכנתים דגולים כמו סטיב ג'ובס או סרגיי ברין כדי להשתמש בתוכנה הזו. קחו לדוגמה את האסטרונאוט לשעבר מייק פול. מייק השתמש בראספברי פאי, מחשב-לוח בעלות של חמישה דולרים וחיבר אותו למטוס ניסיוני ולחיישנים ובנה באמצעות שפת Wolfram Language מערכת בינה מלאכותית שיכולה לצפות מתי הטייס עומד לאבד שליטה במטוס ולתקן את פעולתו. המערכת הזו עושה את מה שכל טייס מנוסה עושה כדי לזהות איבוד שליטה רק הרבה יותר מהר ובכך היא נותנת לו יותר זמן לבצע תיקון ואולי להציל את חייו. מייק הצליח להגיע מרעיון ראשוני לאב-טיפוס בחודש אחד בלבד בזכות השימוש בשפה.

 

"חברת Emerald Coud Lab בנו את כל המערכת שלהם על השפה שלנו" מספר קמינסקי. "החברה לקחה את המודל של SaaS לעולם הפיזי שמעבר לענן. ענן לא של מחשבים אלא של ניסויים כימיים. מדובר במחסן שמלא בקוביות ובכל קוביה יש מעבדה כימית קטנה. המשתמשים של החברה יכולים לתאר ניסוי, לבקש להריץ אותו לדוגמה 100 פעמים ובכל פעם לשנות פרמטר כזה או אחר באחוז מסויים. במקום שכמדען אני אעשה את הניסוי אצלי במעבדה במשך זמן רב, החברה עושה את זה באופן אוטומטי אצלה".

 

רוצים לקחת חלק?

לאחרונה חברת וולפראם החליטה להציע לחברות סטארט-אפ ישראליות להשתמש בשפה שלהם ללא עלות ובעצם לאפשר להם להאיץ את פיתוח המוצר או השירות שלהם במהירות ובקלות. כדי ללמוד את השפה בקלות וולפראם מציעים לחברות גישה ללימודים במחירים מוזלים. רוצים לנסות גם? לחצו כאן.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.