26 אוקטובר 2017 | רמי פומפס
מדברים פיתוח: העשיריה המובילה לשנת 2018

כל כך הרבה פעמים השתמשנו במילה אג'יליות (agile) בשנים האחרונות, עד שהיא כמעט איבדה כל משמעות. סיבה נוספת לכך שאיבדה מהפופולריות שלה היא הגישה חסרת האחריות של צוותי פיתוח מסוימים, שאימצו כמה עקרונות בודדים של האג'יליות ופעלו לפיהם בלי להתחשב במידת ההלימה שלהם לצוות עצמו ולעסקי הלקוח.

שנה חדשה היא הזדמנות לעדכן טרנדים טכנולוגיים גם בעולם הפיתוח. אז על מה דיברנו ב־2017 שצפוי להשתנות או להתפתח ב־2018? להלן העשיריה המובילה.

 

1. מ"אג'יליות" לעדכון רציף

כל כך הרבה פעמים השתמשנו במילה אג'יליות (agile) בשנים האחרונות, עד שהיא כמעט איבדה כל משמעות. סיבה נוספת לכך שאיבדה מהפופולריות שלה היא הגישה חסרת האחריות של צוותי פיתוח מסוימים, שאימצו כמה עקרונות בודדים של האג'יליות ופעלו לפיהם בלי להתחשב במידת ההלימה שלהם לצוות עצמו ולעסקי הלקוח. עדכון רציף (Continuous Delivery) יחליף את המושג אג'יליות. מונח זה מתייחס לביצוע מחזורי של פיתוח ושחרור גרסאות, זמני תגובה מהירים ואופציות גמישות של שחרור גרסאות.

 

2. מביג דאטה לבינה מלאכותית

"ביג דאטה" הייתה מילת באז במשך תקופה ארוכה ונראה כי המושג המסורתי סיים את הסיבוב הנוכחי שלו כבר בתחילת השנה, כאשר בינה מלאכותית נכנסה לתמונה במקומו ותישאר שם ב־2018. גם בינה מלאכותית מקבלת החלטות בהתבסס על כמויות עצומות של מידע שעבר פרסונליזציה, אך באופן מתוחכם ושימושי יותר. על פי IDC, עד 2018 50% מהצרכנים יעשו שימוש יומיומי בשירותים מבוססי בינה מלאכותית.

 

3. מענן לשירותי ענן היברידי

הרוב המכריע של החברות משתמש כבר בטכנולוגיית ענן בהיקף מסוים. ארגונים צפויים להאיץ את השימוש בענן בדרכים אסטרטגיות יותר, כמו למשל אימוץ גישות היברידיות העושות שימוש בשרתים מקומיים או במרכזי נתונים, לצד שימוש בענן כדרך לצמצם בעיות אבטחה.

 

4. מ־DevOps ל־BizDevOps

המושג DevOps (שמורכב מ־Development + Operation) מתייחס למערכת, למתודולוגיה ולמערך שלם של תהליכים שמטרתם להגביר את שיתוף הפעולה בין הצוותים בחברה. זה אמנם מונח קליט מאוד, אך הוא עלול להוביל למסקנה המוטעית שצריך פשוט למזג את צוותי הפיתוח והתפעול. יש לצפות שהוא יתפתח לכדי מושג שעוטף את הארגון כמכלול ומשנה את התרבות הארגונית. הקונספט החדש הזה נקרא BizDevOps, כלומר: business + Development + Operations.

 

5. Bots – רק תחילת הדרך

בוטים ממלאים היום את הרשת, אבל מבחינת הפוטנציאל הגלום בהם, בקושי גירדנו את קצה הקרחון. תהליכי האוטומציה, בשילוב עם בינה מלאכותית, מאפשרים מגוון של כלים חדשים שרק מחכים ליזמים שיהפכו אותם למציאות. כלי ניתוח חדשים יצטרפו לעולם שעד כה נשלט על ידי ביג דאטה, אבל אולי ההשפעה הגדולה ביותר תהיה בחוויית המשתמש, שם צפויים פיתוחים שיסללו את הדרך ל־Web 3.0.

 

6. האינטרנט של הדברים (IoT): מתאוריה למיינסטרים

האינטרנט של הדברים אמור להתחבר לכל המכשירים שלנו בו-זמנית, אבל אנחנו עדיין לא שם. יותר מדי תחרות ופחות מדי תאימות, ממצבים את האינטרנט של הדברים כדבר נחמד בתיאוריה, אבל בלגן גדול בפרקטיקה. ב-2018, האינטרנט של הדברים צפוי לעלות מדרגה לכדי שימושיות אמתית ומשם למיינסטרים.

 

7. אפליקציות מובייל – Out?

אמנם האפליקציות עדיין פופולריות בתחומי התקשורת והבידור, אבל יותר ויותר מותגים מתחילים להבין שהן לא בהכרח מתאימות להם. על פי גרטנר, עד שנת 2019, 20% מהמותגים יזנחו את האפליקציות שלהם למכשירים ניידים.

 

8. מלמידת מכונה (Machine Learning) ללמידה עמוקה

תחום פיתוח התוכנה צפוי לעבור שינוי מהותי בשנים הקרובות. בעוד שהתכנות המסורתי נשען על הוראות מפורשות המורות למחשבים מה לעשות, ההתקדמות בלמידת מכונה ובתת-התחום שלה, למידה עמוקה, ימשיכו ב־2018 לשנות את כללי המשחק בכל הנוגע לפיתוח תוכנה. 

 

9. מאתר לאפליקציית רשת

זה יהיה מעבר הדרגתי, אבל כבר כעת ניתן לראות אפליקציות רשת בנות עמוד אחד ויחיד המחליפות אתרים שלמים. אנשים רוצים קלות הקלקה, נוחות וגישה מיידית ומגמה זו תגבר ב-2018.

 

10. שעונים חכמים – out?

ה-Band של מיקרוסופט, כמו גם המותג Pebble יצאו מהשוק, ו־Android Wear עוד צריך להוכיח עצמו. לגאדג'טים הלבישים צפוי עתיד מסעיר, אך עתידם של השעונים החכמים ב־2018 והלאה עדיין מוטל בספק.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.