8 דצמבר 2017 | ג'ון ראמפטון
טיפ מהמומחים: איך לא לפוצץ ריאיון עם משקיע? שבעה משקיעים מקרנות ההון סיכון הגדולות בעולם מסבירים

גם אם התחלתם עם הון עצמי, אתם תצטרכו לגייס איזשהו סכום של כסף בנקודה כלשהי, וזה אומר שתצטרכו להתמודד עם פגישות מאוד חשובות עם קרנות הון סיכון. הפגישות האלו ללא ספק מורטות עצבים, ביחוד אם זו הפעם הראשונה שאתם מבקשים כסף.

גם אם התחלתם עם הון עצמי, אתם תצטרכו לגייס איזשהו סכום של כסף בנקודה כלשהי, וזה אומר שתצטרכו להתמודד עם פגישות מאוד חשובות עם קרנות הון סיכון. הפגישות האלו ללא ספק מורטות עצבים, ביחוד אם זו הפעם הראשונה שאתם מבקשים כסף.

כדי להבטיח שאתם תצליחו להדהים את הקרנות מההתחלה וכדי לסייע לכם להגיע לפגישות האלו נינוחים יותר ובטוחים בעצמכם, ממומחים משבע קרנות הון סיכון המובילות בעולם מסבירים לכם איפה אתם עלולים ליפול:

 

1. ביל גרלי – בנצ'מרק קפיטל

"השותפים שלי ואני שמנו לב לכמה טרנדים מעניינים שהתרחשו במהלך השנים האחרונות: מספר הולך וגדל של יזמים שמעדיפים להעביר לנו פיצ' מבלי להשתמש במצגת", כך כותב ביל גרלי שתמך לאחרונה בחברות GrubHub, OpenTable ו־Zillow.

"מצד אחד זה לגמרי מובן. הרבה מאמינים שמצגות פאוורפוינט מסמלות איזשהו סוג של בירוקרטיה שמוצגת בקריקטורות של דילברט. אחרים רוצים להראות פחות ייצוגיים ויותר כאנשי שיחה ורואים במצגות כמשהו רשמי מדי. אבל מי שלא הגיע עם מצגת בחר בצעד די מסוכן, אני אסביר מדוע. משקיעים לא עוסקים רק בלהעריך את הסיפור של החברה שלכם, הם מעריכים גם את היכולת שלכם להעביר את הסיפור הזה - הצגת האסטרטגיה שלכם בצורה אפקטיבית, הצגת המודל העסקי והצגת הבידול שלכם מהמתחרים – אלו דברים שחשוב שתעשו כחברה.

 

2. כריס סקה – לוקפורט קפיטל

במהלך פרק של "This American Life", כריס סקה, אשר השקיע בטוויטר, באובר, באינסטגרם ובקיקסטארטר, סיפר למארח אלכס בלומברג שהוא צריך להדק את הפיצ' שלו על דרכו להרוויח כסף מפרסום ומפלטפורמות תוכן בתשלום.

כשהוא נשאל כמה כסף הוא צריך, בלומברג השיב "אז אני אקח מיליון דולר וחצי, אני חושב? הממ ו..."

סקה: תוריד את ה"אני חושב".

בלומברג: אני אקח מיליון דולר וחצי, אני צריך מיליון דולר וחצי עד שני מיליון דולר לגיוס סיד.

סקה: לא, לא לא, אתה מחפש סכום מאוד ספציפי של כסף.

 

3. ג'ף ג'ורדן – אנדרסן הורוביץ

"כל יזם גדול יכול לספר סיפור גדול" מספר ג'ף ג'ורדן. "זה אחד מהדברים המרכזיים אצל היזם, היכולת שלו לשכנע אנשים להאמין."

המנכ"ל לשעבר של OpenTable והמשקיע של Airbnb, Instacart, Pinterest ו־OfferUp אמר כי בריאן צ'סקי מ־Airbnb הוא איש תקשורת יוצא דופן ומספר סיפורים מצוין אשר "יכול לגרום לכל החברה שלו לבכות ולצחוק בחמש דקות בלבד."

רק אדם בעל יכולות תקשורת וסיפור אפקטיביים יכול לרדוף אחרי משקיע כדי שיקפוץ על הסיפון עם המוצר שלו, החזון שלו והחלום שלו.

 

4. פרד וילסון - יוניון סקוור ונצ'רס

"גרמו לאנשים לקחת חלק בשיחה בשלב מוקדם ככל הניתן" כך אמר פרד וילסון (Twitter, Etsy) בראיון שנערך לאחרונה. כדאי לספר את הסיפור שלכם באופן אפקטיבי "להציג סיפור רקע שהולך הרבה זמן אחורה הוא רעיון רע. 'בשנת 1971 סיימתי את הלימודים' ורק כעבור 20 דקות הם מגיעים לעיקר."

"כמו הרבה דברים בחיים, גם במצגת מול המשקיעים - פחות הוא יותר. אתם יכולים להסביר על העסק שלכם בעזרת פרטים משעממים או שאתם יכולים לעורר השראה בקרב המשקיע ולתת לדמיון שלו לעבוד. נחשו מה עובד טוב יותר?" שואל וילסון.

 

5. פיטר פנטון - בנצ'מרק קפיטל

"מיקוד הוא דבר מחייב אצל חברות צעירות, אני חושב שיותר חברות אצלנו התפרקו בגלל חוסר במיקוד מאשר כל טעות אחרת. אחד הדברים שמדאיגים אותי, שנתקלתי בהם בשנתיים האחרונות, הוא התפיסה כי קל יותר לגייס כסף בסבב ה־Early Stage מכיוון שיש יותר תוצאות חיוביות מאשר היו נניח בשנת 2003 ו־2004. אני חושב שזה מוביל לשחיקה של הרעיון שבו אתה צריך להצליח בדבר אחד מרכזי, בליבה שלך לפני שאתה מרחיב את אופקיך" כך סיפר לבלומברג פיטר פנטון, שהשקיע ב־New Relic, Quip ו־Zendesk.

"אנשי הקרנות רוצים רעיונות גדולים ושווקים גדולים שיובילו לחברות גדולות, אבל כשאתם הולכים ובודקים מיהם המנצחים הגדולים, הם בדרך כלל אלו שהתחילו מסכום נמוך מאוד ורעיון מאוד ממוקד. זה נכון במיוחד עבור חברות שהציעו שירותי אינטרנט לצרכנים. גוגל (Goog) התחילה רק כחיפוש עמודים מדורג. יאהו! (Yhoo) שימשו כספרייה מאוד ממוקדת ברשת, ו־eBay הובילו בתחום האספנות. הם עשו רק דבר אחד בצורה יוצאת דופן וטובה יותר מכל חברה אחרת בעולם. כשיש לכם יותר כסף אתם מעסיקים אנשים שיכולים לעשות כל מיני דברים שבעצם מחפים על העובדה שאתם לא באמת טובים בליבה שלכם. יש לכם היקפים גדולים יותר אבל חסר לכם עומק."

 

6. ג'וש קופלמן – פירסט ראונד קפיטל

"כדאי שתהיה לכם תוכנית ותקציב מאוד ברורים עבור סבב הסיד שלכם. הבינו את אבני הדרך שאתם תצטרכו לעבור כדי להגיע ל־Round A, ושימו לב שמסלול ההמראה שלכם מספיק ארוך כדי להגיע לשם." כך ממליץ ג'וש קופלמן (Bazaarvoice, OnDeck Capital).

 

7. סטיב אנדרסון - בייסליין ונצ'רס

"מהן המטרות [של הסבבים המתקדמים] מבחינת המימון?" סטיב אנדרסון שלאחרונה השקיע באינסטגרם ובטוויטר שאל בראיון שהתקיים ב־VentureAPP.

"באופן כללי, רוב ההשקעות שלי הם במוצרים שטרם הושקו, הם רק בגדר רעיון. ולכן הכנסת המוצר לשוק היא המטרה הכי חשובה שיש להשיג בסבב ההשקעות. המטרה שלי כמשקיע היא לוודא שהמימון מספיק גבוה כדי לתת לחברות את הזמן לעשות זאת, בין שנה ל־18 חודשים. הדבר הכי גרוע שאפשר לעשות היא לנסות לגייס סכום נוסף כשעוד לא השגת את המטרה הזו".

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.