6 מרץ 2018 | רות סגל
עוד אין לכם קהילה?! למה אתם מחכים

הקמתם מיזם חדש ועוד אין לכם קהילה? למה אתם מחכים? קהילות היא מילת הבאז האחרונה בתחום השיווק, ואין זה פלא שקהילות צומחות לאחרונה כפטריות אחר הגשם. אם המיזם שלכם כבר פועל ועוד לא חשבתם על בניית הקהילה שלכם כדאי שתתחילו להזדרז

הקמתם מיזם חדש ועוד אין לכם קהילה? למה אתם מחכים? קהילות היא מילת הבאז האחרונה בתחום השיווק, ואין זה פלא שקהילות צומחות לאחרונה כפטריות אחר הגשם. אם המיזם שלכם כבר פועל ועוד לא חשבתם על בניית הקהילה שלכם כדאי שתתחילו להזדרז. "קהילה היא רלוונטית בכל שלב, הרבה פעמים היא רלוונטית אפילו לפני ההקמה דה פקטו של המיזם" מסביר מייק זילברג, מייסד שותף ומנכ"ל ISCL. "זכיתי להיות חלק מקהילה שנבנתה סביב סטארט-אפ ידוע מאוד לפני שהמיזם יצא לאוויר. המנכ״ל פתח קבוצה סודית בפייסבוק, הזמין חברים והשאיר מקום להמליץ על עוד כמה חברים. הקבוצה הסודית התכנסה מידי פעם ועזרה לחשוב על המיזם, זו הייתה קהילת מוצר שבשלב שהמיזם היה באוויר הפכה לקהילת צמיחה".


מייק זילברג

 

מהי בכלל קהילה? יש הבדל בין קהל הלקוחות לקהילה?

"לקוחות הם הרבה פעמים קהילה או קהילה בפוטנציה. כשרע להם או כשהם לא מקבלים מענה הם מדברים ביניהם ומוצאים דרכים לשתף פעולה. השאלה שעולה היא איך הופכים אותם לקהילה גם בזמנים טובים, איך הופכים אותם לקהילה שגם תומכת ולא רק מצפה לתמורה ומתאגדת כשמשהו רע קורה. כמו כל קהילה, יהיו חברים פעילים יותר וחברים פעילים פחות. אנחנו נוטים להתייחס רק לקבוצה הפעילה כקהילה וזה לא נכון. מחקרים מראים שאפשר לייצר תקשורת אינטימית עם עד 150 איש ולכן גם קהילות מוגדרות לרוב סביב המספרים האלו. 

במאמר שכתב דיויד ספינקס למדיום הוא צייר כיצד כל המעגלים סביב airbnb יכולים להיחשב כקהילה, השאלה היא האם מצליחים לייצר בניהם אלמנטים קהילתיים, לייצר שפה, נורמות ופלטפורמה לתקשורת הדדית לאורך זמן". 

 

השתכנעתי והחלטתי לגייס מנהל קהילות, איזה כישורים אני צריכה לחפש?

"לפני הכישורים מומלץ מאוד לבחור מישהו שהוא מאוד מעוניין ומעורב בתחום או בקהילה שהוא צריך להוביל! מנהל קהילה מצטיין הוא קודם כל מנהל קהילה מלא בכוונה (intention). אחרי זה צריך לבדוק את תנאי הסף: יכולת טכנולוגית בסיסית (את רוב הכלים לניהול קהילה לומדים מאוד מהר), יכולות בין-אישיות מעולות והרבה יכולת ניהול עצמי, תפקיד מנהל הקהילה הוא לעיתים תפקיד בודד מאוד בתוך הארגון, דבר שעומד בדיסוננס ענק לתפקיד שלו שבו הוא בעצם כל הזמן בקשר יום-יומי עם חברי הקהילה שהוא מנהל. קהילות לא חייבות לכלול אלמנט אמוציונאלי אבל חברי הקהילה, שלרוב נותנים הכי הרבה ערך ביחס להשקעה, הם אלה שמחוברים רגשית. רגש, התלהבות, אכפתיות זה דבר מדבק אם הוא מוצא את הקהל הנכון. עם זאת, צריך להיזהר ממנהל קהילה אמוציונאלי מידי. מנהל קהילה חייב להיות מחובר גם למטרה של הקהילה ולהיות בעל עמוד שדרה. במילים אחרות, הוא חייב יכולות מנהיגותיות או לכל הפחות סמכותיות". 

 

 

האם לדעתך יש צורך בפלטפורמה חדשה ייעודית לקהילות או שפייסבוק, וואטסאפ וטלגרם נותנות מענה מספיק לצורך הזה?

"אנחנו ב-ISCL התחלנו להשתמש במובלייז, סטארט-אפ ישראלי שכבר ענקיות כמו מיקרוסופט וארגונים כמו האו״ם אימצו ככלי לניהול הקהילות שלהם. היופי בכלי הזה, למשל, שהוא מאפשר לי לחלק את הקהל שלי לסוגים ואז אני יכול בקלות רבה לייצר קהילות סביב תחומי העניין. המודל די דומה ל-Reddit של תת קבוצות בכל קהילה/קבוצת על שאני מקים, וזה מאפשר לי פעפוע ממוקד בניגוד לפלטפורמות האחרות וכן מאפשר לי לנהל את רמת התקשורת שאני מאפשר או רוצה בתוך הקהילה".

 

איזה קהילות חדשות אנחנו עומדים לראות בשנת 2018? 

"הטרנד החם ביותר הן קהילות מוצר וחדשנות, מתוך שישה סוגי הקהילות למטרות עסקיות כ-48% מהחברות משקיעות בקהילות חדשנות ו/או סביב מוצר. כמו כן, אנחנו נראה יותר קהילות עירוניות;השילוב של טכנולוגיה, אווירה ציבורית וחבריות עסקיות שגילו את עולם הקהילות ויכול לתת הצפת ערך בנדל״ן הוא ממש בחיתוליו ויש הרבה חברות שעובדות על זה".

 

רוצים לשמוע עוד על קהילות? האזינו לראיון עם מייק בתוכנית האחרונה של היי-טק בפקקים.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.