13 אפריל 2018 | ג'ייסון דה-מר
4 סיבות למה האסטרטגיה השיווקית הראשונית שלכם לא עובדת ומה אתם יכולים לעשות בנידון

בדיוק כמו בנובלות, בשירה, בתסריטים וביצירות שונות, גם הטיוטה הראשונית של אסטרטגיית השיווק שלכם בדרך כלל לא תענה לאיכויות שאתם זקוקים להן. אז למה זה קורה ואיך אתם יכולים לתקן זאת? המשיכו לקרוא.

אם יש לכם אסטרטגיה שיווקית כתובה אתם כבר נמצאים במקום טוב. יותר מדי חברות מזניחות את התהליך של הפיכת התוכניות שלהן לפורמליות ובמקום זאת הן מסתמכות על רעיונות כלליים ואלתורים שכמעט תמיד נכשלים.

חשיבה מאומצת ותיעוד האסטרטגיה שלכם תבדל אתכם מהשאר, יחד עם זאת יש משהו לא פשוט שעליכם לדעת על הטיוטה הראשונה שהצלחתם להכין בחדר הישיבות:

היא כנראה גרועה.

בדיוק כמו בנובלות, בשירה, בתסריטים וביצירות שונות, גם הטיוטה הראשונית של אסטרטגיית השיווק שלכם בדרך כלל לא תענה לאיכויות שאתם זקוקים להן. אז למה זה קורה ואיך אתם יכולים לתקן זאת? המשיכו לקרוא.

 

1. העבודה שלכם מבוססת על השערות

רוב הטיוטות הראשונות של אסטרטגיות שיווקיות נבנות על בסיס השערות עבר קיימות. חלק מהן אולי מבוססות על נתונים, אבל רובן מבוססות על השערות. לדוגמה, אתם יכולים להניח כי הדמוגרפיה אליה אתם פונים יעריכו סוג מסוים של הומור בסבב הפרסום הבא שלכם, אבל אין לכם שום דרך לגבות את ההשערה הזו מאשר דרך אנקדוטות או תחושת בטן.

השערות הן לא בהכרח דבר רע, למעשה אם אתם מנוסים מספיק הן יכולות להיות בעלות ערך רב. יחד עם זאת, כשהחלק העיקרי של מסמך האסטרטגיה שלכם מבוסס על ספקולציות, יש בכך לפקפק בדיוקו של המסמך.

 

2. שיווק הוא תהליך של שינוי

שיווק אפקטיבי הוא לא רק עניין של לייצר אסטרטגיה שמתוכננת היטב, שיווק הוא תהליך של ניסוי וטעייה, ביצוע שינויים ואופטימיזציה. איש מעולם לא הגיע להצלחה דרך הרכבת רעיונות לקמפיין וביצועם ללא דופי.

אנשים מפלסים את דרכם להצלחה באמצעות A/B Testingוהתנסות בכיוונים חדשים עד שהם בסופו של דבר מגיעים לדגם שעובד. יש מקרים בהם הטיוטה הראשונה של האסטרטגיה השיווקית שלכם עובדת במידת מה, אבל עדיין יש מקום לשיפורים.

 

3. עוד לא ניסיתם כלום

אין לכם דאטה ניסיונית שתאפשר לכם לבחון האם האסטרטגיה השיווקית שלכם אפקטיבית. אם הייתה לכם אז העבודה שאתם עושים עכשיו לא הייתה טיוטה ראשונית. בגלל שאין לכם ניסיון בהוצאה לפעול של אסטרטגיה שיווקית מסוג זה עבור עסק מסוג כזה או אחר, חוסר הניסיון כמעט תמיד יוליך אתכם שולל.

ולכן, עד שתצברו ניסיוןמעשי ותאספו דאטה, אתם ככל הנראה תחמיצו פרטים בסיסיים חשובים.

 

4. ה"לא ידועים הידועים".

יהיו כמה סעיפים באסטרטגיה השיווקית שלכם שאתם שתשאירו בכוונה ריקים;יתכן ולא תדעו כמה זמן עליכם להריץ את המודעות או באיזה פלטפורמות במדיה החברתית תשתמשו לאגד בהם את התוכן שלכם. אלו הם ה"לא ידועים הידועים"

למרות שלא ברור לכם איך אותם גורמים ישפיעו על הקמפיין, אתם כן מזהים אותם כמשתנים ואתם מביאים בחשבון שהם לא צפויים. עם זאת, בטיוטה הראשונה של האסטרטגיה השיווקית שלכם כנראה שלא תביאו בחשבון את אותם משתנים "לא ידועים הידועים" או את פיסות המידע שאתם מתעלמים מהם אבל יודעים שהם כן קיימים. אלו יכולים להיות משמעותיים והם עלולים לשבש את כל הקמפיין שלכם.

 

מה אפשר לעשות בנידון?

כעת כשהבנתם מדוע הטיוטה הראשונית שלכם לא יכולה להיות מושלמת, מה אפשר לעשות בנידון?

• השלימו עם האמת. אם ברור לכם במהלך יישום האסטרטגיה שהדראפט הראשון כנראה לא יצליח, הציפיות שלכם יהיו נמוכות יותר ואתם לא תהיו מופתעים או מאוכזבים כשהביצוע לא יניב תוצאה נהדרת. בנוסף תבלו פחות זמן בדאגה לדקויות התוכנית שלכם ויותר זמן בהכנה לקראת הסבבים הבאים.

• גשו למחקר מבעוד מועד. אי אפשר כל הזמן להישאר מעודכנים, אבל אם תעשו מחקר תגיעו מוכנים עם המידע הטוב והמדויק ביותר שיכולתם להביא. זה יקל על כמה מהשגיאות והחישובים הלא נכונים שנמצאים בטיוטה הראשונה (אך קרוב לוודאי שהמחקר לא יעלים אותם לחלוטין).

• צרפו עוד כמה מוחות לסיעור המוחות. כדאי לכם לכלול כמה חברי צוות שונים כשאתם מכינים את הטיוטה בסבב הראשון של האסטרטגיה השיווקית. לכל חבר צוות יהיו חוויות ותובנות שונות להוסיף לתהליך. מאמץ של הצוות יפחית את אותן נקודות עיוורות ובכך תולכו להפחית את הנטייה להתעלמות מה"ידועים הלא ידועים" וכתוצאה מכך תגיעו לתוכנית אסטרטגית מעמיקה יותר.

• קביעת יעדים ופעולות לטווח קצר. אל תסתכלו יותר מדי קדימה. הציבו יעדים לטווח קצר ובצעו פעולות רק עבור כמה ימים או שבועות. הצבת מטרות שאפתניות לטווח רחוק בשלבי התכנון הראשונים היא חסרת תועלת. המטרות שלכם ככל הנראה ישתנו, ובנוסף הצבת מטרות לטווח הקצר יסייעו לכם להגיע לתנופה בהקדם.  

• היצמדו לתוכנית המתאר. ברור לכם כי האסטרטגיה שלכם בסופו של דבר תשתנה, אז אל תשקיעו זמן רב בניסיון לגרום לכל פרט קטן להיות מושלם. במקום זאת, חשבו על הטיוטה הראשונה שלכם כסוג של מתווה. הכניסו לתוכנית את הדברים העיקריים שברור לכם שלא ישתנו לאורך כל הדרך והגמישו את המסגרת עצמה כך שתוכלו להתאים כל תוספת או השמטה של פריטים בעתיד בקלות.

• היו מוכנים להחליף את התוכנית. הכינו תוכניות לשינויים בתוך הטיוטה של האסטרטגיה השיווקית. אם תתכוננו מראש ליצירת התאמות ושינויים תוכלו לאפשר גם לצוות שלכם להיכנס לאותו הלך רוח כשאתם מוציאים לפועל את האסטרטגיה שלכם. הסתגלות היא המפתח.

 

אם תפנימו את החוקים האלו, יהיה לכם סיכוי טוב יותר לייצר אסטרטגיה טובה או לפחות כזו שניתן לשנות בקלות לאורך הדרך.

למרבה השמחה, החוקים והשיקולים האלו מתאימים כמעט לכל אסטרטגיה שיווקית שאתם יכולים לחשוב עליה, מפרסום מסורתי לשיווק דיגיטלי. ככל שתצברו יותר ניסיון האסטרטגיה שלכם תלך ותשתפר.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.