Stock Unlimited
10 יוני 2018 | ג'ון ראמפטון
5 עדיפויות אסטרטגיות שיקדמו אותך ואת החברה שלך ב-2018

יזמות כוללת בתוכה תכנון והבנה של אסטרטגיית החברה שלך, הבנויה לא מעט מהעדיפויות אותן אתה מציב. מהן העדיפויות האסטרטגיות החשובות ביותר לעסק שלך?

אין דרך יותר פשוטה להסביר את זה - תוכנית אסטרטגית היא זו שתקבע את הכיוון שהחברה שלך תלך אליו. הנוסח יכול להיות כתוב בעמוד בודד או בקלסר עמוס במיוחד, זאת בהתאם לגודל ומורכבות החברה עצמה.

הבסיס לתכנית אסטרטגית לרוב יכלול הגדרת משימה, ערכי יסוד, ניתוח חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים, יעדים שנתיים, מטרות לטווח ארוך ותכניות פעולה. על ידי הצבת אותם אלמנטים, תדע בדיוק היכן אתה ממוקם, לאיפה אתה רוצה להגיע וכמובן - איך תגיע לשם. תכנית אסטרטגית היא המפה להצלחה. היא נותנת לך ולעובדייך משמעות וכיוון לטווח הארוך, בנוסף לפעולות פרקטיות שניתן לבצע - אספקט חשוב במיוחד כאשר מקימים עסק חדש.

הבעיה מתחילה כאשר מגדירים מה יש לתעדף בתכנית האסטרטגית כדי להשיג את אותן מטרות ויעדים לחברה שלך. ההחלטה הופכת למורכבת יותר כאשר אנו מתקרבים כבר לחצי השני בשנה, ולעתים יוצר מצב שבו קשה לחשב מסלול מחדש לעצמך ולעובדייך, גם אם המטרה היא לסיים את השנה האזרחית בנתונים מצוינים, לא משנה מה היה לפניה. מתן תשומת לב ופריסה נכונה של אותן 5 עדיפויות אסטרטגיות, יכולות לכוון אותך לדרך הנכונה.

  1. הבן את 3 סוגי העדיפויות - קריטית, חשובה ורצויה.

במקום להשתמש במערכת דירוג לעדיפויות שלך, פרופ' דרק לידוו מאוניברסיטת פרסטון ששימש בעבר כבעלים והמנכ"ל של איגוד iSuppli מציע לחזור למניעים המבוססים על יעדים, משאבים ותזמון. לידוו מציע לנקוט לפי "משטר משאבים" שהופך את הגשמת היעד תוך עמידה בזמנים למציאות, במקום פנטזיה רחוקה ממימוש.

ברגע שתגדיר מה המשאבים שאתה צריך לנצל כדי להגיע ליעדייך בזמן מסוים, אתה לא צריך לדרג את העדיפויות שלך. במקום זאת, אתה תבין ותיישם את 3 סוגי העדיפויות: קריטית, חשובה ורצויה.

עדיפות קריטית היא משהו שחייב להתממש עד דדליין מסוים, ללא כשלון. הגדרה של עדיפות כקריטית אומר שאתה מקדיש את כל המשאבים האפשריים כדי להגיע ליעד זה. עדיפות חשובה היא כזו שתיתן יתרון לחברה שלך, אבל תדרוש משאבים בכמות מוסכמת מראש. לדוגמא, במקום להקדיש את כל שעות העבודה של העובדים שלך לביצוע המשימה, אתה תיתן אותה רק ל-2-3 עובדים.

עדיפות רצויה לא בהכרח תדרוש כמות מסוימת של זמן ומשאבים. למשל, תוכל לבקש מעובד שלך לבצע עדכון תוכנה לאחר שהוא ביצע משימה השייכת ל-2 העדיפויות הקודמות.

  1. השתמש בגישת תקשורת של בחינה מלמעלה למטה מלמטה למעלה.

לאחר שהגדרת את העדיפויות שלך, אתה צריך לתקשר אותן בצורה יעילה לבעלי התפקידים החשובים בחברה שלך. דונאלד סול, סטאפנו טורקוני וצ'ארלס בול מבית הספר לניהול על שם סלואן ב-MIT, חקרו וניתחו כ-500 חברות S&P, ומצאו ש-6 שלבים היו הצורה הכי אפקטיבית לגישה זו.

הם המליצו במחקרים להגביל את העדיפויות האסטרטגיות למספר קטן יחסית. אחרי הכל, אם יש לך כ-50 יעדים חיוניים להגשים, הסיכויים לכך שאף אחד מהם לא יבוצע משום שאתה תפזר את המשאבים, הזמן והאנרגיה בין כולם כך שלכל אחד מהם יישאר רק קצת מכל זה. סט יעדים צר נותן אפשרות קלה יותר לראות מה הכי חשוב לחברה. כדי להפוך זאת לקל יותר, צרף הסבר קצר על מהי המשמעות של כל עדיפות, והסבר למה היא חשובה. צירוף של משמעות והסברים למה עדיפות אחת גוברת על חברתה יכולה לגרום להבנה מהירה יותר.

לאחר מכן, עלייך להבהיר כיצד כל עדיפות תושגעלייך לספק דוגמאות קונקרטיות של איך אתה מתכנן להשיג כל יעד, זאת בחצי שנה שנשארה עד תום 2018. אתה צריך להיות ספציפי על מה זה ייקח לך ולצוות שלך כדי לגרום לזה לקרות.

לאחר שהתכנית שלך נכנסה לפעולה, מדוד את הההתקדמות כלפי השגת העדיפויות שלך. כדי להוכיח שהחלוקה לעדיפויות עדיין חשובה, אתה צריך לאתר שיטות מדידה קונקרטיות כמו הורדת עלויות או נתח שוק. שימוש בהן יאפשר לך לקבוע יעדים ספציפיים לעתיד. עלייך לוודא שאתה מראה את המחויבות שלך, על ידי הצבת מטרות קונקרטיות.

  1. ערב את הצוות שלך

חשוב לזכור שתכנון אסטרטגי הוא לא אירוע, אלא תהליך. בהתחשב בכך, אתה צריך לעודד פידבקים ודעות מהצוות שלך תוך כדי. הצוות שלך משתף תובנות לגבי בעיות, אתגרים, דאגות והזדמנויות שיתכן שפספסת או אפילו לא היית מודע אליהן או לא הבנת. בנוסף, זה מבטיח את ההענות ושיתוף הפעולה שלהם עם אותן אסטרטגיות.

  1. עודד חדשנות

זה דבר אחד לעודד את הצוות שלך להיות יותר חדשני, אך זה דבר אחר לחלוטין ליצור אסטטרטגיה חדשנית שמעצבת מחדש את התרבות הארגונית אל כזו שמתרכזת בגדילה. לדוגמא, השווה את חברת Research in Motion, העומדת מאחורי מכשיר הבלאקברי לחברות כמו אמזון, גוגל, אפל וסטארבאקס. אותן חברות ממשיכות להיות החברות המובילות בכל הקשר לחדשנות השוברות מוסכמויות.

הן יכולות להשיג זאת משום שיש להן אסטרטגיה של חדשנות, העוקבות בשקידה לאחר ארבעה כללים והתנהלויות של חברות בצמיחה גבוהה. הן יוצרות חדשנות בתהליך מתמשך, כדי שהן יוכלו להגיע לשווקים חדשים לפני שהמכירות דועכות או מוצאות את עקומת ה-S. הן מסתמכות על הלקוחות הקיימים המובילים שלהן, בונות נאמנות ומטפחות הבנה עמוקה יותר של בעיותיהן. הן חושבות לרוב כמו מעצב על ידי חיפוש של "שווקים נטולי תחרויות" והשארות בקדמת הבמה, במרווח משמעותי לפני מתחרים באמצעות שימוש באסטרטגיות כגון אסטרטגיית האוקיינוס הכחול ומודל הקנבאס העסקי.

  1. פתח ערכים ותרבות

בסופו של דבר, כל ארגון מצליח מחזיק תרבות ארגונית של גישות, ערכים, אמונות והתנהגויות משותפות. כאשר יש תרבות יציבה וחזקה בחברה שלך, הצוות שלך מיד יודע איך להגיב ולהתנהג בכל סיטואציה. תרבות כזו מעודדת תחושת שייכות ובונה נאמנות למותג בקרב חברי הצוות.

חישבו על חברות תעופה כמו Zappos ו-Southwest. שאלו כל עובד מהו החזון, המשימה או האסטטרטגיה של אותן החברות, והוא יוכל לענות לך על כך מיד. החברות האלו ידועות בתור כאלו המעסיקות עובדים מסורים ושמחים, המשרים ומשפיעים על החלטות הקניה של לקוחות המתרשמים מכך.

אז נכון, חצי השנה אינה ססגונית ומעניינת כמו תחילתה, ולא מחזיקה לרוב בתחושות של התחלה חדשה - אך זה לא אומר שהחברה שלך יכולה לסכם את השנה כבר עכשיו. נצלו את ההזדמנות כדי להגיע לנקודת התחלה מצוינת כאשר השנה החדשה מגיעה שוב, ויתכן שתגיעו לתוצאות טובות יותר.

 

 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.