נועה הרלינג מישנר מסבירה לנו איך לבלוט כמו שצריך עם סיפור החיים שלנו. תתחילו לרשום את כל הנקודות, שווה לכם, סמכו עלינו.
"מה אתה יכול לספר לי על עצמך"?
אנחנו צריכים לפעמים להגיע לראיון או לפגישה ולמכור את עצמנו ואת הרעיון שלנו. תשובה טיפוסית לשאלה "מה אתה יכול לספר לי על עצמך"? בראיון כזה, תכיל בד"כ "רשימת מכולת" טיפוסית–
- הייתי ראש תחום אבטחת מידע בין השנים 2011-2014
- הייתי מנהלת מוצר שנתיים בחברה גלובאלית
- קודמתי לתפקיד ראש צוות QA ונהלתי 15 עובדים
- נהלתי תקציב רווחה של 1.5 מליון ₪
אז מה הבעיה עם זה?
מדובר ברשימת מכולת של נתונים יבשים. אפשר פשוט לקרוא אותם בלינקדאין שלכם. לנתונים יבשים אין נרטיב, אין בהם משהו שיגרום לכם לבלוט. יתרה מכך - נתונים יבשים הם בד"כ משעממים וחוזרים על עצמם. תחשבו על המנהל שמראיין 20 עובדים למשרה, ושומע מכולם את אותה רשימת מכולת, את אותו השטאנץ, בשינוי שנים ותפקידים..
לזה קורא רוב בייסנבאך, יועץ וסופר בתחום השיווק והשכנוע "סינדרום ארץ עיר" – התשובות המובנות מאליהן. ארץ ב-ג'? גרמניה. עיר ב-ז'? זכרון יעקב. שם של בת ב-מ'? מאיה. התשובות הברורות מאליהן, שלא יזכו אתכם לרוב בניקוד הגבוה ביותר. לא במשחק, ולא בראיון, ולא בפגישה שתרצו למכור בה את הרעיון שלכם.
לכן, בפעם הבאה, כשישאלו אתכם על שם של בת באות מ' – תכתבו מריחואנה. בגלל הסיפור של מריחואנה פפסי.
מגיל צעיר הבינה מריחואנה פפסי שהשם שלה שונה, והיא זכתה לגילויי לעג ובריונות. אנשים חשבו שאמא שלה מעשנת מריחואנה ושותה פפסי. בניסיון להקל עליה, המורים בבית הספר קראו לה "מרי", אבל כשאמא שלה שמעה על זה, היא התעצבנה, ואמרה לה לא לתת לעולם לאנשים לקרוא לה מרי שוב. היא אמרה לבתה להיות גאה בשם שלה ולבלוט בזכותו. "השם שלך ייקח אותך רחוק, ויביא אותך למקומות טובים". אמא שלה כנראה צדקה, והיום היא דוקטור מריחואנה פפסי, והיא גאה מאוד בשמה. אי אפשר לשכוח שם כזה.
אז כששואלים אתכם "מה אתה יכול לספר לי על עצמך"? – תהיו מריחואנה פפסי: תבלטו באופן שלא ישכחו אתכם.
את זה אפשר להשיג באמצעות סטוריטלינג אישי, בשתי צורות: סיפורים מהחיים וגיבוש נרטיב ממקבץ סיפורים:
1. סיפורים מהחיים - תספרו על אירועים בקריירה ובחיים האישיים שלכם בצורה שמדגישה את הייחודיות שלכם, שיש בהם התפתחות או אתגר, שיוצרים עניין אנושי. הובלתם פרויקט עם תוצאות יוצאות דופן? יש הישג שרשום עליכם? הובלתם תהליך שינוי? יצרתם חוויה אחרת? יצאתם לטיול של שנה עם המשפחה וזה פקח לכם את העיניים? ספרו על זה, תנו לסיפור הקשר רחב, ותדגישו לא רק מה עשיתם אלא מה ואיך עשיתם, ובעיקר למה עשיתם:
בסיפורים אלה, לרוב אתם תהיו הגיבורים, שהתמודדו עם אתגר, קונפליקט או התפתחות מקצועית או אישית, ובסופו אתם מציגים את ההישג, הבחירה, התובנה או הפתרון שלכם.
2. גיבוש נרטיב ממקבץ סיפורים - תכינו רשימה של כל ההצלחות והאתגרים שעברו עליכם עד עכשיו, ותשאלו את עצמכם:
סביר להניח שההסתכלות הסיכומית תציף דפוס ייחודי שלכם ותגרום לכם "לחבר את הנקודות" ולזהות סט ערכים, מאפיין אישיותי, מיומנות – כל אלה ידגישו את הייחודיות שלכם בראייה רחבה. וכמו שסטיב ג'ובס אומר – the dots were all there, ready to be connected..
כך למשל, אם כשהייתם קטנים העדפתם לשחק כדורגל ולא ספורט אישי, ובבית ספר העדפתם לעשות את העבודות עם עוד אנשים ולא לבד, בצבא כולם היו מתקבצים מסביבכם והרגשתם שנהנים לעבוד אתכם והתוצר שלכם קיבל פידבקים מצוינים, ובעבודה הרגשתם שהאינטראקציה עם השותפים שלכם הוציאה מכם את המקסימום במוצר שפתחתם, יכול להיות שמאפיין מרכזי שלכם הוא עבודת צוות, שאתם team players.
תזכרו: המטרה היא לא סתם לספר על אירועים שקרו לכם בחיים, אלא לתת לקהל טעימה אסטרטגית לגבי מי אתם, ולבלוט בזכותה.
אז בפעם הבאה שתשחקו ארץ עיר, אתם יודעים מה לרשום ב"שם של בת באות מ'"...
בהצלחה
בתמונה - מריחואנה פפסי: לא מה שחשבתם.