2 פברואר 2014 | עו"ד צחי זך
איך לקנות דומיין שעולה כמו מכונית בלי מכון בדיקה

רוצים לקנות דומיין "פרימיום"? כך תגנו על עצמכם בתהליך הרכישה

רכישת דומיין "חדש" או "לא רשום" באינטרנט הפכה מזמן לפעולה שגרתית. כל מה שצריך לעשות הוא לבחור את ספק השירות (GoDaddy או כל ספק אחר), לבחור דומיין ולוודא שהוא פנוי, לשלם בקופה וסיימתם.

 

אלא שיזמים רבים אינם מסתפקים בדומיינים הפנויים והזולים ומעוניינים לרכוש דומיין "פרימיום" עם שם קצר וקליט שממנו בדרך כלל קל יותר להבין במה המיזם עוסק. ברוב המקרים מדובר בדומיין שכבר נרכש על ידי אדם פרטי או חברה. כדי לרכוש דומיין כזה עליכם לבוא במשא ומתן מול הרוכש המקורי. 

דומיינים "טובים" שנרכשים בעסקת "יד שנייה" הם תמיד יקרים יותר, לפעמים במידה משמעותית. מעבר לכך שהם עצמם בעלי ערך לאור הפוטנציאל המסחרי והשיווקי שלהם, הבעלים המקורי שלהם מעוניין להשיג רווח משמעותי על ההשקעה שביצע בעבר.

 

הבעיה נעוצה בכך שהמוכר הוא אנונימי לחלוטין מבחינתכם ואין לכם כל דרך לדעת אם מדובר בנוכל או באדם ישר. לאור ההשקעה המשמעותית שתידרשו לעשות בדומיין כזה, מן הסתם תרצו להגן על ההשקעה שלכם על מנת שלא תרד לטמיון.

 

מה יכול להשתבש?

 

להלן מספר דוגמאות כואבות: ראשית, אתם עלולים למצוא את עצמכם קורבן (או גרוע מכך - שותפים לדבר עבירה) של גניבת דומיין, דהיינו - שינוי רישום הבעלות של דומיין ללא אישור הבעלים האמיתי של הדומיין.

 

מקרים שבהם דומיינים "נמכרו" ללא ידיעת בעליהם על ידי אנשים שהיתה להם שליטה בפועל בדומיין (כל מה שצריך הוא סיסמא ושם משתמש) קורים על בסיס יומי והתופעה רק הופכת לנפוצה יותר ויותר.

 

דוגמא נוספת היא מצב בו אתם עלולים להיתקל ב"בעיות טכניות" בהעברת הדומיין (בין אם נגרמו באשמת המוכר או לא) אחרי שכבר שילמתם את סכום הרכישה. ולבסוף, לעיתים מתגלה שלדומיין "החדש" יש היסטוריה ארוכה של תביעות מול משתמשים וגורמים אחרים בקשר לפעילות של הדומיין בתקופה שקדמה לעסקה (למשל אם הבעלים הקודם חייב כסף למשתמשים או במקרה שהאתר שפעל תחת הדומיין פעל בניגוד לחוק או הפר זכויות קניין רוחני וכדומה).

שיטה יעילה לצמצום החשיפות שתוארו לעיל היא שימוש במנגנון נאמנות להחזקת סכום הרכישה עד להשלמת העסקה.

 

"הנאמן" הוא למעשה חברה שמונתה על ידיכם ועל ידי המוכר במשותף כדי להחזיק את סכום הרכישה במהלך שינוי רישום הבעלות של הדומיין. המלצתי היא לעבוד רק עם נאמנים מוכרים ומקצועיים שקיבלתם לגביהם המלצה ושאינם גובים מחיר מופרז עבור השירות.

 

במספר עסקאות שליוויתי בשנתיים האחרונות לרכישת דומיינים (במחירים שהגיעו למספר מיליוני דולרים לדומיין בודד) השתמשתי בשירותיו של אתר Escrow.com אך כמובן שניתן להשתמש בשירותים של אתר אחר.


לחברות הנאמנות יש חוזה סטנדרטי שהמשתמשים בשירותיהם מתבקשים לאמץ אך כמובן שכמו בכל חוזה סטנדרטי התנאים שם אינם בהכרח לטובת המוכר או הקונה. לכן, סביר להניח שכל צד (תלוי עד כמה הוא מתוחכם) ירצה לשנות את החוזה הסטנדרטי לטובתו בנושאים מסוימים.

 

תמיד יש מקום למשא ומתן ובמיוחד כאשר מדובר בסכומים גדולים. לכן כדאי לחתום על הסכם נפרד עם המוכר והנאמן שיקבע את התנאים המיוחדים לעסקה שלכם ובמידת הצורך - יגבר על ההסכם הסטנדרטי של הנאמן בנושאים ספציפיים.

 

 

לפניכם מספר הגנות שכדאי למי שקונה דומיין יקר לשקול לבקש:
 

1. על המוכר לתת מצג לפיו הוא הבעלים הבלעדי של הדומיין וכי הדומיין נמכר ללא שעבודים או זכויות אחרות של צדדים שלישיים. לא נעים לגלות מאוחר יותר שהדומיין משועבד לבנק או שלמישהו אחר היתה אופציה לקנות אותו (דבר שחושף את המוכר ואף אתכם במצבים מסוימים לתביעה משפטית).

 

2. על המוכר לתת מצג לפיו הדומיין נרשם כשורה במרשם הרלוונטי וכי כל האגרות והתשלומים הקשורים לרישום אכן שולמו במועדם וזאת על מנת למנוע מצב בו יש ספק לגבי הבעלות של המוכר בדומיין ובזכותו למכור אותו.

 

3. יש לציין במפורש את סכום הרכישה והאם הוא כולל מיסים או לא, מי אחראי לשלם את שכר הטרחה של הנאמן וכדומה. ניתן להסכים ששכר הטרחה של הנאמן ישולם על ידי הצדדים שווה בשווה.

 

4. יש לוודא שלאחר העברת רישום הבעלות בדומיין הנאמן יאשר לקונה כי הרישום הושלם והקונה יהיה רשאי לבדוק את הרישום (ולוודא שאין בעיות כלשהן) במשך תקופה בת מספר ימים שהוגדרה מראש. סכום הרכישה יוחזק על ידי הנאמן וישוחרר למוכר רק בסוף תקופת הבדיקה ובתנאי שהקונה לא העלה טענות כלשהן במהלך תקופה זו.

 

5. במקרה של בעיה כלשהי בהעברת הרישום של הדומיין שנמשכת מעל למספר ימים שייקבע בהסכם, הנאמן מחויב להחזיר את סכום הרכישה לקונה וזאת כדי למנוע מצב בו הקונה לא קיבל את הדומיין לאחר שנפרד מהכסף ובמידה ולא ניתן לפתור את הבעיה הוא אינו יכול להחזיר לעצמו את הסכום ששילם. חשוב - המחיר צריך לחזור לקונה ללא ניכויים או תשלום עמלות כלשהן

 

6. על המוכר להתחייב לפצות את הקונה במידה וייגרמו לו נזקים כתוצאה מהפרת מצגים או התחייבויות של המוכר, כאשר ההתחייבות לפצות צריכה להישאר בתוקף גם תקופה מסוימת אחרי סיום ההסכם (בדרך כלל בין 12 ל - 18 חודשים). חשוב לציין שמאחר וסכום הרכישה ישוחרר לאחר השלמת העברת הבעלות, הנאמנות אינה מסייעת במקרה של בעיה שתתגלה מאוחר יותר. ישנם פתרונות גם לכך אך לא ניתן לפרטם בהיקף המצומצם של פוסט זה.


אם אתם מרגישים שדרושה לכם עזרה מקצועית בתהליך המשא ומתן עצמו מול המוכר (במיוחד אם אתם מתכוונים לרכוש דומיין יקר במיוחד), ניתן להיעזר בסוכנויות שמתווכות בעסקאות מסוג זה. סוכנויות כאלה מנסות בדרך כלל לסייע לשני הצדדים למרות שבדרך כלל הן מייצגות באופן רשמי רק אחד מן הצדדים ששכר אותן ומשלם עבור השירות.

 

הסוכנויות נוהגות לגבות אחוז מוסכם ממחיר העסקה כעמלה  אך הן מספקות שירות חשוב לצדדים ובמיוחד בכל הנוגע להגעה להסכמה על מחיר הדומיין ושאר התנאים המסחריים בעסקה וזאת לאור ניסיונן הרב בתחום.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.