8 פברואר 2014 | יובל מעוז
דב מורן ליזמים: האם אתם באמת מוכנים למסע המפרך הזה?

עם השקת meet bob שוחחנו עם דב מורן על יזמות ועל התחרות מול חברות סיניות

עולם היזמות נשען על סיפורי הצלחה, אך בעולם שבו הססטיסטיקה אינה נוטה בהכרח לטובת היזמים, כדאי לשמוע מה יש ליזמים מנוסים, כאלה שחוו גם הצלחות וגם אכזבות.

 

דב מורן הוא אחד היזמים הידועים ביותר בארץ. מורן, שלזכותו נזקפת המצאת הדיסק און-קי, ממשיך לפעול כיום בעולם היזמות עם חברות סטארט-אפ חדשות בתחום הטלוויזיה.

 

מורן פועל בכמה מישורים במקביל. בעוד קומיגו וחברת הבת meet bob פועלות בתחום הטלוויזיה, מורן היה פעיל גם במיזם נוסף, KeyView, שלאחרונה פורסם כי נסגר.

 

לאחר השקת המוצר של חברת meet bob שוחחנו עם מורן, כדי לשמוע ממנו כמה עצות ליזמים.

 

לאחרונה השקתם את מיט-בוב, כחלק מהפעילות של קומיגו. אתה יכול להסביר מהו מיט-בוב?

 

"אתחיל מקומיגו: קומיגו היא מערכת לטלוויזיה אינטראקטיבית, המאפשרת ניהול צרכי הווידאו של אנשים בכל מכשיר, כלומר, בטלוויזיה, בטאבלט ובטלפון".

 

"המערכת כוללת קופסא ראשית (סטרימר) או סטיק קישור ותוכנה. המערכת מבוססת אנדרואיד והיא כוללת יישומים המאפשרים להפוך את השימוש לחברתי, אפליקציות מגוגל פליי וגם שירותי נלווים כולל כאלה המאפשרים למשתמשים לתקשר זה עם זה, לחלוק חוויות ולקבל המלצות. יש גם אפליקציות לטלפונים וטאבלטים וכמובן שרת המקשר את המשתמשים ושולט על השרותים הנילווים.".

 

"מיט-בוב היא חברה אחות של קומיגו. מיט בוב הוא סטיק מבוסס אנדרואיד, שהופך להיות מרכז המולטימדיה של המשפחה, מה שאנו מכנים 'stick together'. באמצעותו אפשר לשחק ביחד על מסך הטלוויזיה, לשלוח הודעות מכל מכשיר למסך הטלוויזיה, ולהפוך אותה למרכז ההודעות של המשפחה. אפשר לרכז אירועים על לוח השנה המשפחתי המשותף, להריץ שיחות וידאו ושידורי וידאו ממקומות אחרים, להשתמש במערכת כמרכז הבקרה של הבית החכם ולהפעיל עוד יישומים רבים".

 

"בנוסף, יצרנו פרופילים המותאמים למשתמשים. כך למשל, פרופיל של ילד יהיה עם אפליקציות המותאמות עבורו, ופרופיל של אדם מבוגר יכיל לחצן מצוקה, או אפשרויות לתקשר עם הילדים".

 

 

 

בפרסומים האחרונים נאמר שהמחיר לצרכן יהיה כ-99 דולר למיט-בוב. איך אתם מתכוונים להתמודד בתחרות מול סטיקים זולים יותר?

 

"התחרות שלנו היא לא מול הסטיקים הסיניים. הם פשוט לא מוצלחים, לא מותאמים למסכים גדולים ולא מספקים שירות טוב. רובם ככולם מגיעים ללא תוכנה נלווית אלא עם מערכת ההפעלה בלבד. אנחנו מפתחים מוצר ייחודי, איכותי, ולמעשה יוצרים עולם שונה לגמרי. מבחינת המתחרים האחרים, הקופסא של roku במודל היקר שלה עולה יותר מ-100 דולר, ואין מה להשוות בין הפתרונות במגוון התכונות והיכולות. כנ"ל Apple TV שגם מגבילים את המשתמש לגן הסגור של Apple".

 

כיזם וגם כמשקיע, איזה עצה אתה יכול לתת ליזמים שתחילת הדרך?

 

"אין נוסחאות קסם, לא ליזמים ולא למשקיעים. עצה אחת שאני נותן ליזמים, מלבד זה שעליהם לוודא שהרעיון הוא טוב, ושכדאי לדבר עם המשפחה והחברים ולקרוא חומר ולעשות מחקר טוב, היא שהדרך להצלחה היא דרך מאוד קשה. כיזם, אתה יוצא למסע ארוך וקשה מאוד שיכלול כשלונות זמניים ובעיות ואכזבות לאורך הדרך. צריך להיות מודע לזה. תשאל את עצמך אם אתה באמת רוצה לצאת למסע הזה. אם נדמה את זה למסע פיזי אמיתי, במהלך המסע אתה עלול לשבור רגל, להיתקע בלי מים, למצוא את עצמך ללא החברים שהאמנת בהם שקפצו על טרמפים מזדמנים, לטעות בדרך, לחטוף קללות ונאצות, ליפול ולעבור הרבה ימים קשים... זה נפלא לסיים את המסע בהצלחה, אך  הסיכויים לא גבוהים. יזם צריך לשאול את עצמו אם הוא באמת נכון למסע המפרך הזה. אם הוא נכון לכך – זה שווה".

 

מה היית ממליץ ליזמים ללמוד, בין אם באקדמיה ובין בעצמם? עם איזה סט כלים עליהם לצאת לדרך?

 

"אם רוצים לפתח טכנולוגיה חדשנית באמת, אז לפחות באוניברסיטה כדאי ללמוד הנדסה ומדעי המחשב, בשביל להבין מה באמת אתה עושה. מעבר לזה, לימודיMBA  בעיני זה פאסה".

 

"חשוב למצוא מנטור טוב, משקיע שנותן הרבה מעבר לכסף שהוא משקיע ויודע לתמוך ולכוון. רצוי גם למצוא בני-זוג טובים, שיהיו שותפים למאמצים שלכם ולדרך". 

תגובות

1. אריאל | 9 פברואר 2014

עדיף שלא לדעת

רוב היזמים שהצליחו אחרי פיתולים רבים אמרו שאם הם היו יודעים עך הדרך לא בטוח שהיו בוחרים בה.
מכאן אולי עדיף לא לדעת מראש מה גם שאי אפשר לתכנן את כל המהמורות


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.