עוד פעם חגי תשרי. עוד פעם ברכות לראש השנה. קצת נמאס. לא? אפשר קצת אחרת, לירון עושה לנו סדר.
כולנו מכירים את התחושה החמימה הזו כשמכר שלא ראינו הרבה זמן טורח להתקשר לאחל חג שמח, או שולח לנו ברכה אישית, לא צפוייה. הפעולות הקטנות, הכנות והלא מתאמצות, הן אלו שהכי מחזקות את תשתיות הקשרים החברתיים - מקצועיים שלנו.
הדרך להגיע למטרות העסקיות והתעסוקתיות שלנו, טמונה בין השאר בקשרים שלנו - ובאופן בו אחרים סביבנו תופסים אותנו, או בשמו השני, "המותג האישי". המותג מתפקד כ"תומך לחימה" ליכולת שלנו להשיג תוצאות ולקדם עצמנו מקצועית, והוא משפיע על מה שאחרים חושבים עלינו כשאנחנו לא בחדר.
בתקופת החגים, יש לנו הזדמנות פז לחזק את הדרך בה אחרים רואים אותנו בעזרת פעולה קטנה אך עוצמתית - תשומת לב! ברכה כנה, נעימה, שמעוררת רגש אצל הצד השני ונותנת לו לחוש שבאמת אכפת לנו ממנו ובו בזמן מזכירה לו על קיומנו..
המשפט הידוע "זה לא רק מה שאתה יודע, זה מי שאתה מכיר" רלוונטי היום יותר מתמיד.
כיום בעולם דיגיטלי והיברידי כל אחד, שכיר או עצמאי צריך לקחת את המושכות כדי ליצור את המציאות המקצועית הרצויה עבורו, רשת הקשרים שלנו מספקת לנו מאין רשת ביטחון לכך שהמציאות שאנו שואפים אליה תתאם את התוצאות שאנחנו רואים בפועל. מנכ"ל לינקדאין לשעבר, ג'ף וויינר מציין שהחשיבות של בניית רשתות קשרים להצלחת הקריירה רק גוברת משנה לשנה. בנוסף, לפי נתונים שפורסמו ברשת CNBC עולה כי 70% מהמשרות הפתוחות בכלל לא מפורסמות ו- 80% מהן מאוישות דרך קשרים אישיים.
מכאן, שפעולה קטנה, כמו שליחת ברכת שנה טובה, מאפשרת לנו בעצם יתרון יחסי ליצירת הזדמנויות מקצועיות, לקוחות חדשים, קידום בארגון או מציאת משרה חדשה.
האתגר המרכזי בחיזוק ושימור הקשרים
במהלך חיינו, אנחנו מכירים המון אנשים בכל מיני סיטואציות, אבל לרוב איננו מודעים וגם לא מנהלים רשימת מלאי של מי מהמכרים שלנו יוכל לסייע לנו כאשר נידרש לכך מתישהו בעתיד. אם זאת, ככל שנטפח קשרים עם האנשים סביבנו על בסיס קבוע, יגדל הסיכוי שהם יוכלו להיטיב לנו ואנחנו להם בעת הצורך. בתקופה זו של חוסר וודאות, טיפוח רשת קשרים כנה הינו חשוב פי כמה וכמה, ועדיין, למרות שהעיקרון הוא פשוט ומובן, רבים מתקשים לטפח ולשמר זאת על בסיס קבוע.
לכבוד השנה החדשה, החלטתי לשתף איתכם שיטה פשוטה, באמצעותה תוכלו לנהל את רשת הקשרים שלכם בתקופת החגים בצורה האפקטיבית ביותר.
1. למי לשלוח את הברכה?
הכירו את מודל המעגלים:
צרו 3 מעגלי חברים:
מקבלי החלטות, מנהלים, קולגות חשובים, לקוחות שמפנים אליכם הרבה עבודה וגם אנשים שאתם פשוט מעריכים ורוצים להביע זאת. תוסיפו גם אנשים חשובים שהתרחקתם מהם, החגים מהווים זמן נהדר לעורר את אותם קשרים "רדומים".
עוד דרך לגשת לתכנון המעגל הזה היא לחשוב על התוכנית השנתית שלכם, על פרוייקטים שתרצו לקדם השנה, משרה חדשה שתרצו להתקבל אליה ותגזרו מכך עם אילו אנשים הכי חשוב לכם לשמור על קשר.
2. ערוצים למשלוח הברכה
מעגל A - ברכו בערוצי תקשורת אישיים: ברכה בדואר, ברכה בכתב יד, מתנה, שיחת טלפון אישית.
מעגל B - ברכו בעזרת ווצאפ אישי, תפוצת מייל מותאמת עם שם הנמען בכותרת ובראש ההודעה.
מעגל C - פרסמו ברכה כתובה המלווה בתמונה במספר רשתות חברתיות בהן אתם פעילים, כדי להיחשף לכמה שיותר אנשים מהרשת שלכם.
כדי לייצר בידול כנה, כאן דרושה קצת יצירתיות עם חיבור למסרים שנכונים לכם להעביר:
למשל תוכלו להבליט ערכים שאתם דוגלים בהם, להשתמש במילים מתוך העולם המקצועי שלכם או לעצב את הברכה בהקשר למקצוע שלכם.
לדוגמא: אם אתם מתכנתים, תוכלו לשלוח ברכה עם פונט שדומה לשפת תכנות,
אם אתם עובדים בשוק ההון או שוק חם תוכלו לאחל "שגם השנה נשבור שיאים".
בארצות הברית נהוג לשלוח בתחילת השנה הלועזית, כרטיסי ברכה ותמונה משפחתית כדי לייצר חיבור אישי יותר. כישראלים אנחנו ניגשים לכך בצורה פחות רשמית ויותר יצירתית. למשל:
שלחתם את הברכה, מה עכשיו?
הברכות יביאו איתן תגובות שלמעשה ישמשו אתכם כמאין "פרומו" שיתמוך בהמשך הקשר ושיחה על נושאים קונקרטיים יותר אחרי החגים, בלי שזה יראה מוזר, מתאמץ או ללא כל הקשר ניכר לעין.
בניית רשת קשרים אותנטית אמנם דורשת השקעה, אך מחווה קטנה כמו שליחת ברכה בחג, יכולה להוות תרומה משמעותית ליצירה של שנה טובה ופורה עסקית באמת!
מומחית לפיתוח עסקי גלובלי ומרצה בינלאומית
מאמרים נוספים