16 מרץ 2014 | תום ליבנה, עו"ד
דילמת הלימודים: ללמוד מינהל עסקים או לפתוח סטארט-אפ?

האם כדי להצליח כיזם צריך ללמוד מינהל עסקים? סטודנט מסביר את בחירתו

פחות מ-1% מהיזמים המנסים להקים חברת סטארט-אפ מצליחים. יש סיבה לכך. ניהול חברה, במיוחד חברת סטארט-אפ, דורש מיומנויות וידע רב. במרבית המקרים, חוסר הניסיון וידע מוביל לניהול כושל,  מביא לפירוקה במרבית המקרים.

 

האם כדי לנהל סטארט-אפ בהצלחה כדאי ללמוד לתוכנית מינהל עסקים ייעודית? בתוכניות ה-MBA השונות מקבלים הסטודנטים כלים שימושיים לניהול חברה וחשיבה אסטרטגית. באמצעות הכלים האלה מגדילים הסטודנטים את הסיכוי שלהם להיות אותם יחידי סגולה שיצליחו להקים מיזם מוצלח בעתיד.

 

החלק הקשה ביותר בכל מיזם הוא גיוס הכספים לחברה. אבן הבוחן המהותית ביותר עבור קרנות הון-סיכון ואנג'לים הוא ההון האנושי – כלומר, היזמים של חברת ההזנק. המשקיעים בוחנים האם יש להם כימיה משותפת עם היזמים והאם הם יוכלו לשתף פעולה ולעבוד יחד בעתיד.

 

למשקיעים חשוב לבדוק האם ליזמים, מוכשרים ככל שיהיו, יש את היכולות לנהל ולהוביל את החברה בעתיד. אחד הסימנים החיצונים שבודקים המשקיעים הוא רמת ההשכלה של היזם.

 

יזמים בעלי תואר MBA נמצאים בעמדה טובה יותר, במיוחד אם התואר שרכשו הוא מאחת האוניברסיטאות המובילות.  בתור מי שהקים כמה עסקים בעבר לפני לימודי ה-MBA, אוכל להעיד, בדיעבד, כי אם היו לי את אותם הכלים שיש לי היום הייתי עושה דברים אחרת.

 

ההבדלים המרכזיים בין תוכנית MBA רגילה לבין תוכנית מותאמת לסטארטאפים (כמו התוכנית של הטכניון Start-uP MBA, בה אני משתתף) הם במגוון הסטודנטים ובתכנים המועברים במהלך הלימודים. בתוכנית MBA רגילה, מרבית הסטודנטים עובדים במקביל ללימודים ומעוניינים להתקדם לדרגות ניהול בכירות יותר בארגון בו הם עובדים או בארגונים אחרים.

 

כמו כן, הם אינם נחשפים לתרבויות שונות מפני שמרבית הסטודנטים, אם לא כולם, נולדו, גדלו ועובדים בישראל.

 

בתור הישראלי היחיד בתוכנית ה-Start-uP MBA אוכל להעיד על כך שמגוון האנשים והתרבויות שנחשפתי אליהם הוא עצום.  ההזדמנות לשבת באותה כיתה ולראות את דרך חשיבתם של סטודנטים מסין, אוסטרליה, ונצואלה, מקסיקו ומדינות רבות נוספות היא פריווילגיה נדירה במחוזותינו. הגיוון הזה מעניק יתרון משמעותי בהמשך הדרך, הן מבחינת הנטוורקינג והן מבחינת הבנת החשיבה העסקית וההרגלים השונים המשתנים מתרבות לתרבות.

 

בניגוד לתוכניות MBA רגילות, מרבית הסטודנטים בתוכנית מעוניינים לפתוח חברה משלהם ואינם באים רק כדי לקבל דיפלומה. הלימודים מעשיים הרבה יותר מלימודי התיאוריה של תוכנית הלימוד הרגילה למינהל עסקים, כאשר הדגש המרכזי הוא על חדשנות ויזמות בארגונים גלובאליים באופן כללי ובחברות סטארט-אפ בפרט.

 

בנוסף לכך, בכל שבוע נערכים סיורים בחברות מובילות בתעשיית ההיי-טק הישראלי. כך למשל, ביקרנו בקרן JVP, ואף זכינו לבקר בחברת גיוון אימג'ינג, 24 שעות לפני האקזיט הגדול שלהם.

 

בכל סיור אנחנו נחשפים למיטב המוחות של תעשיית ההיי-טק, מרחיבים את הנטוורק שלנו, לומדים על הקשיים איתם התמודדו היזמים בתחילת דרכם, ואולי אף חשוב מכך, לומדים מטעויות העבר שלהם.

 

אז האם כדאי ללמוד מינהל עסקים אם אתם יזמים? עבורי, ההחלטה ללמוד בתוכנית ה-Start-uP MBA של הטכניון היתה אחת המוצלחות שקיבלתי בחיי. 

תגובות

1. מייק | 6 אפריל 2014

צריך לכתוב למעה בצד כתבה פרסומית....

מצחיק


2. אלעד | 18 מרץ 2014

בתור עו"ד, הייתי מצפה לקצת תימוכין לדבריך

הנימוקים אינם משכנעים והרקורד האישי שלך, שיכול להיות מרשים אבל לא מתואר בשום מקום, ובוודאי לא משכנע בתור טענות "בעד" תואר מפוקפק כמו MBA.

בארה"ב ידוע שהסיבות העיקריות לעשות MBA הן הנטוורקינג והיוקרה שבכך. זה לא נכון בשום צורה לתכניות MBA ישראליות.


3. דן | 17 מרץ 2014

שטות גמורה

MBA זו תוכנית פופוליסטית להמון הממוצע. בתור סטארטאפיסט שגייס כסף לא הייתי מעדיף בשום צורה בוגר MBA. בעיקר לא מהארץ


4. סטודנט MBA בת"א | 17 מרץ 2014

לא מדויק

כמעט כל פסקה פתחתם ב"בניגוד לMBA רגיל..."
אני לומד ב"MBA רגיל" באוניברסיטת ת"א וזה לא נכון שכולם נולדו, גדלו ועובדים בישראל בלבד.. זה גם לא נכון שאנחנו לומדים "רק בשביל לקבל דיפלומה" וזה גם לא נכון שאף סטודנט "MBA רגיל" לא בכוונתו לפתוח חברה..


5. זיו | 17 מרץ 2014

בשום פנים לא ללמוד מנע"ס התמחות בחשבונאות.

אל תעשו את טעות חייכם!


6. בשביל להיות עצמאי צריך ביצים. | 17 מרץ 2014

מקווה שקיבלת הנחה בשכ"ל על הכתבת תדמית הזאת ...


7. cyber | 17 מרץ 2014

Does An Entrepreneur Need An M.B.A.?

http://www.forbes.com/2004/03/17/cx_gk_0317artofthestart.html


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.