19 מרץ 2014 | יובל מעוז
למדוד את הדבר הנכון: המבחן שמקל על קבלת החלטות

"אם אתם לא יכולים לומר את התוכן שבעמוד הנחיתה ללקוח - כנראה שיש בעיה בתוכן"

בעידן בו הכל מדיד, משווקים ויזמים עורכים כל הזמן מבחנים כדי למקסם תוצאות. אחד הכלים הנפוצים לבדיקות הוא מבחני A/B. 


מבחני A/B הם למעשה הצגת מוצר דומה לשני קהלים, כאשר יש רק שוני אחד המבדיל בין המוצרים המוצגים להם. לדוגמא, דף נחיתה שבו חלק מהאנשים רואים את המשפט המוביל לקנייה בנוסח "קנו עכשיו", וחלק מהאנשים רואים את הנוסח "לעגלת הקניות לחצו כאן". אם נמצאים הבדלים מובהקים בהתנהגות הגולשים, אפשר לטייב כך את המוצר ולהתאים אותו להעדפות הלקוחות.


"אם עד לפני שנתיים-שלוש מבחני A/B היו כלים למביני עניין, היום כולם משתמשים בזה, ואם אתם לא נעזרים בהם, כנראה שלא תשרדו זמן רב", אומר עידו ינחל (27), מנהל שיווק וקשרי-לקוחות בסטארט-אפ Mabaya, העוסקת בפיתוח טכנולוגיות אוטומציה של שיווק אונליין. 

 

"אבל גם כשמשתמשים במבחני A/B צריך להגדיר אותם באופן המתאים, כדי למזער את הסיכוי שהמבחן יהיה מיותר", אומר ינחל, שירצה על מבחני A/B בכנס השיווק B2B Insights, שייערך ב-27 במארס במתחם East תל אביב. 

 

"בתהליכי עבודה שוטפים קורה לא פעם שמגדירים מבחנים על דברים לא משמעותיים שמייצרים תוצאות לא-מובהקות, וגם אם הן מובהקות, העלייה בתוצאות שהן מניבות לא בהכרח מצדיקות את שעות העבודה שהושקעו בהן. החוכמה היא למצוא מראש את הרעיונות הטובים כדי לגרום למבחן שיהיה משמעותי".


"דוגמא למבחן הוא בעמוד נחיתה, שבו צריך להשאיר ליד (lead). אפשר לעשות מבחן עם כמה קריאות לפעולה – "קבל הצעה", "הצטרפו עכשיו", וכפתור הנעה לפעולה בצבעים שונים. במקרים כאלה משקיעים הרבה מאוד זמן לפענח במובהקות סטטיסטית גבוהה מה הצבע ומה הקריאה לפעולה שמובילה להכי הרבה מכירות".


"יש כל-כך הרבה שינויים שיכולים להביא לשינויים בתוצאות, במקרה או שלא במקרה, אבל שינוי צבע הכפתור הוא לאו דווקא זה שיגרום לאנשים להתקדם הלאה בתהליך באתר. יש דברים נכונים יותר לעסוק בהם ולהתגבר על חששות של לקוחות מרתיעה בתהליך הרכישה ולחזק את הצעות הערך שלך מול המתחרים".

 

מייסד Optimizely, סטארט-אפ שעוסק באופטימיזציה לפי מבחני A/B מסביר על השיטה

 

 

מה הכלים שבהם אתה משתמש?
 

ינחל: "זה תלוי באיזה שלב נמצאים. העזרה היא מכל האנשים בארגון, מאנשי תוכן, טכנולוגיה, עיצוב, UI. הכלים מגוונים מאוד, כדי להגדיר מבחן טוב צריך את כל סט הכלים".
 

איך אתה רואה את הכלים העתידיים בתחום?
 

"המערכות העתידיות יהיו בסוף בעלות אינטליגנציה מלאכותית, והן ידעו להתחבר לבצע התאמה של הקריאה לפעולה לבין התהליך שקורה במערכת בזמן אמת".
 

מה הטיפ שלך למשווקים וליזמים?
 

"עמוד הנחיתה צריך להיות סוכן המכירות הכי טוב שלכם. אם אתם מסתכלים על התוכן שהצבתם בעמוד הנחיתה ולא מצליחים לדמיין את עצמכם אומרים אותו בשיחה מול אדם – כנראה שיש בעיה בתוכן".

תגובות

1. רון | 25 מרץ 2014

כלים ישראליים ל AB Testing

עובדים עם Pagewiz, אמנם התוכנה באנגלית אבל תומכת בעברית והיא מעולה.


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.