26 מרץ 2014 | ליאור נבון
ערוצי גיוס ההמונים שאתם לא מכירים

מימון המונים הוא לא רק קיקסטארטר ואינדיגוגו. הנה כמה ערוצים שמתאימים ליזמים

בשנה האחרונה הפך ה-Crowdfunding (מימון המונים) לחלק מהמיינסטרים. עשרות מיליוני אנשים ברחבי העולם משתתפים במימון של פרויקטים בגדלים שונים.

 

את הפופולאריות הגדולה של התחום הובילו אתרים כמו Indiegogo ו-Kickstarter שהיו הראשונים שסחפו אחריהם את ההמון והובילו את מהפכת ה-Crowdfunding.

 

אך למרות שהמושג "מימון המונים" מוכר כבר כמעט לכל אחד, יש הנוטים לבלבל בין המודלים השונים שקיימים בתחום ומייחסים את מודל הגיוס למוצר או שירות  (Reward)לכלל ערוצי הגיוס הקיימים.

 

כאשר מתכוננים לקראת גיוס כסף לפרויקט, חשוב להכיר את המודלים השונים בתחום מימון ההמונים בכדי לקבל את התוצאות הטובות ביותר עבור המיזם.

 

כדי לעשות קצת סדר בתחום ריכזנו את המודלים הנפוצים ביותר ואת האתרים המובילים בתחום:

 

1. גיוס תרומה (Donation)

 

אתרים פופולארים בתחום: Indiegogo, Kickstarter, Fundrazr

 

שיטה המתאימה לארגונים אשר פועלים ללא מטרת רווח וארגוני צדקה למיניהם.

 

הבשורה של ה-Crowdfunding בהקשר הזה היא הטכנולוגיה המאפשרת לארגונים הללו להגיע לקהל גדול מאוד של תורמים פוטנציאלים במהירות וביעילות.

 

הליך ההתרמה מתבצע דרך פלטפורמות עם חשיפה לעשרות מיליוני משתמשים ברחבי העולם והנגישות להעברת התרומה היא מיידית דרך תשלום מאובטח באתר.

 

2. גיוס עבור מוצר או שירות (Reward)

 

אתרים פופולארים בתחום: Indiegogo ו-Kickstarter

 

יזם שירצה לגייס כסף בערוץ זה יציע מספר חלופות לתגמול המשקיע, כאשר לא מדובר בתגמול פיננסי. ברוב המקרים יציע היזם מוצר שיסופק בעתיד, מתנה סמלית או תמורה פסיכולוגית כלשהי (למשל, תעודת הוקרה).

 

התגמול יינתן באופן יחסי לכמות הכסף שהושקע על-ידי המשקיע ויפורסם בדף המיזם.

 

האתרים הפעילים בתחום פועלים כמעט ללא רגולציה מכיוון שאין תמורה פיננסית בעבור ההשקעה מה שהופך את המודל הזה לאטרקטיבי ונגיש במיוחד עבור יזמים ומשקיעים.

 

כדי לפרסם פרויקט יש צורך לעבור את שלבי הסינון הראשונים של האתר דרכו רוצים לפרסם את הפרויקט, כש-25% מהפרויקטים לא מקבלים אישור.

 

על היזמים להגדיר סכום יעד לגיוס, לעמוד בפרק הזמן שמוגדר לגיוס הכספים ולהגדיר לו"ז להעברת התמורה למשקיע.

 

סרטון הקמפיין של הסרט "ורוניקה מארס" בקיקסטארטר שגייס יותר מ-5 מיליון דולר

 

3. השקעה או גיוס תמורת מניות (Equity)

 

אתרים פופולארים בתחום: AngelList, Crowdcube, Circleup, Crowdfunder 

 

ערוץ גיוס המתאים מאוד ליזמים שרוצים לגייס כסף עבור הסטארט-אפ שלהם בתמורה למניות בחברה.

 

בתהליך הגיוס יציעו בעלי המניות הקיימים בחברה חלק ממניותיהם לציבור המשקיעים החברים בפלטפורמת הגיוס. זאת בתמורה לחלק ממניות החברה ובהתאם להערכת השווי שלפיה החברה מגייסת.

 

הרגולציה בתחום משתנה ממדינה למדינה בהתאם לחוק ניירות הערך המקומי.

 

בתקופה האחרונה הממשלות מעודדות התאמה ושינוי של חוק ניירות הערך כך שיתאפשר גיוס תמורת אחזקות בחברהבטענה שתמיכה בעסקים הקטנים שמתקשים מאוד לקבל מקורות מימון למיזמים שלהם יאיצו את הכלכלה.

 

לאחר אישור ה–JOBS Act בארה"ב החל התחום לתפוס תאוצה בכל העולם וסטארטאפים כבר מגייסים כסף ממשקיעים מתוחכמים (accredited investor) בארה"ב ומהציבור הרחב במדינות שונות באירופה.

 

4. גיוס-הון דרך הלוואות (Lending/Debt)

 

האתרים הפופולארים: LendingClub, Kiva , Zopa

 

בשיטה זו הכסף מושקע במיזם כנגד החזר הקרן ותשואה ידועה מראש בפרק זמן מוגדר.

 

ההלוואות נעשות בשיטת עמית לעמית(peer-to-peer) , כאשר כל מלווה תורם נתח מסוים מתוך סך ההלוואה הכוללת.

 

המודל מאפשר למשקיע לבנות פרוטפוליו בהתאמה אישת לפי רמת הסיכון אותה הוא מחפש. כמובן שרמת סיכון גבוהה תלווה בתשואות גבוהות יותר בתיק המלווה. הלווים מהצד השני ידורגו לפי יכולת ההחזר, טווח הזמן הנדרש להחזר ההלוואה, הסכום הנדרש ומטרת ההשקעה. בהתאם לכך תיקבע גובה הריבית (כמובן, בהתאם לסביבת הריבית בשוק).

 

 

 

בתחום מימון ההמונים צצו מודלים נוספים, כמו מימון פרויקטי נדל"ן, והענף ממשיך להתחדש ולהמציא מודלים חדשים שיסחפו אחריהם את ההמון.

 

מה שבטוח, גם הספקנים הגדולים ביותר כבר מבינים שלא מדוברבטרנד חולף אלא בערוץ גיוס הון משגשג, שמגלגל כ-5 מיליארד דולר בשנהוצפוי לצמוחל-96 מיליארד דולר עד שנת 2025.

תגובות

1. רובי | 29 מרץ 2014

לא מבין איך גיוס תמורת מניות יכול להיות חוקי. אשמח להסבר


2. מימון | 27 מרץ 2014

אתר גיוס בישראל - חדש

http://startupper.launchrock.com/


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.