30 מרץ 2014 | ג'וש דוקרקר
מלחמות היוזרים: עלייתה של המחאה החברתית- טכנולוגית

שמח בתעשייה: תביעות, איומים ודילמות אתיות. האם הרומן של המשתמשים והיזמים עומד לפני משבר?

בקשה לאישור כתב תביעה ייצוגית הוגש בארץ השבוע נגד חברות Waze וגוגל ישראל. כנגד החברות נטען כי הן בנו את האפליקציה על בסיס פלטפורמה שיתופית בקוד פתוח והמפות נבנו בזכות טוב ליבה של הקהילה והקניין הרוחני שלה.

 

התובע, שהיה מהמשתמשים הראשונים של האפליקציה, טוען שרק כשהפרויקט קרם עור וגידים החלו אט-אט להשתנות תנאי השימוש באופו חד-צדדי, עד שלתנאים המקוריים לא נותר זכר.

 

בשבוע שעבר התבשרנו גם שפייסבוק רכשה חברה מציאות מדומה תמורת 2 מיליארד דולר. את תחילת דרכו חייב הסטארט-אפ הנרכש, Oculus, לגיוס של 2.5 מיליון דולר באתר קיקסטארטר, אבל 9,522 התורמים הנדיבים לא יקבלו דולר אחד על השקעתם.

 

ברשת רצים כבר מספר דיונים על המוסריות שבאקזיט ועולות טענות על ניצול תמימות הציבור. הרי חובבי טכנולוגיה נתנו את כספם לממציאים כדי לתמוך ברעיון יצירתי וקידמה אנושית, לא כדי שהרעיון יימכר לענקיות חסרות רגשות כמו פייסבוק והוספת 2 מיליארדרים נוספים לעולם (שכבר זכו לאיומים על חייהם).

 

איך קורה שאנשים פרטיים שוב תורמים "מעשים טובים" על חשבונם אבל משקיעים מקצועיים ועשירים תמיד יודעים לגבות את השקל שלהם? מעבר לכך, אם החוק האוניברסלי הוא "תשואה בהתאם לסיכון", למה שיטת מימון המונים בפרויקטים עם שיעור הצלחה יחסית נמוך לא תעניק יותר מפרס ניחומים כשפרויקט מצליח בגדול?

 

התנגשות נוספת בין משתמשים ליזמים בזירה המקומית שלנו נרשמה לאחרונה בהתמרמרות נהגי המוניות שעובדים עם גט-טקסי. אלו ספגו שינויי תמחיר תכופים ללא התייעצות עם המשתמשים, העלאה שרירותית של מחיר הציוד וכדומה. מצירוף כל הסיפורים האחרונים בטווח זמן קצר כל-כך עולה התחושה כי לפני קהילת הסטארטאפים ועולם הטכנולוגיה ניצב אתגר חדש, אתגר שהוא המשכה הישיר של רעיון המחאה החברתית שפרץ בארץ ובעולם.

 

 

אם בעולם הפיזי הבינו אזרחי המדינה שהם המקור לרווחי העתק והפרה החולבת של רווחי התאגידים, בעולם הווירטואלי הבינו המשתמשים שהם המקור לכוחן של האפליקציות. אם בעולם האמיתי הזעם פרץ על טייקונים שהתעשרו מהר מדי ויותר מדי דרך הפקעות מחירים והתעללות צרכנית באזרחים, המספרים המרשימים באקזיטים האחרונים של עולם הטכנונולוגיה מתחילים להוציא את חוש הצדק החברתי ממשתמשי האפליקציות.

 

החיכוכים בין משתמשים ליזמים רק מתרבים ומתגברים. אנו צפויים לראות יותר תביעות מצד משתמשים לשיתוף פירות היזמות, מודעות גדולה יותר לשינויי הסכמי משתמשים ואולי אפילו נחזה בשינוי שיטת מימון ההמונים כפי שאנו מכירים אותה.

 

יזמים עלולים מעתה לפגוש משקיעים ששואלים יותר שאלות על הקניין הרוחני ולבדוק את ההתנהלות מול קהילת המשתמשים. ואם אותה מלחמת היוזרים תסלים אנו עלולים אפילו לחוות האטה והססנות רבה בקצב האקזיטים.

תגובות

1. הכל טיוב | 31 מרץ 2014

ומה עם אתר יו טיוב ? כל החומרים שייכים לגולשים, רגע ופייסבוק ??


2. קיבלתי חולצה | 31 מרץ 2014

ל-2 אם הציבור לא מבין זו סיבה לנצל אותו?

קראתי איפשהו שלחברה אפילו אין עדיין מוצר מוגמר לשלוח למיש שתרם. מעניין אם הם בכלל יקבלו את הריפט או שיקבלו אותו מחובר לפרסומות של פיסיבוק
ולא כולם רכשו. הרבה קיבלו חולצות. אגב כבר יש כמה אתרים שאוספים פולים של משקיעים קטנים ומציעים מניות


3. לא משקיע | 31 מרץ 2014

התשובה פשוטה : התורמים בקיקסטארטר רכשו את המשקפיים מראש ולא באמת קנו מניות בחברה. אם היו קונים מניות היו מתעשרים


4. יזם | 31 מרץ 2014

אוקי, אז מה אני אמור לעשות עכשיו? לחתום על הסכם עם המשתמשים שלי שאם אני עושה אקסיט אני משלם להם?


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.